Ede

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

11 x over deze verkeerssituaties in Ede is niet nagedacht volgens jullie

Door Hanneke van Olst 18 februari 2020

We plaatsten laatst de oproep: waar in Ede is echt niet over nagedacht? En we werden overladen met reacties. Blijkbaar zijn er heel wat punten in Ede die volgens jullie wel eens aangepakt mogen worden, vooral in het verkeer. Hier vind je negen van deze Edese situaties die te maken hebben met het verkeer.

Pagina 1/11
⟵ swipe swipe ⟶

Parkeren

We kregen ontzettend veel reacties binnen over het parkeren in Ede. Stéphanie noemt het parkeren bij winkelcentrum Stadspoort. “En nog nog drukker wordende boulevard daarom heen… Ook parkeren bij de Stadspoort wordt steeds problematischer bij grote events van Pathé.” Toos noemt het parkeren bij de Eikelakkers (centrum): “Blauwe zone voor vier uur. Mensen die in het dorp werken, kunnen nu in de lunchtijd de parkeermeter verschuiven.” Deze problemen zijn waarschijnlijk verholpen met het verlengen van de blauwe zone-tijd halverwege februari 2020.

Parkeren voor thuiszorg

Danique noemt het parkeren voor thuiszorgmedewerkers. “Vooral in Ede-West waar veel vergunninghoudersplekken zijn. Het kost veel tijd om bezoekerskaarten te halen bij de cliënten en die weer terug te brengen, of om parkeertickets te kopen. Ook al ligt er een brief in je auto dat je van de thuiszorg bent en zorg verleend, dan wordt je nog bekeurd.”

Parkeerkosten

Veel Edenaren zijn het ook niet eens met het parkeertarief bij het ziekenhuis. Daarnaast kregen we ook veel reacties van Edenaren die het er niet mee eens zijn dat ze parkeerkosten betalen in het centrum of deze te hoog vinden.

Foto: Kirsten van der Wardt
Parkeerautomaat

Parkeren in Ede: hier kan het gratis of goedkoop

Wil je naar (het centrum van) Ede en ga je met de auto? Dit moet je weten over parkeren in Ede en de...

Zo hoog is de boete voor fout parkeren bij het ziekenhuis

Voor een afspraak in Ziekenhuis Gelderse Vallei parkeren op een kiss & ride plek of taxistandplaats:...
Bekeuring

MAG DAT: voor je eigen oprit parkeren op straat?

Regels zijn er genoeg, maar best wel vaak weten we eigenlijk niet zo goed wat er wel of niet mag. Da...

Oei! Waarschijnlijk vergunningparkeren rondom de Stadspoort

Een paar meter  lopen en geen parkeerkosten betalen of parkeerkosten betalen en voor de deur parkere...

Oversteek Rijksweg bij NIZO

Deze oversteek van de N224 (Rijksweg) van de Buitenzorglaan naar de Kernhemsweg/Nizolaan is veel Edenaren een doorn in het oog. Renate schrijft: “Er is geen zebrapad of verkeerslicht over de Rijksweg. De oversteek wordt door veel fietsers en wandelaars gebruikt en dat levert vaak gevaarlijke situaties op.”

Fietspad langs Kernhemseweg

Ook het fietspad langs de Kernhemseweg laat wenkbrauwen fronsen. Shanna: “Langs de Rijksweg en NIZO is een breder fietspad aangelegd wat totaal geen nut heeft want ze fietsen nog steeds op de weg! De autorijbaan is hierdoor smaller geworden en zonder scheidingslijnen, waardoor ik een paar keer heb meegemaakt dat auto’s de hele rijbaan gebruiken. Als ze het op tijd zien vind ik het niet erg maar als je dan uit de bocht komt en ze nog net kunnen uitwijken naar hun eigen rijbaan schrik je wel. Zeker als je je kind in de auto hebt. Scheidingslijnen plaatsen en een spiegel in de bocht graag. Of fietspad weer verkleinen zodat er meer ruimte is, aangezien fietsers toch op de rijbaan rijden. De oude situatie was veel veiliger.”

Foto: Google Maps

Oversteek bij Kernhem

Ook de oversteekplaats van Veldhuizen naar Kernhem is niet geliefd. Mariska: “Bijna iedereen rijdt daar te hard en soms zelfs door rood. Zo gevaarlijk voor kinderen die daar naar school gaan. Snap nog steeds niet dat daar geen flitspaal staat!” Simone voegt toe: “Meer dan regelmatig sta je voor Jan met zijn bekende achternaam te wachten op niks… Zou fijn zijn als de gemeente het lichtplan weer eens wil toetsen. Het lijkt niets maar twee minuten wachten terwijl er geen enkel verkeer over wil steken is echt vervelend.”

Foto: Google Maps

Kruispunt Eikenlaan/Klinkenbergerweg

De ontsluiting van verkeer op de Eikenlaan en Klinkenbergerweg is de laatste jaren niet best, volgens Jolinda. “Veel schoolgaande kinderen vanuit de nieuwe wijk steken de megadrukke Eikenlaan over. Dat zou met de Parklaan deels opgelost gaan worden, maar tot die tijd? En dan tellen we al het toekomstige verkeer van de nieuwe huizen op plek oude Klinkenberg nog niet eens mee.” Marije vult aan: “Levensgevaarlijk daar. Moest vaak naar de verloskundige bij het gezondheidscentrum aan de Eikenaaln toen ik zwanger was. Zo eng op de fiets. Je rijd ineens de weg op ofzo.”

Annemarie vindt de kruising Eikenlaan/Generaal Chassélaan ook een rotpunt voor fietsers. Vooral rond schooltijden is het hier erg druk!

Foto: Google Maps

Tunnels + nieuwe fietspad onder/langs het spoor

Die tunnels onder het spoor door, daar had wel wat beter over nagedacht mogen worden volgens een heleboel Edenaren. Her mailt ons: “De Koepeltunnel is een kromme tunnel tussen twee industrieterreinen, maar vrachtwagens mogen er niet door. En de wegen en fietspaden (fietsstraat) eromheen zijn broddelwerk.” Pieter beaamt dat: “De tunnels zijn oorspronkelijk bedoeld om noord en zuid te verbinden. Er was een plan om tussen de Kerkweg en de Nieuwe Maanderbuurtweg een tunnel te maken. Dit was mooi geweest, dan had iedereen alle kanten op gekund.”

Foto: Google Maps

Hakselseweg en de tunnel

De tunnel van de Hakselseweg naar Ede-Zuid ergert veel Edenaren. Jantien: “Er gaan regelmatig fietsers en voetgangers door de tunnel, om niet om te hoeven fietsen/lopen. Fietsers en voetgangers moeten nu een grote omweg maken om van noord naar zuid te komen. Lastig voor scholieren van de Koepelschool of de bereikbaarheid richting Albert Heijn XL of ziekenhuis. Ook is de Hakselseweg vanaf de tunnel richting de rotonde te smal. Waar het fietspad op de weg uitkomt is een stoeprand. Wanneer de tegenligger teveel ruimte neemt, knal je over die stoeprand heen. Ook staan daar heel vaak auto’s op de stoep en moet je als voetganger op die drukke straat lopen.”

Fietsstraat

Ook de fietsstraat (waar auto’s te gast zijn) valt niet in de smaak. Mar: “De fietsstraat over de autotunnel bij de Hakselseweg is af en toe net een racebaan met al die auto’s. Die hele hoek daar is niet veilig voor fietsers. Auto’s negeren alle borden en rijden alle kanten op.”

Foto: Google Maps

Nieuwe fietspad

Langs de spoorlijn wordt een nieuw fietspad aangelegd, een doorfietsroute naar Veenendaal. Gedeeltes van dit fietspad zijn al gerealiseerd, maar over de planning had best beter nagedacht mogen worden volgens een aantal Edenaren. Alie: “Fietsers, hele hordes scholieren, komen op de hoek Blokkenweg/Kerkweg van het fietspad af, moeten oversteken naar de hoek Kerkweg/Verlengde Blokkenweg.” Deze situatie blijft niet zo, want als de spoorwegovergang bij de Kerkweg dichtgaat, wordt het nieuwe fietspad doorgetrokken. Maar zolang dit niet zo is, is dit een gevaarlijke situatie. Femke vult aan: “Eén tunnel is belachelijk te bereiken en heeft een bocht die niet te begrijpen is. Je komt uit op een plek waar je dan ook weer allerlei toeren uit moet halen om weer ergens te komen. De fietstunnel had een autotunnel moeten zijn of er moet een tunnel komen bij de Kerkweg.”

Wietske had het liever nog anders gezien: “Het spoor had niet bovengronds moeten blijven. Nu splijt het Ede geheel!”

Foto: Google Maps

De andere nieuwe fietsroute

Ede krijgt, naast de doorfietsroute naar Veenendaal, nog een nieuwe fietsroute: van Kernhem/Veldhuizen naar de Rietkampen. Een gedeelte hiervan is al gelegd, langs de Koekeltse Boslaan bij De Peppel, maar hier is lang niet iedereen tevreden over. “Er zitten rare bochten in, het water loopt niet af naar de putten. Er zitten allemaal hobbels in de bocht naar de Levendaal en de nieuwe stoep langs het fietspad is zeker niet toegankelijk voor kinderwagens en rolstoelen.” Wendy voegt toe: “Die bocht is in het donker niet te zien, tenzij het hek van de wegwerkzaamheden daar voor altijd blijft staan.” Marja: “Daar moeten ze een lantaarnpaal plaatsen. Ik ben ’s morgens altijd bang dat ik de bocht te vroeg pak.” Linda ziet de hele bocht het liefst verdwijnen voor er een volgende laag over het asfalt heen komt.

Het fietspad aan de Koekeltse Boslaan. Van de bocht hebben we helaas geen foto. Foto: Google Maps

Rozenplein

De parkeerplaats bij winkelcentrum Rozenplein roept nogal wat vraagtekens op. Christa: “Dat fietspad dwars over de parkeerplaats van het Rozenplein. Wie heeft dat bedacht?” Ook de rotonde Proosdijerveldweg/Veenderweg is niet voor iedereen even duidelijk, nu het fietspad van de autorijbaan is gescheiden. Al roepen andere Edenaren juist weer dat het nu wel een stuk veiliger is.

Voor indebuurt-redacteur Hanneke is het fietspad achter de Albert Heijn langs een gevalletje ‘hoe dan?’. “Het is een weg met een scherpe bocht en je kunt de andere kant van de bocht niet zien omdat de achterkant van de Albert Heijn ervoor staat. En precies in de bocht zit de ingang van een basisschool. Doodeng met de auto.”

Foto: Google Maps

Weg langs het spoor in het centrum

Vaak krijgen we als redactie de vraag hoe dit pad langs het spoor, achter de Boni langs, werkt en ook nu weer. Want waar moet je lopen, fietsen of autorijden? We hebben er al eens een mysterie over geschreven, die lees je hier:

Fietspad

Edes mysterie: dit is waarom de Marktstraat zulke brede fietsstroken heeft

Je herkent dit vast wel, je loopt ergens door Ede, ziet iets in het straatbeeld en denkt: waarom is ...

Even verderop kruist het spoor met de Telefoonweg, bij de Hoogvliet. Ook over dit stukje is niet nagedacht, volgens veel Edenaren. Een tijdje geleden kwam dit stukje weg zelfs als gevaarlijkste weg van Ede uit de bus nadat we een oproepje plaatsten.

Fietspad
Foto: indebuurt Ede

Rotondes Rietkampen

Leuk die kunstwerken op de rotondes in de Rietkampen, maar veel Edenaren zijn ze liever kwijt dan rijk. Zoals Wendy, die ze maar onoverzichtelijk vindt. Stéphanie: “Leuk die kunstwerken, maar levensgevaarlijk omdat je geen overzicht hebt.”

Foto: indebuurt Ede

Wie heeft hier voorrang?

Elke dag brengt Jolanda haar dochter naar school. Daarbij komt ze vanuit de Edisonstraat en slaat dan linksaf de Nieuwe Maanderbuurtweg op. “Elke ochtend is het daar goed uit kijken want voorrang krijgen we niet. Auto’s en ook fietsers (want het loopt bergafwaarts) scheuren daar hard de drempel over. En ik moet daar met mijn dochter over. Ze kan allang alleen naar school, maar durft dit punt niet alleen over te steken.” Ze legt ook uit waarom over dit punt niet is nagedacht: “Vanaf de Tooroplaan is de eerste weg de Van der Hagenstraat, die heeft geen voorrang, dan komt de Verlengde Parkweg, die heeft ook geen voorrang. Dan komt de Edisonstraat en die heeft wel voorrang. Ergens snappen mensen dat niet of de situatie is niet duidelijk. Er is al een dode gevallen daar helaas. Als ze daar eens een ochtend onopvallend een agent neer zetten dan zien ze wat er aan de hand is. Maar dat vinden ze niet nodig, de wijkagent vindt het een duidelijk punt.”

Foto: Google Maps

Eenrichtingsverkeer Kerkweg

Dat het stukje Kerkweg tussen de Zanderijweg en de Verlengde Parkweg eenrichtingsverkeer is, vindt Femke maar niks. “Er is ruimte genoeg voor twee richtingen en dan hoeft niet alles door de buurt heen. Wat vooral op hoge snelheid gebeurt.” We vroegen ons op de redactie af waarom dit een eenrichtingsweg is en dachten dat het te maken had met de vele fietsers naar de scholen aan de Kerkweg en Bovenbuurtweg. Weet jij of dit klopt? We horen het graag! 

Foto: Google Maps

Proosdijerveldweg

Klaaske is niet zo blij met de inrichting van de Proosdijerveldweg. “Parkeren moet langs de veel te smalle rijstrook. Als je niet zo handig bent met inparkeren, zorgt dat voor opstoppingen. Spiegels worden van je auto af gereden omdat de ruimte veel te krap is. En dat terwijl er genoeg ruimte was, gezien het brede fietspad en de onnodig brede stoep. In de flauwe bocht heb je bovendien geen zicht op aankomend verkeer, waardoor je met gevaar voor je leven uit de auto stapt.”

Foto: Google Maps

We maken ook een lijstje met alle zaken waar niet over nagedacht is volgens jullie, die niet met verkeer te maken hebben. Dit lijstje volgt nog! 

Lees ook:

Na deze (virtuele) tour kun je nooit meer zeggen dat je niet weet hoe de Parklaan loopt

Nu de werkzaamheden voor de aanleg van de Parklaan zijn begonnen, horen we overal dat Edenaren niet ...
Pagina 1/11
⟵ swipe swipe ⟶

adv.