Gouda

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

John en Marleen zijn zorgverleners: ‘De veiligheid van ons personeel stond voorop’

Aangeboden door E.E.N. ZORG Gouda 3 juli 2020

Marleen Rietveld en John Geul zijn in 2017 de zorgorganisatie E.E.N. Zorg Gouda begonnen. Ze bieden alle mogelijke zorg aan onder één dak. Tijdens de coronacrisis was het voor hen ook even schakelen, maar ze wilden wel de zorg blijven verlenen die hun cliënten gewend zijn. 

“We hebben de afgelopen maanden wel doorgewerkt, voor zover dat kon”, vertelt John. Hoe ga je ermee om, hoe begeleid en bescherm je het personeel en hoe communiceer je met de cliënten? Dit zijn vragen die er bij John en Marleen over tafel gingen. “Als kleine organisatie moet je dan goed gaan nadenken. Wij hebben ons personeel daar in meegenomen. Wat denk je aan te kunnen, waar ben je bang voor en wat kunnen wij voor jou betekenen?”

Bij elke nieuwe boodschap vanuit de overheid vertelden Marleen en John het personeel wat er nog wel kon en wat niet meer. “Voorop stond bij ons de veiligheid van een ieder, maar we wilden ook onze cliënten blijven geven wat zij van ons verwachten.”

‘De medewerkers werden voorzien van handschoenen, desinfectiemiddel en indien nodig een mondkapje’

Getest voor vertrouwen

Binnen de afdeling huishoudelijke hulp zijn de medewerkers blijven werken bij de cliënten thuis. “Dit alles natuurlijk in overleg met het personeel en de cliënten. Er waren ook mensen die liever niet wilden dat wij kwamen, wat logisch is.” De zorgverleners bleven telefonisch in contact met hun cliënten om te kijken of zij iets voor hen konden betekenen. De medewerkers werden voorzien van handschoenen, desinfectiemiddel en indien nodig een mondkapje. “Ook zijn een aantal medewerkers getest wat naar cliënten toe vertrouwen geeft.”

Was er een medewerker die zich niet lekker voelde of verkouden was, dan bleef diegene thuis. “Dit betekende voor de planning dat er vervanging geregeld moest worden. Al met al zijn wij daar goed uitgekomen en zijn wij supertrots op onze medewerkers. Veel van hen hebben extra uren gemaakt om hun collega’s en ons te helpen.”

‘Er werden huisbezoeken afgelegd, uiteraard volgens de regels van het RIVM’

Ambulante zorg

Binnen de ambulante afdeling was het een ander verhaal. “Er werd gelijk gestart met zo min mogelijk fysieke aanwezigheid bij cliënten. Er werd gebruik gemaakt van social media zoals WhatsApp, Face-time en Zoom. Hierdoor bleef het contact in stand ondanks dat het niet ideaal was.” Bij sommige jeugdzorg cliënten en volwassenenzorg cliënten was deze manier van contact leggen niet mogelijk. “Hier werden er huisbezoeken afgelegd, uiteraard volgens de regels van het RIVM.”

Financiële consequenties

Uiteindelijk zijn ze bij E.E.N. Zorg weer stap voor stap de gewone huisbezoeken gaan afleggen. “De waardering die wij voor al ons personeel hebben is enorm. Zonder hen hadden wij het niet gered.”

Natuurlijk zorgt de coronacirsis ook voor financieel consequenties. “Dat hebben wij als kleine organisatie aan de omzet gemerkt. Doordat er regelingen waren voor bedrijven en dus ook voor ons zijn wij daar goed doorheen gekomen. Heel langzaam zien wij dat alles weer richting het oude gaat, maar hetzelfde zal het niet meer zijn. Voor ons is het uiteindelijke doel dat wij onze cliënten tevreden blijven houden en dat ons personeel met een veilig gevoel naar hun werk gaat.”


Deze bijdrage wordt je aangeboden door E.E.N. ZORG Gouda. Meer over E.E.N. ZORG Gouda ontdekken?

E.E.N. ZORG Gouda zorg

Vandaag gesloten

Krugerlaan 20a, Gouda

Bekijk meer:zorg

Lees ook:

Marleen en John zijn hulpverleners: ‘We willen geen grote organisatie worden’

Marleen Rietveld en John Geul zijn in 2017 de zorgorganisatie E.E.N. Zorg Gouda begonnen. "Wij biede...

adv.