Toen in Gouda: Het station van Gouda

Door Kirsten Spooren 4 februari 2018

Ah, Station Gouda. Een plek van vele ergernissen, spannende ontmoetingen en nieuwe avonturen. Dankzij het station zijn we zo in Den Haag, Rotterdam of Utrecht. Wat zouden we toch zonder moeten? Toch had het weinig gescheeld of we hadden geen station meer gehad…

Het eerste station van Nederland werd al in 1839 gebouw en daarmee kreeg Nederland de smaak goed te pakken. In 1855 werd er een klein houten stationnetje gebouwd langs het net aangelegde spoor dat van Utrecht naar Rotterdam liep. Het station werd niet gelijk geopend, want de verbinding werd pas drie jaar later gebruikt. Tussen 1865 en 1869 werd door de NRS (Nederlandsche Rhijnspoorwegmaatschappij) de spoorlijn Harmelen – Breukelen verbonden met Amsterdam en het spoor naar Rotterdam werd verdubbeld. Hierdoor werd Gouda een belangrijk knooppunt en daar hoorde een volwaardig station bij.

Tekst gaat verder onder de foto.

Station Gouda
Foto: Station Gouda rond 1881 | Streekarchief Midden Holland

Nieuw station

Het nieuwe station werd gebouwd in 1869. Het is niet helemaal duidelijk door wie het werd ontworpen. De meeste NRS-stations werden toentertijd ontworpen door architect A.W. van Erkel, maar het lijkt erop dat het station van Gouda ontworpen werd door J. Verkoop.

Het gebouw had twee verdiepingen en aan de linkerkant van het station werd een locloods gebouwd. Tussen 1938 en 1940 kregen de perrons een moderne overkapping en kreeg het stationsgebouw een kleine uitbreiding aan de voorkant. Zo bleef het tot november 1944…

Station Gouda
Station Gouda c. 1920 en het perron c. 1930 | Foto: Streekarchief Midden Holland en Facebookpagina Herinnert u zich Gouda van Vroeger nog

Tweede Wereldoorlog

In 1944 werd Gouda opgeschrikt door laag overvliegende vliegtuigen en enorme ontploffingen. De Geallieerden hebben het station gebombardeerd. Zo’n 138 Spitfire- en Typhoon-vliegtuigen lieten meer dan 43.000 kg aan bommen vallen. Het doel was het spoor te vernietigen, maar hier vielen de verwoestingen wel mee. Dat kon je helaas niet zeggen over het stationsgebouw en de perronoverkappingen. De gehele tweede verdieping was beschadigd en het station was onherstelbaar. Na de oorlog werd het station ook niet meer in dezelfde stijl opgebouwd.

In 1948 werd het nieuwe station gebouwd. Dit station bestond uit de oorspronkelijke onderste verdiepen, zuilen en beelden, een fietsenstalling en een busstation. In 1983 werd dit station echter ook afgebroken vanwege de slechte bouwkundige staat.

Station Gouda in 1948 en 1966 | Foto: Facebookpagina Herinnert u zich Gouda van Vroeger nog en Streekarchief Midden Holland

Huidig station

Het huidige station kreeg een beetje een apart ontwerp, met zes ronde bogen boven de stationshal. In vijf van de zes bogen zijn de oude beelden geplaatst die van het vorige stationsgebouw kwamen. Op dit moment is het station alweer toe aan een nieuwe verbouwing, waarbij de stationshal opgeknapt gaat worden.

[Bron = Reizen met de Trein]

station-gouda-voorzijde

Goudse mysteries: waar is spoor 9 gebleven op station Gouda?

Gouda zit vol met geheimen. In deze rubriek ontrafelen wij Goudse mysteries. Dingen waarvan je nog n...

Meer over

Toen in Gouda

adv.