Haarlem

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Martine is kledingcoach: ‘Bij het aankleden of shoppen denken vriendinnen vaak aan mij’

Door Lisa Roozen 14 november 2019

Is shoppen voor jou een drama? Weet je nooit welke kleur jou het beste staat? Een expert op dat gebied is de Haarlemse Martine Verheij. Vijf jaar geleden werkte ze nog in de tijdschriftenbranche, maar ze gooide het roer om en wilde mensen adviseren op het gebied van kleding. Hoe ze dat precies doet? Ze vertelt ons alle ins en outs!

Een modeliefhebber in hart en nieren

“Al mijn hele leven ben ik bezig met kleding en kleur en vroeger wilde ik altijd modeontwerpster worden. Samen met mijn oma was ik vaak met stoffen in de weer. Maar naarmate ik ouder werd is het toch geen ontwerpen geworden: alleen maar creatief bezig zijn is niets voor mij.”

Toen Martine in 2009 een kleuranalyse deed, veranderde haar leven. “Je gaat dan op een stoel voor de spiegel zitten en de expert laat je dan zien welke kleuren het beste bij je gezicht en huidskleur passen én wat het met je doet. Dat werkt magisch. Toen ik dat inzicht eenmaal had dacht ik: Dit is zo gaaf, dit moet iedereen weten! Het is echt life-changing als je zoiets meemaakt.”

Tekst loopt door onder de foto

Workshops en shoppen

Na haar eigen kleuranalyse ging het roer om voor Martine. “Ik deed opleidingen voor kleur- en stijladviseur en ben nu al vijf jaar fulltime kledingcoach voor particulieren, ondernemers en bedrijven. Eigenlijk ben ik er voor alle vrouwen én mannen die moeite hebben met zich goed kleden. Ik geef bijvoorbeeld workshops, ga een middagje shoppen in Haarlem met een particulier of geef een zzp’er advies over kleding uit zijn of haar kledingkast. Ik kijk dan naar kleuren, vormen en naar wat nu hip and happening is. Het is heel afwisselend. Zo deed ik bijvoorbeeld ook een keer een kleuranalyse voor vier zussen wat ontzettend leuk was.”

‘Ik heb zelf ook geen maatje 36 en ben geen superhip typetje.’

Kleding in het bedrijfsleven

“Het afgelopen jaar merk ik dat er veel vraag is naar kledingadvies vanuit het bedrijfsleven. In het zakelijke leven wil je er goed uitzien, want de eerste indruk die mensen van je krijgen kan bepalend zijn. Als het management vindt dat de werknemers niet altijd geschikt gekleed gaan, is dat natuurlijk moeilijk om te zeggen. Aan de hand van een workshop of sessie geef ik ze dan tips. Ook heb ik een opleiding gevolgd over non-verbale communicatie om mensen daarover te kunnen adviseren. Als je er tiptop uitziet en ook weet hoe je jezelf het beste kunt presenteren, maak je vast en zeker een goede indruk.”

De perfecte kleur

Is er een kleur die werkelijk iedereen staat? “In bijvoorbeeld ziekenhuizen draagt bijna iedereen wit. Het is een kleur die hygiëne uitstraalt, maar is het is geen kleur die iedereen staat. In dat soort gevallen is een algemene kleurkeuze best lastig. Er is een aantal kleuren dat veel mensen kunnen hebben. Dat is bijvoorbeeld muisgrijs, taupe en veel mensen staat de kleur aqua-blauw. Het ligt natuurlijk ook heel erg aan de stof.”

Tekst loopt door onder de foto

Eigen kleding en smaak

Wij waren benieuwd of Martine ook veel met haar eigen kleding bezig is. “Uiteraard! Maar het is soms best vermoeiend om er altijd goed uit te zien. Ik ben een vrouw en ook gevoelig voor wat in de winkel hangt. Ik neem mezelf heel graag als voorbeeld om te kijken of iets wel of niet mooi valt. Zelf heb ik geen maatje 36 en ben ook geen superhip typetje. En ik denk dat dit ook een reden is waarom vrouwen mij benaderen.”

‘Ik lijk die aardige blonde mevrouw, maar ik kan ook heel direct zijn.’

“Op verjaardagen hoor ik ook vaak: Is het goed wat ik aan heb? Wat zou je bij mij doen? Het is een erg toegankelijk onderwerp en ik ben er dan ook altijd, vaak onbewust, mee bezig. Ik heb vriendinnen die elke ochtend bij het aankleden of shoppen denken: Zou Martine dit leuk vinden en zou ze dit goedkeuren?”

“Mensen stellen mij ook nog weleens de vraag of ik het niet lastig vind iets te kopen wat ik zelf niet leuk vind. Maar daar draait het voor mij totaal niet om. Het gaat om de klant, wat hem of haar mooi staat en waar je je prettig in voelt. De beste versie van mensen naar voren laten komen, dat is écht waar ik mijn bed voor uitkom.”