Ben werkt bij het Songfestival: ‘Dat 200 miljoen mensen mijn ontwerp zien is te gek’

Eurovisie songfestival
Ben Prins staat op zijn logo | Foto: Joy Hansson

Haarlemmer Ben Prins (32) werkt al twee jaar bij het Eurovisie Songfestival: ‘het klinkt misschien raar, maar doordat het festival vorig jaar niet doorging in verband met corona, mag ik mijn werk nu opnieuw doen. Dat is pure luxe.”

“Daardoor kan ik dit jaar alles nog beter doen dan vorig jaar en dat is, wat mij betreft, ook op alle vlakken gelukt.”

Logo

Dat klinkt zeer positief, maar wat voor werk doet Ben dan precies als design & branding manager bij het Eurovisie Songfestival? “Je moet het zo zien, het Songfestival heeft een bepaalde huisstijl en die heb ik helpen te creëren. Ik heb ontwerpbureaus aangestuurd om die stijl te ontwerpen. Eerst maakte ik een briefing waarin beschreven stond waar het logo aan moest voldoen. Denk daarbij aan kleurrijk, feestelijk en saamhorigheid. Toen de ontwerpen binnenkwamen ben ik met die bureaus gaan kijken hoe we dat konden visualiseren. Uiteindelijk heeft CleverFranke het logo ontworpen. Met hen ben ik toen aan de slag gegaan om het logo uit te werken tot een huisstijl, of branding zoals ze in het Engels zeggen.”

Het logo dat ben ontworpen heeft voor het Eurovisie Songfestival 2021 | Foto: NPO

Verhaal

Dat logo is natuurlijk niet zomaar gekozen omdat het er mooi uitziet. “Er zit een heel goed verhaal achter, want het verbeeldt letterlijk alle deelnemers die samenkomen in Rotterdam. Dat is namelijk wat het Songfestival altijd al heeft gedaan en nog steeds doet: verbinden. Na de Tweede Wereldoorlog was daar in Europa behoefte aan en daardoor ontstond het initiatief voor het festival. Omdat het dit jaar de 65e editie is, zijn we terug naar die roots gegaan. Je kunt het logo op de kaart van Europa leggen, met Rotterdam als middelpunt. Ieder deelnemend land is afgebeeld met haar vlagkleuren en de positie is bepaald door de afstand van haar hoofdstad tot Rotterdam. Natuurlijk is het enigszins geabstraheerd, maar ’t klopt! En dat maakt het typisch Dutch Design.”

Ahoy, trams en televisie

Misschien denk je nu, hoe moeilijk kan het zijn, een huisstijl ontwerpen? Nou, daar komt heel wat bij kijken… “Bij een productie als het Songfestival gaat het niet om een logo dat je alleen op een poster of website kan plaatsen. Het gaat om een hele huisstijl die heel Rotterdam en Ahoy moet vullen, dat op een tram moet passen én er uiteraard ook goed uitziet op televisie en alle online kanalen. Daarom hebben we met creatief bureau MediaMonks een systeem ontworpen dat zo veelzijdig is, dat het op alle fronten functioneert. Dat systeem en de ontwerpen die daaruit voortvloeien, heb ik gemaakt. En ik hou controle of de branding op de juiste manier uitgevoerd wordt.”

Het logo van het Eurovisie Songfestival op de Tram | Foto: Erik Fecken

Tijd

Dat klinkt in onze oren als een zeer tijdrovende klus. “We zijn met dat proces in september begonnen en begin december was het creatieve concept klaar. Dat is heel erg snel. Je moet ook wel, want het Songfestival is een productie die maar een jaar duurt. In december wil iedereen weten hoe alles eruit komt te zien, want dan kunnen ook de andere partijen ermee aan de slag. Denk aan het showteam, die onze branding willen doorvoeren in bijvoorbeeld de stemming. Maar ook de online redactie die toffe producties maken op social media.”

Als je beseft dat 200 miljoen mensen jouw ontwerp zien, dan denk je oh my god

‘Alles klopt’

Dat klinkt als een enorme zware en stressvolle baan, wat Ben ook meteen kan beamen. “Mijn voorheen zwarte haren, gaan nu richting ‘salt & pepper’. Toch weegt dat niet op tegen de ervaring. Het gevoel als je Ahoy binnenstapt en weet dat alles wat de afzender ‘Songfestival’ draagt, je zelf hebt gemaakt… Dat is onbeschrijfelijk mooi! Er kijken 200 miljoen mensen naar het Songfestival en al die mensen zien en herkennen onze branding en denken: dít is het Eurovisie Songfestival 2021. Daar ben ik supertrots op.”

Winnen

Aan de branding zal het niet liggen, maar denkt Ben ook dat we dit jaar weer de eerste prijs in de wacht zullen slepen? “Ik weet het niet… maar als dat zou betekenen dat ik volgend jaar nóg een keer deze fantastische baan mag vervullen, hoop ik het van harte!”

Lees ook:

Meer in deze categorie

Haarlemmer van de Week

Ga naar “Juf Loes steekt seksuele voorlichting in een nieuw jasje: ‘Geef aan wat je fijn vindt!’”

Juf Loes steekt seksuele voorlichting in een nieuw jasje: ‘Geef aan wat je fijn vindt!’

Ga naar “Frank en Ella woonden drie jaar in hun camperbus: ‘Het maakt niet uit waar we waren, de bus was thuis’”

Frank en Ella woonden drie jaar in hun camperbus: ‘Het maakt niet uit waar we waren, de bus was thuis’

Ga naar “Maud is 22 en moeder van een 2,5-jarige tweeling: ‘Soms vragen mensen of ik de oppas ben’”

Maud is 22 en moeder van een 2,5-jarige tweeling: ‘Soms vragen mensen of ik de oppas ben’

Mama Maud

In onze gids

Ga naar “Blijfabriek”

Blijfabriek

  • De Baan 1
  • Cadeauwinkels
Foto: Blijfabriek

Nu geopend

Ga naar “ASV fine jewellery”

ASV fine jewellery

  • Juweliers

Nu geopend

Ga naar “OERUM”

OERUM

  • Prinsen Bolwerk 4RD
  • Juweliers

Nu geopend

Aanbiedingen

Ga naar “Flinke kortingen bij nieuwe sportschool Healthyfitnh”

Flinke kortingen bij nieuwe sportschool Healthyfitnh

  • Healthyfitnh
  • Geldig t/m 15 juni 2021

Topper

Ga naar “Alle Heteluchtfriteuses 20% korting”

Alle Heteluchtfriteuses 20% korting

  • Blokker
  • Geldig t/m 20 juni 2021
Ga naar “Haarlem-poster met korting”

Haarlem-poster met korting

  • Blijfabriek
  • Geldig t/m 27 juni 2021

Topper

Ga naar “Tefal Strijkweken tot 25% korting”

Tefal Strijkweken tot 25% korting

  • Blokker
  • Geldig t/m 20 juni 2021
Ga naar “10% korting op alle proefpakketten”

10% korting op alle proefpakketten

  • Aware Pet Products
  • Geldig t/m 6 juli 2021

Topper

Vacatures

Ga naar “Vacature Medewerker Interieurbeplanting”

Vacature Medewerker Interieurbeplanting

  • Copijn Realisatie
  • Fulltime

Topper

Ga naar “Medewerker klantenservice”

Medewerker klantenservice

  • Randstad
  • Fulltime
Ga naar “Verkoopmedewerker patisserie & chocolaterie”

Verkoopmedewerker patisserie & chocolaterie

  • Huize van Wely
  • Fulltime

Topper

Ga naar “Begeleider”

Begeleider

  • Randstad
  • Parttime
Ga naar “Huismeester”

Huismeester

  • FYGI
  • Fulltime