Groningen

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Groningse SchoenenZaken timmert ondanks coronacrisis aan de weg: ‘We doen het samen!’

Door Kelly Brunninkhuis 27 maart 2020

Samen met Thies Nicolai en Paul Vetter runt Joël Timmerman middenin de charmante Zwanestraat het schoenwalhalla voor mannen: SchoenenZaken. Geboren uit hun gezamenlijke passie voor schoenen, een onderscheidende visie op ondernemen en de zoektocht naar een nieuw avontuur. Drie verschillende types die samen het schoeisel van de Nederlandse man de aandacht en het meesterschap willen geven die het verdient.

Joël Timmerman is mede-oprichter en eigenaar en weet met zijn online aanwezigheid de spotlights terugkerend op de zaak te krijgen. We spraken met hem midden in de coronacrisis, die weinig invloed lijkt te hebben op zijn enthousiasme en optimisme.

Hoe gaat het met SchoenenZaken, zo midden in de coronacrisis?

“Het zijn dynamische tijden en het is uitdagend. Gelukkig hebben we een webshop en komen er nog mondjesmaat mensen in de winkel. Natuurlijk keldert de omzet, maar we draaien nog wel. We proberen zoveel mogelijk ‘gewoon’ door te draaien. Zo openen we op 2 april onze nieuwe winkel in Zwolle. Niet met het geplande grootse feest, maar wel met trots.”

Joël ervaart in de retail een enorm sterke sfeer van ‘we gaan het samen doen’. Van leverancier tot concullega: iedereen zit in hetzelfde schuitje. Samen oplossingen zoeken is nu het devies. “En we hopen natuurlijk dat klanten blijven komen, online of offline. En dat ze niet alleen hun geld bij ons besteden, maar ook bij andere lokale ondernemers. Daar gaan we voor.”

Wat is je advies voor andere ondernemers in Groningen?

“Rustig blijven, geen dingen doen die je anders ook niet zou doen, probeer met alle partijen die om je heen staan in contact te komen en blijf positief en transparant.” Voor SchoenenZaken betekende dat -naast goed contact met leveranciers- ook de hand reiken aan bedrijven die afhankelijk zijn van hun business. Alle gemaakte afspraken voor het nieuwe pand in Zwolle worden bijvoorbeeld gewoon nagekomen. “Je moet kijken naar een mooie middenweg: hoe kan ik mijn afspraken nakomen? Wat kan hij doen, wat kan ik doen en hoe pakken we het samen op?”

Hoe kunnen klanten en volgers jullie nu steunen?

“Net als andere ondernemers zijn we gelijk aan de slag gegaan met acties. Zo lanceerden we al snel de couponcode ‘Weg met corona’, werken we met waardebonnen en bieden we schoenpoetsservice op afstand.” Ook de thuiszittende kinderen worden getrakteerd op een knap staaltje meesterschap: mede-eigenaar Paul Vetter voorziet kids op afstand met luchtige filmpjes over schoenen.

Even terug naar het begin. In september 2017 opende SchoenenZaken in de Zwanestraat haar deuren. Na een eerdere samenwerking zien Thies, Paul en Joël een gat in de schoenenmarkt: met oog voor ambacht, kennis van zaken en extra service de wereld van mannenschoenen naar een volgend niveau tillen. Zo ontstonden de meesters in herenschoenen. Niet alleen in de fysieke winkel, ook met online services, aanwezigheid op beurzen en extra’s die tot de verbeelding spreken: van businessochtenden op de winkelvloer met inspirerende sprekers tot het atelier achter in de zaak voor de man (of organisatie) met een specifieke schoenen smaak. Meest recente toevoegingen: de shop-in-shop bij herenmodezaak Flashman in Haren en de nieuwe winkel in Zwolle.

SchoenenZaken
Foto | SchoenenZaken

Jullie blijven vernieuwen en uitbreiden: wat is de uiteindelijke droom?

“Het is onze ambitie om Nederland te veroveren. Het zou te gek zijn om SchoenenZaken in 5 tot 10 binnensteden te vestigen. Met ons drieën en daaromheen een leuke club schoenfanaten op de winkelvloer.” De ambitie is duidelijk niet om een ouderwetse keten neer te zetten. Persoonlijke service, hoge kwaliteit en eigenheid zijn volgens Joël alleen te realiseren door fysiek relatief klein te blijven. Dat geldt niet voor online: met hun online kanalen weten ze tienduizenden volgers, fans, concullega’s en klanten te bereiken.

Online is SchoenenZaken heel actief: bewuste keuze of natuurlijke passie?

“Vooral gewoon ontzettend leuk om te doen. We delen wat we leuk vinden, zo simpel is het. Daarin houden we geen rekening met algoritmes, regelmaat of andere trucs. We trekken ons niks aan van wat anderen doen en proberen onze eigen weg hierin te volgen. Als mensen het leuk vinden ons te volgen zijn ze van harte welkom.” Een strategie die SchoenenZaken geen windeieren legt. Met hun grote online following zijn ze een voorbeeld in de retail. Vernieuwend binnen een conservatieve branche zijn ze zeker. Net als in hun online aanwezigheid kiest SchoenenZaken daarin haar eigen pad. “Wij ontwerpen bijvoorbeeld samen met onze leveranciers mooie schoenen. Daarmee hebben we zelf de regie over wat we verkopen in de winkel en online: dat trekt blijkbaar aan.”

Foto | SchoenenZaken

Tot slot: tips voor (startende) retailers?

“Doe het op jóuw manier. Wil je actief zijn in de retail? Dan heb je andere competenties nodig dan vroeger. Je bent niet langer alleen inkoper, maar echt een ondernemer. De deuren openen, een collectie inkopen en verkopen, daar red je het niet meer mee anno 2020. Focus op marketing en het volgen van je eigen visie.”


Groningse ondernemers creatief

Deze Groningse ondernemers zijn heel creatief: zo kunnen ze tóch blijven werken

In deze rare tijden wordt er veel creativiteit gevraagd van ondernemers in Groningen. Restaurants be...

Wereldse schatten bij paradijselijk Marc’s: ‘Het leven is zó kleurrijk, dat wil ik met iedereen delen’

Als je naar interieurparadijs Marc's aan de Munnekeholm gaat, is het alsof je een sprookje binnenloo...

Stoppen met roken of afvallen door de Chinese geneeswijzen van Jiong en Bei

Hoe staat het ervoor met jouw goede voornemens? Wilde je stoppen met roken, of gewicht verliezen, en...

adv.