Helmond

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Rondreizende familie Korsten: ‘De politie verzocht ons om weg te gaan’

Door Route Unknown 6 april 2020

Je moet ’t maar durven: je huis verkopen en je vertrouwde leven aan de kant zetten om met je hele gezin een jaar lang te gaan reizen. De familie Korsten deed het. Vader Wesley, moeder Kim en de kinderen Pux, Rebble, Zinzi and Maddox hebben de tijd van hun leven. Op indebuurt Helmond delen ze hun avonturen.

Na mooie maanden in Frankrijk en Spanje zijn we naar Portugal gereden. We zijn nog nooit eerder in Portugal geweest en zijn dan ook heel benieuwd welke avonturen ons allemaal te wachten staan daar. Dat het op het laatst wel heel spannend zou worden, konden we toen nog niet bedenken.

Boodschappen doen

Het eerste dat we doen als we in Portugal zijn, en wat we altijd doen als we net in een nieuw land aan komen, is uitzoeken waar we boodschappen kunnen doen. En ook: waar we de was kunnen doen, waar wij ons water bijvullen en onze vuilwatertank kunnen legen, waar de mooie plekjes zijn om te overnachten en waar we een nieuwe internet simkaart kunnen kopen.

Saaie parkeerplaats

De eerste nacht brengen we door op een saaie parkeerplaats van een supermarkt. Daar kunnen we onze kleding wassen en onze voorraad boodschappen aanvullen. Overnachten op een parkeerplaats van een supermarkt… Het is niet het meest mooie plekje om te slapen, maar betekent wel verse broodjes in de ochtend. Na deze overnachting is het tijd voor een idyllischer overnachtingsplek.

Ander gezin

En die vinden we, een mooie plek vlakbij het mooie strand in Quarteira. We wandelen veel en brengen onze dagen bijna volledig buiten door. Een ander reizend gezin die we in Spanje ontmoette, komt ons nog een aantal dagen vergezellen. Als dat gezin weer alleen verder reist verwachten wij bezoek van goede vrienden uit Nederland. Bijna twee weken reizen we samen. Wat is het gezellig! Samen nieuwe plekken ontdekken, koken en eten, veel kletsen, kampvuurtjes maken en vooral heel veel lachen.

Bezoekje van de politie

Als het tijd is voor onze vrienden om weer naar huis te gaan, beginnen we steeds meer berichten te krijgen dat het coronavirus ook in Nederland is aangekomen. In Portugal merken we er eigenlijk nauwelijks iets van dus we reizen onbezorgd verder. We vinden een mooie plek aan het strand, die we bijna elke dag voor onszelf hebben. We genieten van het mooie weer en kunnen zelfs zwemmen. Maar na een paar nachten op die plek, komt de politie ons verzoeken die plek te verlaten.

Coronavirus

We begrijpen dat Portugal inmiddels ook maatregelen neemt tegen corona en veel campings en camperplaatsen sluiten. De politie biedt ons geen alternatief aan waar we kunnen staan. We blijven positief en besluiten een stuk verder het binnenland in te reizen, waar het minder toeristisch is. Hopelijk kunnen we daar een plek vinden waar we rustig kunnen en mogen staan.

Bezorgde berichten

We vinden een mooi plekje aan een stuwmeer. Er staat een aantal andere campers en de sfeer is relaxt en onbezorgd. Maar de volgende dag krijgen we steeds meer bezorgde berichten van het thuisfront en er gaan steeds meer geruchten rond dat Portugal, Spanje en Frankrijk alle grenzen sluiten. Ook de sfeer bij de andere kampeerders wordt steeds minder onbezorgd.

Lockdown

Die middag krijgen we bezoek van twee Portugese vrijwilligers met de mededeling dat Portugal die volgende dag in lockdown zal gaan. We kunnen kiezen of we daar blijven staan voor minimaal 14 dagen (we mogen dan niet van die plek weg) of om naar huis te gaan. Door alle onzekerheid over hoe lang de lockdown zal duren en over wanneer we anders weer naar Nederland zouden kunnen, besluiten we de terugreis in te zetten. De vrijwilligers printen voor ons de benodigde uitreisdocumenten, we doen nog wat essentiële boodschappen en de terugreis kan beginnen.

Dubbel gevoel

Na zes lange dagen rijden komen we eindelijk weer aan in Nederland. Met een dubbel gevoel, omdat we niet weten of en wanneer we onze reis kunnen voortzetten. Aan de andere kant vinden we het fijn om weer in de buurt van vrienden en familie te zijn.

Inmiddels is de familie Korsten in Nederland. Ze verblijven nog altijd in de camper. In de volgende aflevering vertellen ze over hun ‘vakantie in eigen land’.

Lees ook:

Rondreizende familie Korsten: ‘We willen ons leven vereenvoudigen’

Een jaar geleden besloten we om ons huis en al onze bezittingen te verkopen en voor lange tijd op re...
routeunknown-208

Familie Korsten uit Helmond reist een jaar lang in een camper door Europa

Je moet 't maar durven: je huis verkopen en je vertrouwde leven aan de kant zetten om met je hele ge...
Ruud en Mandy 001

Gezocht! Helmonders die naar het buitenland zijn verhuisd

Ben jij vanuit Helmond vertrokken naar de andere kant van de wereld of ken je iemand die zijn biezen...