5 x verbazingwekkende verschillen tussen de eerste landelijke treinrit van 180 jaar geleden en nu

Door Dominique Michiels 20 september 2019

Het is vandaag precies 180 jaar geleden dat de állereerste spoorlijn in Nederland in gebruik werd genomen. Haarlem lag aan deze eerste spoorlijn. Op 20 september 1839 maakte stoomlocomotief ‘De Arend’ de eerste rit van Amsterdam via Halfweg naar Haarlem. Een mooi moment om eens te bekijken wat er allemaal wel niet veranderd is. En sommige veranderingen zouden je best nog eens kunnen verbazen!

Pagina 1 / 6
⟵ swipe swipe ⟶

Tijd

Collectie Historische Vereniging Haerlem, jaartal onbekend. Foto: Noord-Hollands Archief,

Hoe lang denk je dat 180 jaar geleden de eerste treinrit van Amsterdam naar Haarlem duurde? Logischerwijs duurde het wat langer dan tegenwoordig. Maar op zich viel het best mee voor een eerste rit zo lang geleden, het duurde namelijk ‘maar’ 35 minuten. De snelste intercity doet er nu 15 minuten over. De sprinter doet er 19 minuten over.

Maar destijds was deze rit met de trein in ieder geval een stuk sneller dan de andere opties, zoals een trekschuit of koets. Al waren mensen niet heel enthousiast. De stoomtrein maakte namelijk veel lawaai en ging ook wel erg hard.

Ander station

Foto: Noord-Hollands Archief. Het Stationsplein in 1900. Dit stationsgebouw uit 1842 werd later vervangen door het huidige gebouw.

De eerste treinrit stopte niet bij het station van Haarlem dat wij nu kennen. Het station lag zelfs op een andere plek, namelijk aan de Oudeweg, waar nu de spoorwegwerkplaats van NedTrain zit. In 1842 werd een nieuw station gebouwd op de plek waar het station nu ook staat. Maar pas in 1906 begon de bouw van ons huidige stationsgebouw. Meer over ons station lees je hier:

Station Haarlem ANP

Hoe oud is het stationsgebouw van Haarlem eigenlijk?

Haarlem Station heeft in de jaren heel wat veranderingen ondergaan. Van strippenkaarten naar chipkaa...

En als je je afvraagt waarom ons station geen Haarlem Centraal heet:

Haarlem Station

Mysterie: dit is waarom Haarlem geen Centraal Station heeft (en sommige andere steden wel)

Wij noemen ons station gewoon Haarlem Station en niet Haarlem Centraal. Waarom is dat eigenlijk? Je ...

Trams

Foto: Noord Hollands Archief. Electrische tram in 1925.

Naast treinen, reden er vroeger ook trams in Haarlem. Tussen 1878 en 1957 om precies te zijn. Tegenwoordig rijden er vooral treinen tussen Amsterdam en Haarlem, namelijk zes per uur. En natuurlijk zijn er ook veel bussen. 175 stoppen er in de ochtendspits in Haarlem. Een groot verschil!

Meer sporen

Foto: Noord-Hollands Archief. Bouw van het spoorwegstation in 1906., Met rechts het oude station,

Natuurlijk zijn er in die 180 jaar een stuk meer sporen bijgekomen. Ieder spoor heeft een bijbehorend perron. Maar is het je weleens opgevallen dat er in Haarlem geen spoor 2 of 7 is? De reden daarvan lees je hier:

Haarlem Station

Mysterie: waarom is er geen spoor 2 en 7 op Haarlem Station?

Is het je weleens opgevallen dat er twee sporen missen op Haarlem Station? Zo is er geen spoor 2 en ...

Wachtkamers

Haarlem station
Foto: ANP

Wat ook een groot verschil is, is de manier waarop we wachten op de trein. Vroeger waren er wachtkamers en werd er onderscheid gemaakt tussen klasses. De wachtkamers kun je nu nog steeds zien op ons station. Er wordt er alleen nog maar één gebruikt om ook daadwerkelijk te wachten op de trein. Wat ook opmerkelijk is, is dat de meeste stations in Nederland drie wachtkamers hadden voor drie klasses, maar in Haarlem hadden we er vijf. Waarom dat is lees je morgen als wij onze wekelijkse mysterie oplossen.

Lees ook

Méér treinen tussen Haarlem en Zandvoort voor Formule 1 en werk aan station Haarlem

De spoorlijn tussen Zandvoort en Haarlem krijgt een flinke opknapbeurt. Er wordt aan gewerkt, om erv...

Nu nog ‘kaal en saai’, maar jij kunt meedenken over gebied rond station Haarlem

Het mag dan niet in de top 10 van mooiste station van Nederland staan - nog steeds onvoorstelbaar al...

Station Spaarnwoude krijgt binnenkort liften; treinen rijden paar weekenden niet

Ben je al niet zo'n ochtendmens, moet je ook nog eens die megatrap bij station Spaarnwoude op rennen...

Mysterie opgelost: dit is waar de lijnnummers van bussen in Haarlem op zijn gebaseerd

Nummer 2, 73 of 356 zijn enkele voorbeelden van lijnnummers van bussen in Haarlem. Zo op het eerste ...

Haarlems mysterie: dit is waarom er op sommige klinkers in de Koningstraat teksten staan

Als je loopt kijk je vaak vooruit en dat is maar goed ook, want voor je het weet knuffel je een lant...

Haarlems mysterie: dit is waarom er een deur zit boven de ingang van de bibliotheek

Wij hebben het weleens over 'de speurneusjes' en daarmee bedoelen we zeker niet alleen onze redactie...
Pagina 1 / 6
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Toen in Haarlem