Ede

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Heel Ede ruimt op: tips van opruimcoach Hennie Helpt

Door Hanneke van Olst 27 maart 2020

Het Aziatische opruim fenomeen Marie Kondo kennen we natuurlijk allemaal. Ook in Ede hebben we een opruimcoach en professional organizer: Hennie Helpt. Zij deelt op haar Facebookpagina handige opruimtips. Speciaal voor alle Edenaren die in coronatijd aan het opruimen slaan, heeft ze een aantal handige basistips.

Pagina 1/7
⟵ swipe swipe ⟶

Neem ruim de tijd

Opruimen, en dan vooral het uitzoeken, vraagt vaak meer tijd dan je van te voren had bedacht. Meld een opruimactie van de keuken of woonkamer van tevoren aan je huisgenoten, zodat zij weten dat de ruimte tijdelijk niet toegankelijk is. Een goede tip is het opdelen van de ruimte in vakken. Bijvoorbeeld: eerst alles op tafel, dan een kast enzovoorts.

Drie dozen methode

Als je opruimt, kom je van alles tegen wat niet thuishoort in de ruimte waar je bezig bent. Om te voorkomen dat al deze spullen je afleiden, tipt Hennie de ‘drie dozen methode’. Kratten mogelijk ook natuurlijk.

Doos 1: hierin doe je de (kleine) voorwerpen die in de ruimte (of kast) moeten blijven.
Doos 2: hierin gaan de spullen die naar een andere ruimte in het huis moeten.
Doos 3: hierin doe je de spullen die weg mogen of terug naar de eigenaar van wie je het hebt geleend.

Categoriseer de spullen in doos 1 meteen en zet ze op een schoongemaakte, logische plek terug. Dan is het makkelijker om stap vier, het onderhouden van de ruimte, uit te voeren. Want ná het opruimen is het natuurlijk zaak om de ruimte ook in de toekomst schoon en opgeruimd te houden.

Hou je aan deze regels

Ga je echt spullen uitzoeken? Bedenk dan bij elk voorwerp: wil ik het houden of wegdoen? Daar kunnen deze vragen bij helpen:

  • Vraag 1 : hoeveel van dit voorwerp heb ik al en is dat genoeg?
  • Vraag 2: heb ik tijd om het te gebruiken of te lezen?
  • Vraag 3: heb ik het voorwerp het afgelopen jaar gebruikt?
  • Vraag 4: is het voorwerp van goede kwaliteit?
  • Vraag 5 : lijkt het belangrijk enkel en alleen doordat ik er nu naar kijk?
  • Vraag 6 : zou ik het nog een keer kopen als ik het in de winkel zie liggen en het niet had?
Is het antwoord nee? Doe het voorwerp dan weg of breng het (na 6 april) naar de kringloop/kledingbank enzovoorts.

Vijf bewaarcriteria

Andersom zijn er ook bewaarcriteria, die het wat makkelijker maken om te beslissen wat mag blijven en wat weg moet. Je mag iets bewaren als…

  • …je het regelmatig gebruikt;
  • …het je leven aangenamer maakt;
  • …het je weinig tijd en energie kost om te onderhouden;
  • …de houdbaarheidsdatum  niet is overschreden;
  • …het onvervangbaar is.

Soms helpt het om een limiet van te bewaren spullen aan te houden. Bijvoorbeeld één doos met herinneringen per gezinslid.

De vier o’s methode

Opruimen doe je volgens de vier o’s methode:

  • Overdenken: waar, wanneer en wat ga ik opruimen en welke functie heeft de op te ruimen plek? Is het een keuken, slaapkamer, studeerkamer?
  • Opschonen;
  • Ordenen;
  • Onderhouden;

Laat je niet afleiden

Een veelvoorkomende valkuil bij opruimen is ‘afgeleid raken’. Blijf gefocust! Hennie: “Laat je niet verleiden om tussendoor naar een andere ruimte te lopen. Daarvoor is doos 2. Deze ga je pas leegmaken als je klaar bent met ordenen. Dan pas brengt je de spullen naar de juiste ruimte of zet ze klaar om terug te brengen naar de eigenaar. Zo loop je niet het risico afgeleid te raken van waar je mee bezig was.”

Klus klaar? Beloon jezelf

Dit is een hele belangrijke! Beloon jezelf na het opruimen! Hennie legt uit: “Heb jij een uurtje besteed aan het opruimen van je keukenkastjes? Eindelijk de spullen in de zolderkast uitgezocht? Of de bezemkast uitgemest? Heel goed bezig, je mag trots zijn op jezelf! Beloon jezelf met een lekkere kop thee met wat lekkers. Dit stimuleert om ook de volgende keer weer te gaan opruimen.”

Zo hou je je huis opgeruimd

Hennie vertelt: “Om een huis opgeruimd te houden is het fijn als er een aantal dingen als vanzelf gaan. Plak een papier met onderstaande opruimroutines eens een poosje op je keukenkastje. Je zult zien dat het werkt, ook voor je huisgenoten.”

  • Als je iets pakt, leg je het terug;
  • Als je iets laat vallen, raap het dan weer op;
  • Als je iets opent, doe je het weer dicht;
  • Als je iets te binnen schiet, schrijf je het op;
  • Als iets kapot is, laat je het maken.

Meer over Hennie Helpt ontdekken?

Hennie Helpt coaches

Laan van Kernhem 163, Ede

Bekijk meer:coaches
Pagina 1/7
⟵ swipe swipe ⟶

adv.