Gouda

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

De kaas van Maurice gaat de hele wereld over: ‘We moesten wel iets creatiefs bedenken’

Aangeboden door Visa 6 augustus 2020

Normaal begint de drukte bij de kaas & cadeauwinkel van Maurice Koster (40) in maart écht op gang te komen. Maar de grote stroom toeristen bleef uit vanwege de coronacrisis. “Wat voor ons vooral belangrijk was, is dat de negativiteit niet de overhand nam binnen ons bedrijf en in ons gezin.”

“April is normaal gesproken de beste maand van het jaar voor het Gouds Kaashuis. Maar nu was dit precies de maand dat zo ongeveer alle landen maatregelen hadden genomen en reizen werd afgeraden of verboden”, vertelt Maurice. “De paniek sloeg toen wel een beetje toe.”

De kers op de taart

Gelukkig heeft het Gouds Kaashuis het hele jaar door voldoende inkomsten door Gouwenaars, horeca en bedrijven. “De toeristen zijn echt de kers op de taart voor ons”, vertelt Maurice. “We moesten extra ons best doen voor de doelgroep die nog wel naar onze winkel kwam of die online bestelden.”

Kaassoep, kaasfondue en borrelpakketten

Vorig jaar heeft Maurice een website met webshop laten bouwen en in de twee weken dat de winkel dicht was, hebben ze de tijd genomen om na te denken wat de beste stap zou zijn. “Hieruit kwam al snel het idee om de webshop uit te breiden en een flinke boost te geven.” Hierdoor namen de online bestellingen al snel toe. “Van vaste klanten, maar ook toeristen die onze winkel al eens hadden bezocht en een bestelling plaatsten.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Maurice Gouds Kaashuis Gouda

De vaste klantenkring hebben ze via Facebook, Instagram en een nieuwsbrief op de hoogte gebracht over de bezorgservice van het Gouds Kaashuis. “De bestellingen varieerden enorm. Uiteraard werden er veel stukken Goudse kaas verkocht, maar ook veel cadeaus voor opa’s en oma’s die nu niet bezocht konden worden en borrelpakketten. De beroemde kaassoep en kaasfondue vlogen ook met liters tegelijk de deur uit.”

Favoriete stukje kaas

Maar dit zijn niet de enige creatieve ideeën die Maurice bedacht. “De mensen die kaas bij ons in de winkel kopen, eten dit natuurlijk thuis op. Nu blijft de smaak bij de meeste mensen wel hangen, maar de naam van de kaas vergeten ze meestal snel.” Daarom heeft Maurice op de verpakking van alle kazen die hij verkoopt een QR code laten drukken. “Ook staat de naam van de kaas er op in vier verschillende talen.” Hierdoor kan iedereen die de kaas nogmaals wil bestellen gewoon de QR code scannen. “Je wordt automatisch doorgelinkt naar de pagina van de betreffende kaas en zo kun je direct bestellen.”

‘De eerste bestelling ging heel de buurt rond’

En dat leek direct zijn vruchten af te werpen. “We kregen een bestelling van een meneer uit Bratislava, Slowakije. Hij was al tweemaal bij ons in de winkel geweest en bestelde via de website een enorme diversiteit aan kazen. En tot onze verbazing deed hij twee weken later weer zo’n grote bestelling van allerlei verschillende soorten kazen in de meest uiteenlopende smaken.”

En wat bleek: “De eerste bestelling was heel de buurt rondgegaan en de kazen die in smaak vielen zijn gescand en opgeslagen. Vervolgens heeft meneer de tweede bestelling gedaan en kregen wij een foto toegestuurd met allemaal blije mensen met hun favoriete stuk Goudse kaas.”

Wereldwijd

De website van het Gouds Kaashuis is opgebouwd in drie talen; Nederlands, Engels, Duits. “We versturen dan ook naar dertig landen wereldwijd. Als het land van verzenden er niet tussen staat, dan krijg je een offerte op maat. Online betalen gaat makkelijk, bijvoorbeeld met VISA.”

Vernieuwende ondernemers opgelet!

Ben jij ook ondernemer en heb je je bedrijf – net als Maurice – opnieuw uitgevonden? Dan heb je geluk! Visa is een actie gestart om innovatieve ondernemers te ondersteunen. Je kunt jouw idee insturen via deze website. Uit alle inzendingen selecteert Visa vijftien winnaars. Iedere winnaar krijgt een advertentiecampagne t.w.v. €2.000,- op Facebook en/of Instagram om zijn bedrijf te promoten. De tweede prijs is ook niet mis: vijftien ondernemers krijgen een online workshop van een retailspecialist. Enneh, ben jij geen ondernemer maar ken je wel iemand waarvan je zegt: die moet hier écht aan meedoen? Stuur hem of haar dan dit artikel door!


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Visa. Meer over Visa ontdekken?

adv.