Mysterie opgelost: waarom heeft station Gouda twee verlaten kopsporen?

Door Christa Eekhuis 19 oktober 2019

Menig Gouwenaar neemt niet de auto, maar de trein naar het werk of studie. Vaak ben je al iets eerder op het perron, zodat je niet hoeft te rennen voor de trein. En als je dan om je heen kijkt zie je naast mede treinreizigers ook twee verlaten kopsporen. Maar waarom zijn deze kopsporen niet meer in gebruik? Dat hebben we voor je uitgezocht.

Vanwege de verbinding tussen Utrecht en Rotterdam Maas in 1855 moest het mogelijk zijn om in Gouda op de trein te kunnen stappen. Het station lag echter niet in Gouda, maar er net buiten. Dit was nog wel binnen de gemeente Broek, die pas later door een grenscorrectie bij Gouda getrokken is. In het huidige Gouda is Broek een buurtschap in de wijk Westergouwe. Na de grenscorrectie kreeg Gouda haar eigen station, wat uiteindelijk uit twee houten bouwketen bestond. Wilde je naar het station, dan moest je via een modderpad lopen. Waarom er niet gelijk een fatsoenlijk gebouw is neergezet? De gemeente vond het toentertijd niet belangrijk genoeg om geld te stoppen in een stationsgebouw.

Tekst gaat verder onder de foto.

Luchtfoto Station Gouda rond 1927

Tram- en spoorlijnen

Pas later in 1869 heeft de gemeente geïnvesteerd in de bouw van een fatsoenlijk station. Dit door de komst door een extra spoorlijn naar Rotterdam en de verbinding naar Amsterdam. Het station wat toen gebouwd is, is naar alle waarschijnlijkheid ontworpen door J. Verloop en besloeg twee verdiepingen. Helaas bleef het niet bij dit gebouw. Door de komst van tramlijnen en extra spoorlijnen is het station ook onder handen genomen. Zo is er in 1911 een goederenloods aan de westzijde gebouwd. Iets later in de jaren 30 is er een nieuwe perronoverkapping gebouwd.

Tekst gaat verder onder de foto.

Station Gouda jaren 30

Tweede Wereldoorlog

Helaas heeft het station het tijdens de Tweede Wereldoorlog niet volledig overleefd. In november 1944 is ons station twee keer gebombardeerd. De Geallieerden, zij vochten tegen Duitsland, raakten ons door het afwerpen van brisantgranaten. Gelukkig was er weinig schade aan de spoorlijnen. Het stationsgebouw daarentegen was zo gehavend dat er van de bovenste verdieping niets meer over was. Hierdoor moest het gebouw grotendeels gesloopt worden. De begane grond is als basis gebruikt voor het nieuwe stationsgebouw. In 1948 stond er weer een volwaardig gebouw.

Begin jaren 80 is er besloten het stationsgebouw af te breken. Reden hiervoor was vooral de bouwkundige staat. Deze was ondermaats, waardoor de veiligheid in gevaar kon komen. Verder was het gebouw ook te klein. Architect M. W. Markenhof heeft ons huidige station ontworpen die in oktober 1984 geopend werd.

Tekst gaat verder onder de foto.

station-gouda-voorzijde
Foto: nlwandel.nl

Kopsporen spoor 4 & 9

Op perron 4 en 9 hebben we twee kopsporen, ook wel bekend als zaksporen. Zaksporen zijn sporen die binnen een perron liggen. Maar waarom liggen deze twee kopsporen er nu verlaten bij? Op spoor 9 heeft dat te maken met de RijnGouwelijn die van 2003-2009 actief was. Hiervoor is nu R-net in de plaats gekomen op spoor 11. Spoor 4 wordt niet meer gebruikt door de stoptrein naar Den Haag. Deze rijdt nu namelijk door tot Gouda Goverwelle. Blijven deze kopsporen dan bestaan? Als het goed is verdwijnen ze tijdens de renovatie van het station. Er zal dan meer ruimte komen voor wachtende reizigers.

Lees ook:

station Gouda

Mysterie opgelost: waar is spoor 9 gebleven op station Gouda?

Gouda zit vol met geheimen. In deze rubriek ontrafelen wij Goudse mysteries. Dingen waarvan je nog n...
station gouda

Update: zó staat het ervoor met de herontwikkelingsplannen van Station Gouda

De herontwikkeling van het zuidelijke gedeelte (centrum) van het station is al een tijdje aan de gan...
station gouda

Bijzonder om te zien: 15 x oude foto’s van Station Gouda

Het station van Gouda is nu misschien niet heel bijzonder om te zien, maar wist je dat dit vroeger w...

Meer over

Mysteries

adv.