Wietse woonde als laatste bewoner in Station Dordrecht + oude foto’s
Wietse van der Hoek woonde als kleine jongen van 1980 tot en met 1986 in het mooie, grote Station Dordrecht....
Op een gemiddelde werkdag stappen zo’n 25.000 reizigers in- en uit op station Dordrecht. Het reizen lijkt nu elke dag hetzelfde liedje, maar in de loop der jaren is toch veel veranderd. Zowel in de trein als op het station. Maak jezelf klaar voor een ritje terug in de tijd. Deze negen dingen zie je niet meer, maar waren vroeger heel normaal voor Dordrechtse treinreizigers.
Wist je dat er vroeger drie klassen waren in de trein? Dordtse reizigers met poen konden genieten van de heerlijke luxe van de eerste klasse. Dan was er nog een tweede klasse en tot 1956 was de derde klasse-coupé ook een optie. Dit was de goedkoopste reismogelijkheid. Hierbij moesten Dordtenaren op houten banken zitten.
Het is alweer jaren geleden dat we voor het eerst werden voorgesteld aan de OV-chipkaart. Inmiddels wordt deze elektronische betaalpas door bijna alle treinreizigers gebruikt. Vroeger moesten alle Dordtenaren een papieren kaartje kopen. Het allereerste perronkaartje kostte 2,5 cent per stuk.
Tot 1986 kon het zomaar gebeuren dat je iemand voor één van de raampjes in het stationsgebouw zag staan. Er werd namelijk tot 1986 in het gebouw gewoond. Wietse van der Hoek woonde van 1980 tot 1986 als laatste bewoner in de stationswoning. Hij woonde daar, omdat zijn vader bij het spoor werkte. Wietse vertelde ons eerder in een interview dat hij soms wel eens verstoppertje speelde en zich achter de stationsklok verschool.
Ken je de kniptang nog? Sinds de komst van de OV-chipkaart is het voor een conducteur niet meer nodig om met een kniptang de Dordtse reizigers te controleren. Daarom kan je sinds 2017 de kniptang alleen nog in musea bewonderen.
1 januari 2004, een treurige dag voor Dordtse rokers. Vanaf dat moment was roken in de trein verboden. De asbakken – die normaal in de leuningen of in het tafelraampje geplaatst waren – werden dichtgelast. Voor die tijd was het de normaalste zaak van de wereld om een peukie te roken in de wagons.
Wil je zien hoe laat de trein vanaf station Dordrecht vertrekt? Dan kijk je nu in de reisplanner van de app of de website van de spoorwegvervoerder. Dordtse reizigers die voor het internettijdperk leefden, hadden het spoorboekje. In dit gele boekje stond een overzicht van alle dienstregelingen. Een flink overzicht, sommige boekjes waren honderden pagina’s dik.
In 2010 is de NS gestopt met het uitgeven van het papieren spoorboekje. De complete dienstregeling is nog wel online te downloaden. De bedrijven Rover en Treinreiziger.nl hebben het stokje overgenomen en verkopen nog jaarlijks het boekje.
Een luxe die Dordtse treinreizigers vroeger hadden: de koffiekar. Hoewel er nu alleen op internationale treinen een kar vol drinken en eten langs alle wagons komt, is de koffiekar op Nederlandse trajecten helemaal verdwenen. Jammer!
Tegenwoordig verschillen de eerste en tweede klassen niet enorm veel van elkaar, vroeger was dit een stuk duidelijker zichtbaar. Vooral in de eerste klas kwamen Dordtenaren niets tekort. Luxe banken, gordijntjes voor de ramen, tafels om aan te dineren, eigen personeel… Dat was voor de rijke treinreiziger vroeger heel normaal.
In de winter is het afzien als je staat te wachten op het perron. Je kan eventueel een winkel inschieten of in de stationshal wachten om aan de kou te ontsnappen. Vroeger was dit anders geregeld; er waren speciale wachtkamers waar Dordtse treinreizigers konden wachten op de trein.
Blijf op de hoogte
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van indebuurt Dordrecht en blijf op de hoogte van alles over en rondom Dordrecht.
In onze gids
Populaire rubrieken
In onze gids
Populaire rubrieken
Topper