6 x handige apps die niet op je telefoon mogen ontbreken als je Haarlemmer bent
Heb jij een telefoon vol met apps, maar gebruik je de helft niet? Dan is het tijd om apps te...
Haarlem is een heerlijke stad om in te wonen. Ben jij van plan om naar de Spaarnestad te verkassen of ken jij iemand die hierheen wil komen? Dit moet je weten als je gaat verhuizen naar Haarlem.
Huis gevonden? Check! Als je naar (of binnen) Haarlem verhuist, moet je je inschrijven bij de gemeente. Dit kan je vanaf vier weken voor de verhuizing, tot maximaal vijf dagen na de verhuizing. De dag die je op de aangifte vermeldt, geldt als de verhuisdatum. Geef je je verhuizing niet (op tijd) door? Dan riskeer je een boete van maximaal € 325,-.
Met je DigiD-account schrijf je je gemakkelijk via deze website in. Doe je het liever niet online? Dan is er ook nog een andere optie, namelijk langsgaan bij het gemeentehuis om de verhuizing door te geven. Bel voor een afspraak naar telefoonnummer 14 023 (maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur). Het is niet mogelijk je verhuizing schriftelijk door te geven.
Verhuis je naar een plek waar betaald parkeren is? Dan kan je een parkeervergunning aanvragen.
De tarieven voor 2020/2021 zijn als volgt opgedeeld. Er zijn zes parkeerzones in Haarlem. Deze hebben allemaal een ander tarief. We zetten ze hier voor je op een rijtje:
Een bewonersvergunning vraag je via deze site aan. Wil of kan je het niet online doen, dan kan je ook terecht in de publiekshal. Hier lees je wat je dan allemaal mee moet nemen om je parkeervergunning aan te vragen. Voor iedere parkeervergunning komen er ook nog €18,80 administratiekosten bij.
Alles is geregeld. Jij zit in je nieuwe stekkie. Hoe zit het dan met je afval? We leggen het voor je uit!
Spaarnelanden is het bedrijf dat in Haarlem verantwoordelijk is voor de afvalverwerking. In Haarlem moet je je afval scheiden en zelf in ondergrondse containers gooien die bij jou in de buurt staan. Voor die containers heb je als bewoner een afvalpas nodig. Uiteraard is het ook mogelijk om een kliko te gebruiken voor restafval of een duocontainer voor papier en PBD die Spaarnelanden dan op gezette tijden komt ophalen. Iedere Haarlemse woning heeft standaard een GFT-kliko.
Bij een verhuizing kan het natuurlijk voorkomen dat je grote spullen, zoals een bank bijvoorbeeld, weg wilt gooien. In dit artikel lees je alles over het ophalen en wegbrengen van het grofvuil. Zo kom je niet voor onaangename verassingen te staan.
Je komt er niet onderuit: iedereen moet gemeentelijke belastingen betalen.
Voor het afvoeren van afvalwater in het riool betaal je belasting aan de gemeente. Met het geld dat de gemeente krijgt, wordt het beheer en onderhoud van het riool betaald. In 2020 geldt in Haarlem een tarief van €146,80 voor een eigenaren en voor gebruikers. In 2021 stijgt de rioolheffing naar €155.
Of je nu veel of weinig afval aan de straat zet, afvalstoffenbelasting betaal je sowieso. In 2020 betaalt een eenpersoonshuishouden €256,92 en een meerpersoonshuishouden €392,40 in Haarlem. In 2021 zal de afvalstoffenheffing stijgen naar €414 voor een meerpersoonshuishouden.
Heb je een hond of meerdere honden? Dan moet je ook hondenbelasting betalen. In 2020 betaal je:
Uiteraard zijn er nog zeer veel handige weetjes over Haarlem te vinden. Daar kan je lang naar zoeken, maar eigenlijk heb je maar één website daarvoor nodig: indebuurt Haarlem! Wist je trouwens al dat indebuurt is uitgeroepen tot beste nieuwswebsite van het jaar?
Heb je zelf een vraag, leuke tip of wil je wat anders melden? Laat het ons weten via dit formulier of mail ons: [email protected].
We verzamelen hieronder nog wat handige artikelen voor je als pas verhuisde Haarlemmer!
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van indebuurt Haarlem en blijf op de hoogte van alles over en rondom Haarlem.
In onze gids
Nu gesloten
Nu geopend
Nu gesloten
Populaire rubrieken
Topper
Topper