Hotspot alert! In deze nieuwe ‘winkel in marktstijl’ scoor je verse producten
Deze week is er een heel leuk zaakje geopend aan ’t Akerkhof 32: Lente. Hier kun je terecht voor allerlei…
Het is de winkel in de Folkingestraat waarbij iedereen nieuwsgierig kijkt naar wie er binnenstapt: de Delta Sexshop. Voor sommigen is de drempel van de winkel te hoog. Maar, zo blijkt uit een bezoekje, voor heel veel ook niet. “Iedere groep komt hier”, vertelt eigenaar Josué. “Studenten, een nette dame uit Haren, echtparen uit de Oosterparkwijk…”
‘Onopvallend’ en dus opvallend draaien de hoofden op straat als iemand in of uit de Delta Sexhop komt. Er is een niet te temmen nieuwsgierigheid naar welke mensen hier de klanten zijn. Maar wie een simpel antwoord zoekt, komt bedrogen uit. Want deze groep laat zich niet in een hokje stoppen. Seks, en de bijbehorende producten, gaan door alle lagen van de samenleving.
Josué (60) is sinds 1999 eigenaar van de zaak. Zijn achternaam laat hij liever achterwege, zo ook medewerker Eva (24). “Ondanks dat seks iets heel normaals is, doen mensen er vaak toch krampachtig over”, zegt Josué, vanachter de toonbank. Op een tv’tje naast hem staan wat ‘sfeerbeelden’ op.
Als mensen hem vragen waar hij werkt, probeert hij het antwoord subtiel te verpakken. “Ik verkoop sensuele life style-producten”, zegt hij dan. Eigenlijk is het gek, vindt Josué, de gêne die velen erbij voelen. “Want allerlei mensen komen hier. Studenten, een nette dame uit Haren, echtparen uit de Oosterparkwijk…”
Wel is de een in de winkel meer gespannen dan de ander, vult Eva aan. “’Ik heb een hele gekke vraag’, beginnen ze dan. Terwijl dat voor ons natuurlijk nooit zo is. Of je ziet een clubje Vindicat-jongens binnenkomen, dat plots moeite heeft om zich een houding te geven.”
“Het is hier een snoepwinkel voor volwassenen.” En daarmee zegt Josué niets te veel. Seksspeeltjes, sm-artikelen, pornofilms, lingerie; de producten vechten er om aandacht.
Het verschilt iedere periode wat er in trek is bij de klant. “We hebben een tijd gehad dat de womanizer erg populair was”, vertelt Eva. “Heleen van Royen had dat speeltje in haar column genoemd. Toen waren ze niet meer aan te slepen. En de laatste tijd lopen de glow in the dark-handboeien goed.”
“Mond tot mond-reclame kan ook meespelen”, zegt Eva. “Dat was bijvoorbeeld het geval bij de vibrerende eitjes. Die kun je inbrengen. Blijkbaar waren studenten daar erg enthousiast over, want er kwamen steeds meer langs”, vertelt ze. “Je kunt die eitjes trouwens besturen met dezelfde afstandsbediening. Dus ik hoop dat dat goed is gekomen, haha.”
Ondertussen komt een man van middelbare leeftijd de shop binnen. ‘Ik wilde graag even naar boven’, klinkt het. Hij ontdoet zich van zijn jas en sjaal en gaat de trap op. Vanaf 8 euro voor een halfuur kunnen klanten op de eerste verdieping porno kijken. Er is een gemeenschappelijke zaal en een privéruimte. Door internet is het aantal gebruikers afgenomen, zegt Josué. “Er zijn wat vaste klanten.”
Door corona lopen er sowieso iets minder mensen de winkel binnen. Iedereen moest in die tijd online bestellen. Een deel van hen, dat normaal langskwam, is het blijven laten bezorgen. “Het is niet omdat ik zelf in een winkel werk, maar ik raad iedereen echt aan eerst het product te komen bekijken. Neem vibrators”, zegt Eva. “Daarbij is het soort materiaal erg belangrijk. Kom daarom langs zodat je het eerst kan voelen en vasthouden, voor je thuis een verzameling verkeerde speeltjes hebt liggen.”
Josué en Eva hopen dat steeds meer mensen een bezoekje zullen wagen aan een seksshop. “Het brengt iedereen zoveel plezier. En dat maakt dit werk voor ons ook zo mooi”, zegt Josué. “Want je ziet de klanten met een glimlach denken: ‘Vanavond staat me iets leuks te wachten…’”
In onze gids
Populaire rubrieken