Say what?! Deze hotspot aan de Vismarkt sluit de deuren
Deze hotspot is al bijna honderd jaar (!) niet weg te denken uit het straatbeeld van de Vismarkt, maar sluit…
Vanaf half april vaart veerboot MS Romantika niet meer vanuit de Groningse Eemshaven naar Noorwegen. Het passagiersschip van Holland Norway Lines (HNL) moest de afgelopen maanden meermaals afvaarten annuleren door problemen met het aanmeren in Nederland. De veerboot zal vanaf halverwege april vertrekken vanuit de Duitse havenstad Cuxhaven. Dat meldt de rederij.
De MS Romantika voer voor het eerst uit in april vorig jaar waarna het wekelijks drie keer de overtocht maakte. De veerdienst was aanvankelijk succesvol: in 2022 werden er nog 186.000 reizigers vervoerd door de ferry.
De afgelopen maanden had het schip steeds vaker met problemen met het aanmeren in de Nederlandse haven. De ferry raakte eind vorig jaar de vaste plek kwijt in de Groningse haven, waardoor de veerboot door drukte soms niet aan kon meren. Hierdoor liepen passagiers soms urenlange vertraging op.
Om deze problemen te omzeilen heeft HNL besloten om uit te wijken naar Cuxhaven. Deze oplossing is tijdelijk, want vanaf 1 juni hoopt de veerdienst te vertrekken vanuit de Duitse plaats Emden. Met de alternatieve havens hoopt HNL ‘regelmaat en voorspelbaarheid’ te bieden aan de passagiers.
Groningen Seaports, de beheerder van de Groningse haven, laat in een eerste reactie weten het besluit van Holland Norway Lines te betreuren. “We vinden het jammer dat de veerdienst weggaat”, zegt woordvoerder Tim Lambeck. “Maar we hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze zelf voor een eigen, geschikte aanmeergelegenheid zouden moeten zorgen. Wat ons betreft is de realisering van deze kade nog steeds mogelijk.”
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Holland Norway Lines al in oktober vorig jaar een eigen terminal zou hebben in de Eemshaven. Dat het niet doorging, zou komen door de drukte in de bouwsector en de grootte van het project. Volgens Groningen Seaports kwamen beide partijen er niet uit omdat HNL niet met een onderbouwd plan kwam voor de aanpak van de kade. De beheerder van de Eemshaven zou daar wel meermaals op hebben aangedrongen.
In onze gids
Populaire rubrieken