Station Eindhoven Centraal op plek 2 van best gewaardeerde stations van Brabant
Had je dit verwacht? Station Eindhoven Centraal staat op plek twee in de lijst met meest gewaardeerde stations in Brabant….
Elke dag is anders voor Harun Uzun (29). Hij is hoofdconducteur op Eindhoven Centraal en brengt zijn reizigers overal heen met de trein. Harun maakt graag een praatje of biedt een luisterend oor, maar sinds de coronacrisis ziet zijn werk er anders uit dan normaal. “Het is heel goed dat we met z’n allen ons best doen om besmettingen laag te houden, alleen het echte contact mis ik nu wel.”
‘Er zijn nu minder reizigers onderweg dan voorheen”, vertelt Harun. “Logisch, alleen mis ik mijn reizigers wel heel erg. Als hoofdconducteur ben ik er juist voor hen: voor een gezellig praatje, om te helpen of zelfs een luisterend oor te bieden wanneer iemand dit nodig heeft.”
Harun vertelt dat hij al van kinds af aan gefascineerd is door treinen. “Als klein jongetje moest ik altijd even kijken wanneer dat ‘geel-blauwe ding’ voorbij sjeesde. Toen ik ouder werd, hield ik de vacatures goed in de gaten of ze conducteurs zochten. Telkens was er geen passende vacature voor mij, totdat ik die ene functie voorbij zag komen. Op 15 december 2019 tekende ik mijn contract en begon het opleidingstraject.”
Tekst loopt door onder de foto
Na zes maanden startte het echte werk voor Harun. Hoe ziet een gemiddelde dag voor hem eruit? “Dat begint al thuis. Even de apps openen zoals de Reisplanner om te zien of er iets aan de hand is. Zo kan ik me voorbereiden op vragen van reizigers. Eenmaal op het werk neem ik de dienst door en stap ik in de eerste trein met een kopje koffie. Bijna geen dag is hetzelfde. De ene keer blijf ik in Brabant en dan zie ik vijf provincies op een dag. Dit maakt het enorm leuk en afwisselend.”
Wat het werk voor Harun extra leuk maakt, is zijn contact met de reizigers. Door de coronacrisis is dat een stuk minder, maar de praatjes die hij maakt zijn misschien wel extra speciaal daardoor. “Zo had ik net na de eerste coronagolf een reiziger aan boord die vanuit Maastricht naar Rotterdam moest. Ik merkte dat diegene behoefte had aan contact en ik besloot een praatje te maken. Uiteindelijk bleek dat de vrouw het heel spannend vond om weer eens met de trein te reizen.”
Harun en de vrouw kletsen nog tot aan Eindhoven, waar hun wegen scheidden. “Als ik aan dit gesprek terugdenk, vind ik het mooi dat de reiziger in het begin wat angstig instapte, maar de trein met een glimlach verliet. Ze zwaaide nog nog even naar mij voordat ze de andere trein nam. Zoiets doet mij goed.”
Tekst loopt door onder de foto
Het veilig vervoeren van zijn reizigers geeft Harun veel plezier. “Het feit dat je met zo’n grote trein op pad mag met alle verantwoordelijkheden, maakt het zo leuk. Je mag zelf invulling aan je dienst geven en dat je dat vertrouwen krijgt is bijzonder. Elke keer als ik met de intercity op een station sta, ben ik trots dat ik samen met de machinist (en soms een extra hoofdconducteur) de trein en de reizigers veilig van A naar B mocht brengen.”
Helaas maakt Harun ook minder leuke dingen op zijn werk. Zo keek hij een paar weken geleden machteloos toe hoe relschoppers ‘zijn’ station aan het vernielen waren. “Ik moest van mijn manager thuisblijven, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om mijn collega’s die vastzaten alleen te laten. Ik verzamelde al mijn moed bij elkaar en ging er toch heen. Angst had ik niet, maar ik trilde enorm door de adrenaline en de gedachte over wat mij te wachten stond.”
Volgens Harun was de schade onnodig en onterecht. Het deed hem pijn om het station zo te zien. “Het raakte me diep. Diezelfde nacht viel ik met moeite in slaap. Toen we de volgende ochtend met z’n allen de eerst vertrekkende trein uitzwaaiden en de machinist toeterde, kreeg ik overal kippenvel. Maakt niet uit wat er gebeurt, samen zorgen we ervoor dat het uiteindelijk toch goed komt.”
Tekst loopt door onder de foto
Harun blijft positief ondanks deze rare tijden. “Ik richt me vooral op de leuke dingen, zoals een kort gesprek met een reiziger. Ik ben dankbaar dat ik nog steeds kan en mag werken, andere plekken zie en mensen tegenkom. Ik probeer daar extra van te genieten.” Dit deelt Harun graag op zijn Instagramaccount. “Ik vind het leuk om zo een kijkje achter de schermen te geven. Er is vaak onbegrip onder reizigers als treinen uitvallen of als er vertragingen zijn, wat ik begrijp. Ik geef daarom een inkijkje in mijn wereld als hoofdconducteur, reizigers kunnen mij alles vragen.”
In onze gids
Nu geopend
Nu geopend
Nu gesloten
Populaire rubrieken