Tim stapt op de fiets naar Alicante voor de toekomst van zijn zieke dochter
Een fietser is hij nooit geweest, maar door zijn bijzondere motivatie weet Tim zeker dat hij makkelijk 2200 kilometer naar…
Deze week (18 tot 24 april) is de Fashion Revolution Week. Deze wereldwijde beweging wil mensen bewuster maken van de misstanden in de kledingindustrie. Zo krijgen de makers van onze kleren vaak veel te weinig betaald. Haarlemmer Ashna Chhatta is expert in duurzame mode en zet zichzelf deze week éxtra in om hier aandacht voor te vragen.
Ashna Chhatta vertelt over het ontstaan van deze bewustwordingsweek. “In 2013 stortte Rana Plaza in. In dit gebouw in Bangladesh zaten vooral textielfabrieken waar ongeveer 5.000 mensen werkten. De fabrieken produceerden voor bekende merken en winkels, zoals Benetton, Mango en Primark”, vertelt ze aan de gemeente Haarlem. ”Het instorten van de fabriek met al die mensen die om het leven kwamen, schudde de wereld wakker. De ramp was de aanleiding om de Fashion Revolution Week op te richten.”
Deze week wordt er aandacht gevraagd voor de makers van onze kleren: wie zíjn zij? Op deze manier hopen de deelnemers grote modemerken aan te sporen om voor betere arbeidsomstandigheden te zorgen. Wil jij ook je steentje bijdragen? Meedoen is simpel. Ga op de foto met jouw favoriete kledingstuk, en zet ‘m op social media. Tag het kledingmerk en vraag: wie heeft mijn kleding gemaakt? Je kunt ook de hashtag #whomademyclothes gebruiken.
>> Tekst loopt verder onder foto.
Ben je benieuwd wat Asha nog meer te vertellen heeft over dit onderwerp? In haar podcast Haarlems Duurzaam Textiel vertelt ze je er alles over. Over het belang van betere omstandigheden in de kledingindustrie, en hoe we daar zelf aan kunnen bijdragen. Ook vraagt ze Haarlemmers wat zij nu al weten over duurzame kleding.
In onze gids
Populaire rubrieken