Marc’s transformeert van interieurwinkel naar kerstwalhalla
Normaal gesproken kun je er terecht voor interieurspullen. Maar vanwege de tijd van het jaar is Marc’s weer omgetoverd tot een wonderlijke kerstwereld. Dit keer heeft eigenaar Marc Lange het aantal artikelen eens geteld. “De teller kwam op ruim 1600.”
Tijdens een bezoek aan Marc’s aan de Munnikeholm maken klanten oneindig vaak hetzelfde rondje. Een man met snor en zwarte hoed laat zijn oog vallen op een glas geblazen kolibrie. “Het is ongelooflijk”, zegt hij. “Hoe lang je hier ook rondloopt, je ziet continu weer iets nieuws.”
Maand lang inrichten
Je gelooft het graag. Eigenaar Marc Lange (50) heeft sinds 2005 namelijk de ruimte tot aan de nok toe gevuld met de meest opzienbarende kerstartikelen. Die nemen iedere oktober de plaats over van de interieurspullen. Heel september heeft hij nodig voor deze jaarlijkse wisseling van wacht. “Veel mensen vragen me hoeveel spullen hier in vredesnaam staan. Maar ik had ze nooit geteld. Tot dit jaar. De teller kwam op ruim 1600”, zegt Lange.
Je blik wordt dan ook overal naartoe getrokken als je je tussen al het geglinster bevindt. Biscuit porselein, een Venitiaanse nar, en corpulente engeltjes: het is er een prikkelfeest zonder sluitingstijd.

“Of het bij mij thuis ook zo’n spektakel is? Absoluut. Het gros van de mensen is erg conformistisch wat betreft inrichting. Ik vind dat jammer. Je huis is een weerspiegeling van je persoonlijkheid. Waarom zou je er dan zo’n steriele, zielloze boel van maken? Presenteren doet begeren”, zegt hij. “Mijn missie is: laat zien hoe kleurrijk het leven is.”
Lange vertelt dat de meeste mensen die bij hem langskomen, meestal al aardig wat van de wereld zagen. Reisliefhebbers zien er kleuren en vormen die doen denken aan de oorden die zijn bezocht. “En tegenwoordig zijn er steeds meer buitenlandstudenten. Die trekken papa en mama mee naar dat aparte winkeltje aan de Munnikeholm.”

De meeste spullen voor het interieur vindt hij op een beurs in Parijs. De kerstartikelen op een in Duitsland. Daar liggen exemplaren uit allerlei landen. “Kijk”, zegt hij, en hij wijst naar een kleurrijk paar kralenkettingen, “die zijn mondgeblazen. Komen van een winkeltje uit Tsjechië dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Eerst waren er daar zestig van. Nu dus nog maar één. Ik help graag mee zulke zaakjes in stand te houden.”
Zien en voelen
Als het woord ‘online’ valt, vertrekt het gezicht van de eigenaar. “Nee, nee. Ik moet de echte kleur zien en de textuur voelen. In deze winkel komen alleen spullen die met vakmanschap gemaakt zijn. Om dat te kunnen bepalen, moet ik het echt in mijn handen hebben. Alleen dan krijg je er binding mee.”

Voorzichtig schoonmaken
Het schoonmaken van al zijn spullen lijkt een behoorlijk karwei. En dat erkent Lange. “Je moet je in deze winkel sterk bewust zijn van de ruimte en je lijf. Maar ook van je kleding. Als het bijvoorbeeld herfst wordt, trek ik vaak een jasje aan. Met die bungelende mouwen is het dan ineens extra oppassen tussen die 1600 artikelen”, zegt Lange, waarna hij aan de man met snor en hoed vraagt of hij hem misschien kan helpen. “Nee hoor, ik loop nog even een rondje.”