Lizzy van conceptstore BIJ MIJ: ‘Soms zijn vrouwen wel anderhalf uur aan het rondneuzen in de winkel’
Als er ergens een warme, huiselijke en persoonlijke sfeer hangt, dan is het bij de winkel BIJ MIJ in het centrum van Ede. Een winkel waar je echt even wilt gaan snuffelen, een conceptstore met dameskleding, woonaccessoires en originele cadeauartikelen. Dat kan medewerker Lizzy Latumahina van BIJ MIJ beamen. “Wanneer ik om 10 uur de winkel open, staan klanten te poppelen om mee naar binnen te gaan.”
Vanaf het begin
Ongeveer zeven jaar geleden kreeg Lizzy een telefoontje van één van haar beste vriendinnen die met een leuk aanbod kwam. Zij ging samen met haar zoon en schoondochter een winkel openen en Lizzy’s naam kwam gelijk ter sprake. “Op dat moment werkte ik niet want ik had kleine kinderen, maar ik dacht: het zal wel’’. In die tijd bakte Lizzy veel taarten en werd duidelijk dat haar vriendin haar graag voor de horeca wilde hebben. “Vanaf het moment dat de winkel werd geopend ben ik daar begonnen en ben ik nooit meer weggaan.”
Whatsappen met klanten
Tegenwoordig bakt Lizzy geen taarten meer voor BIJ MIJ. “We hadden eerst een horecagedeelte, tot de coronaperiode . Daar verkochten we taarten en broodjes, dat waren echte streekproducten.” Door de coronamaatregelen mochten er nog maar een paar tafeltjes bezet worden, omdat de anderhalvemeter-regel moest worden toegepast. Lizzy vertelt hoe de coronaperiode eigenlijk juist een positief effect heeft gehad voor BIJ MIJ. “We stopten met de horeca en gingen ons volledig focussen op de kleding en woonaccessoires. Tijdens de coronaperiode appten we heel erg veel met klanten, omdat zij kleding of spulletjes op de Instagram voorbij zagen komen en het graag wilde kopen.” Omdat de winkel dicht was werden alle bestellingen rondgereden in Ede. “Vorig jaar tijdens kerst deden we dat ook op deze manier en dat was echt booming. Alle kerstcadeautjes vlogen de deur uit.”
Op zoek naar bijzondere merken
BIJ MIJ verkoopt verschillende woonaccessoires en dameskleding. Lizzy houdt alle trends goed in de gaten om te kijken welke merken ze kunnen verkopen in de winkel. “Wij gaan naar verschillen beurzen toe. Naar kledingbeurzen en interieurbeurzen om te kijken naar nieuwe merken die we eventueel kunnen inkopen. Twee keer per jaar gaan we naar een modefabriek en twee keer per jaar naar een beurs. We zijn ook wel eens naar een beurs in Stockholm geweest voor woonaccessoires.” Lizzy vindt het dan ook belangrijk dat er voor iedereen wat te vinden is in de winkel. “We letten wel op dat je vanaf een klein prijsje al iets leuks kan kopen. Bijvoorbeeld een geurkaarsje, kleine cadeautjes of sieraden die langzaamaan in prijs oplopen.”

Persoonlijke service
“Het leukste is om vrouwen te adviseren over kleding. Er komen ook veel vrouwen langs die dan in de buurt een weekendje weg zijn en speciaal hier heen komen. Dat is echt ontzettend leuk.” Persoonlijke service staat dan ook voorop bij BIJ MIJ. “We hebben veel vaste klanten en omdat ik er al lang werk krijg ik ook echt een band met klanten. Een vrouw kwam zelfs een keer speciaal terug om mij te vertellen dat ze zoveel complimenten had gekregen over de jurk die ze hier had gekocht. Ik zei ook niet voor niks dat de jurk haar mooi stond. Het is gewoon mooi om te zien dat je wat terugkrijgt van de klant en dat ze er echt blij mee zijn.”