Fitter worden met twintig minuutjes sporten per week? Wij testen fit20!

Aangeboden door fit20 14 oktober 2019

Je conditie flink opkrikken zonder urenlang in de sportschool te hoeven staan elke week? Hoe ideaal is dat! Fit20 Ede belooft dat je fitter wordt met twintig minuutjes sporten per week, zonder omkleden en douchen. Wij testen het!

“Kom op, nog één keer helemaal naar voren. Nu even vasthouden en dan is het klaar.” Personal trainer Ronnie van Iwaarden telt van tien tot één. Als onze armen niet meer stoppen met trillen en we écht de kracht niet meer hebben om het gewicht van het armspiertrainingsapparaat weg te duwen, zit het erop. Voor deze oefening dan.

Twintig minuten nadat we de deur bij fit2o aan de Ericalaan in Ede binnenliepen, staan we weer buiten. De training zit erop voor deze week.

De sportruimte in Ede. Foto: indebuurt Ede

Hoe werkt het?

Kan dat wel, een training van twintig minuten om fitter te worden? Ronnie legt uit: “Het zit puur in de intensiteit. Je voert zes oefeningen voor verschillende spiergroepen uit, die allemaal zo’n twee minuten duren. Die oefeningen voer je in slow motion uit en ze zijn zo zwaar, dat je al snel niet meer kunt. Je personal trainer moedigt je aan om nog éven door te gaan, waardoor je ‘tijdelijk spierfalen’ bereikt. Dat klinkt eng, maar het geeft de spier een extra stimulans om sterker te worden.”

Niet zweten

fit20 kost je dus maar twintig minuten per week. Je bent geen extra tijd kwijt aan het omkleden en douchen. De temperatuur in de sportruimte wordt laag gehouden; het is er een graad of 17, 18. Hierdoor zweet je niet en kun je gewoon in je dagelijkse kloffie binnenlopen. En het werkt: wij ontdekken geen druppel zweet bij onszelf en ruiken nog steeds naar bloemetjes.

“Mensen hebben met zweten het idee dat ze intensiever bezig geweest zijn, maar dat ligt puur aan de temperatuur”, legt Ronnie uit. “Bedenk maar eens: als je ligt te zonnen, ga je ook zweten. Ook al beweeg je niet.”

De training is kort, maar zwaar. Foto: indebuurt Ede

Effectiever dan hardlopen

De sporttraining die je bij fit20 doet, is eigenlijk een super langzame krachttraining. Het draait namelijk om je spieren, conditie en uithoudingsvermogen, legt Ronnie uit. Je traint al je spiergroepen. Je put eerst langzaam spiervezeltype 1 uit, dan ga je door naar type 2 enzovoorts. “Als je bijvoorbeeld hardloopt, train je maar één spiervezeltype. Bij fit20 allemaal en daarom is het effect groter.”

“En naast dat je spierconditie opknapt, gebeurt er nog zoveel meer. Je lichaam krijgt door het sporten een signaal om allerlei processen in gang te zetten, zoals het aanmaken van verschillende hormonen als dopamine, waardoor je je goed gaat voelen. Iedereen weet stiekem wel dat sport goed is.” Zelf heeft hij als doel om met zijn achterkleinkinderen te ravotten, vertelt Ronnie. “Dan kan ik wel voor de tv gaan zitten met een bak frikandellen, maar daar word ik niet fit van.”

Ook de beenspieren worden getraind. Foto: indebuurt Ede

Too good to be true?

Bij fit20 komen mensen met diverse doelen. Een betere conditie, minder rugklachten, het versterken van de knieën (beenspieren), afvallen enzovoorts. Tijdens een gratis kennismakingstraining zoekt de personal trainer naar de drijfveer om in actie te komen én ga je de apparaten testen. fit20 heeft namelijk een formule die too good to be true klinkt, maar je eigenlijk eerst moet ervaren om te kunnen geloven. Als je besluit om een abonnement af te sluiten, wordt in een app elke training bijgehouden, zodat je altijd ziet of je vooruit gaat.

Personal trainer

Bij het hele traject krijg je goede begeleiding. Je traint één op één met je personal trainer, of één op twee als je bijvoorbeeld graag samen met een vriend(in) of partner wilt sporten. “Die personal trainer is om te motiveren en corrigeren, zodat je de oefening niet verkeerd doet. Die let bijvoorbeeld op je houding. En als je onder begeleiding traint, doe je ook beter je best.”

Na twintig minuten staan wij, uitgeput en met trillende armen en benen, weer buiten. Uitgeput, maar voldaan na een korte, maar intensieve sporttraining. Zonder te hoeven douchen of zelfs omkleden. Dat het idee van twintig minuten sporten zonder zweten werkt, blijkt. En de spierpijn? Daar hadden we een klein beetje last van, maar het viel reuze mee!

Personal trainer Ronnie. Foto: indebuurt Ede

Deze bijdrage wordt je aangeboden door fit20. Meer over fit20 ontdekken?

fit20 sportscholen

Gesloten07:30 - 20:00

Ericalaan 10, Ede

Bekijk meer:sportscholen

adv.