Hengelo

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Jan en Luma zaten tijdens winkelsluiting niet stil: ‘We zijn mondkapjes gaan maken en begonnen met een PostNL-punt’

Aangeboden door Visa 11 augustus 2020

In tijden van crisis ontstaan er toch creatieve ideeën. Zo ook bij Jan Eliya en zijn vrouw Luma van Luxe Overhemden. Twee maanden lang is hun winkel dicht geweest, toch zat het ondernemende stel zeker niet stil. Ze begonnen met het maken van mondkapjes en openden een PostNL-punt. 

“Wij zijn in 2010 vanuit huis begonnen met de webshop in luxe overhemden. Wat toen nog vrij uniek was. De garagebox achter het huis gebruikten we als magazijn, maar op een gegeven moment stond ook het hele huis vol met bestellingen,” vertelt Jan.

Start van Luxe Overhemden

Jan en Luma openden daarom acht jaar geleden de zaak aan de Molenstraat. In het begin met hulp van Jan’s vader. Jan: “Het ondernemerschap zit wel een beetje bij ons in de familie. Mijn vader verrichte toen de kledingreparaties. Op een gegeven moment kon hij helaas zijn werk bij Luxe Overhemden niet meer doen wegens ziekte, maar de vraag naar reparaties bleef. Luma en ik doen nu de herstelwerkzaamheden en kledingreparaties.”

PostNL-punt

Al jaren runnen Jan en Luma deze succesvolle onderneming, alleen begin dit jaar moest de winkel vanwege het coronavirus voor een langere periode dicht. In plaats van stil zitten, grepen de ondernemers de gelegenheid om er ook een PostNL-punt van te maken. “Dat betekent dat we veel meer mensen over de vloer krijgen”, vertelt Jan enthousiast.

Mondkapjes

De ondernemers hadden nog een creatieve manier om inkomsten te generen in tijden van de winkelsluiting. Het verkopen van zelfgemaakte mondkapjes. Jan: “Halverwege maart las ik een interview met een apotheker in Alkmaar. Hij ging zelf mondkapjes maken en vanaf dat moment zijn we ook aan de slag gegaan.” Het bleek direct een succes! “We maakten voornamelijk mondkapjes van dubbellaags katoen, met als optie om er een filter tussen te doen. Maar op een gegeven moment waren bepaalde kleuren stoffen (waar de meeste vraag naar was) en dunne elastiekjes op, niet alleen bij ons, maar ook bij onze leveranciers en daardoor konden we even niet verder.”

Ook de online verkoop van de luxe overhemden ging gelukkig door. “De bestellingen die midden in de coronatijd kwamen, zag ik echt als vreugdemomentjes. Dat mensen je toch weten te vinden, deed ons erg goed.”

Tekst gaat verder onder de foto

Foto: Luxeoverhemden.nl

Afspelden onder het glas door

Nu de winkel weer open is, kunnen Jan en Luma zich ook weer focussen op de herstelwerkzaamheden en kledingreparaties. Hoe dat er in de praktijk uitziet? Als je nu de zaak binnenloopt, zul je direct het verschil zien. De winkel is nu opgesplitst in een klantgedeelte en een werkgedeelte. Als er bijvoorbeeld een broek afgespeld moet worden, doen ze dat waar mogelijk vanachter het plexiglas. “Natuurlijk wil je liever geen plexiglas, maar het moet wel. De wand is aan de onderkant open, zodat we bijvoorbeeld een broek veilig kunnen afspelden. Lukt het niet vanachter plexiglas, dan doen we voor de klant een mondkapje voor.”

Stuur jouw vernieuwende idee in!

Ben jij ook ondernemer en heb je je bedrijf – net als Jan – opnieuw uitgevonden? Dan heb je geluk! Visa is namelijk een actie gestart om innovatieve ondernemers te ondersteunen. Je kunt jouw idee insturen via deze website. Uit alle inzendingen selecteert Visa vijftien winnaars. Ieder bedrijf krijgt een advertentiecampagne t.w.v. €2.000,- op Facebook en/of Instagram om hun bedrijf te promoten. De tweede prijs is ook niet mis: vijftien ondernemers krijgen een online workshop van een retailspecialist. Enneh, ben jij geen ondernemer maar ken je wel iemand waarvan je zegt: die moet hier écht aan meedoen? Stuur hem of haar dan dit artikel door!


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Visa. Meer over Visa ontdekken?

adv.