Helmond

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Ray tekent voor Disney en FC Knudde: ‘Ik ken gewoon leuk pupkes tekenen’

Door Joli Deitz 24 februari 2020

Hij is geestelijk vader van de tekenfiguren Doodles, stak het Kissing Couple in een nieuw jasje en schetste ontwerpen voor spellenfabrikant Jumbo. Maar Raymond Nicholson (67) kennen wij nog wel het meest vanwege zijn tekenkunsten voor Disney en FC Knudde. “Ik ben geen Rembrandt, wat ik doe heeft niks met kunst te maken.”

Ray Nicholson is een trotse Engelse Helmonder. Waar komen die Engelse roots dan vandaan? “Mijn vader kwam in de oorlog als militair naar Nederland en is vervolgens hier blijven hangen. Dat wilde hij eerst niet, maar mijn moeder is teveel Helmondse.” Ray Nicholson is trots op zijn Engelse roots en heeft dan ook een Engels paspoort. Toch is hij minstens zo trots op onze eigen stad. “Nog erger! Mensen mogen horen dat ik uit Helmond kom.”

Van rekenaar tot tekenaar

Ray wist op jonge leeftijd nog niet dat hij illustrator wilde worden. “Ik heb er nooit aan gedacht dat ik daar geld mee kon verdienen.” Na school nam hij een baan als rekenaar bij verzekeraar Delta Lloyd, maar hij voelde zich er niet op zijn plek. “Ik was altijd ziek en ik telde de dagen af.” Op het werk tekende hij altijd karikaturen van iedereen. “Na een jaar of zes kwam er een tijdelijke kracht die mij zag tekenen. Hij ging tussen de middag naar de boekhandel en kocht een stripboek van Olivier Blunder. Ik weet het nog goed. ‘Dit moet jij gaan doen’, zei hij.”

Wanneer een andere collega met een vacature voor cartoonist bij Micro in Breda aankomt, ziet Ray zijn kans schoon. “Dit vergeet ik nooit meer, het is echt een grappig verhaal”, zegt Ray lachend. “Ik had een afspraak op maandagmiddag om vijf uur en moest daar een paar cartoons laten zien. Die ochtend ging ik werken bij Delta Lloyd en ik had nog helemaal niks! Toen heb ik op het werk en in de trein acht van die grapjes verzonnen. Ik snap niet dat ik dat toen durfde, hoor.” Die middag verkocht hij ze alle acht, voor een tientje per stuk. “Ik vond het helemaal geweldig. Al gauw werd ik gevraagd daar te komen werken en zo is het begonnen.”

Sneeuwbaleffect

Raymond dankt zijn succes mede aan geluk in het leven. “Je moet op het juiste moment de juiste mensen tegenkomen. Ook als je voetballer bent, moet je gewoon geluk hebben.” Van het een kwam het ander. In 1988 begon hij voor zichzelf. Hij ging aan de slag voor uitgeverij Vrijbuiter (nu: BetaPress) die kinderstrips uitgaven, begon aan de stripserie FC Knudde, tekende voor spellenfabrikant Jumbo en illustreerde Disney-wenskaarten.

Op een dag reed Ray naar Duitsland, net over de grens, en kocht daar een Donald Duck-blaadje, dat in Duitsland Micky Maus heette. In het colofon zocht hij het adres van de uitgeverij op, Disney-uitgeverij Ehapa (nu: Egmont Ehapa Media GmbH) in Stuttgart en stuurde een brief. “Daar hadden ze net iemand aangenomen voor de begeleiding van het artwork, omdat de tekenaars altijd te laat waren”, vertelt Ray nuchter. “Serieus, die vinden zichzelf allemaal kunstenaars. Ik lapte dat aan mijn laars. Ik ken goed pupkes tekenen, maar dat heeft niks met kunst te maken. Ik ben geen Rembrandt.”

Tekst loopt door onder de foto

Ray Nicholson (1)
Foto: Joli Deitz

Gouden tijden

Naar aanleiding van die brief nam de uitgeverij contact op met Ray. “Daar komt geluk in het leven hè.” Hij kreeg de opdracht om covers te tekenen voor Micky Maus. “Die betalen prijzen waarvan ik stond te knipperen met mijn ogen. Die business was booming toen. Ik ben niet op ’t geld, maar ik koos destijds wel de best betaalde opdrachtgevers.”

Voor uitgeverij Ehapa werkt Ray al zo’n 25 jaar, maar tegenwoordig komen er niet veel opdrachten meer binnen voor Disney. “Toen ik bij Disney begon, verkochten ze wekelijks een miljoen bladen. Ik heb geluk gehad, ik heb de gouden tijden meegemaakt. Tegenwoordig worden veel mensen wegbezuinigd of vragen ze je om het voor een appel en een ei te doen. Maar ik ga niet voor bijna niks drie dagen zitten werken, dan ga ik liever in het bos wandelen.”

Tekentafel van het eerste uur

Op zolder heeft Ray een eigen werkkamer met een tekentafel van het eerste uur. “Op die tafel ben ik geboren en daar ga ik ook mee dood. Zo is het gewoon.” Vroeger werd alles van begin tot eind op de tekentafel gemaakt. Tegenwoordig gebeurt het inkleuren op de computer, maar schetsen doet Ray nog altijd zelf. “Ik teken iedere dag wel. Doe ik ’t niet beroepshalve, dan doe ik het voor vrienden of familie. Ik denk nog niet eens aan met pensioen gaan.”

Ken je ook een Helmonder met een bijzonder verhaal? Of denk je: hé, ik heb ook iets interessants te vertellen? Oftewel: wie moet Helmonder van de week worden? Laat het ons weten via [email protected].

Lees ook:

Kraamverzorgster Rose Anne (1)

Kraamverzorgster Rose Anne: ‘Ik heb ooit een baby uit huis gehaald’

Rose Anne Verbakel (26) is kraamverzorgster. Ze komt bij allerlei gezinnen in Helmond thuis om te as...
Wijkagent Rianne 004 (1)

Rianne is wijkagent in Mierlo-Hout: ‘Mijn moeder had slapeloze nachten als ik ging werken’

Het werk van de Helmondse Rianne van Veghel is, naar eigen zeggen, altijd spannend. Dat geloven we m...
José Campos deelnemer De Alleskunner (1)

Helmonder José te zien in tv-show De Alleskunner: ‘We doen de gekste opdrachten’

Heb je de eerste aflevering van het nieuwe SBS6-programma De Alleskunner al gezien? Zeker even check...

adv.