Dordtse mysteries: waarom er zoveel F-16’s boven Dordt door de geluidsbarrière knallen
Ze zijn er opeens en laten de ramen trillen en honden blaffen: een enorme knal. Deze knallen worden veroorzaakt door een F-16 die door de geluidsbarrière vliegt. Maar waarom horen we die knallen vaak in Dordrecht?
Omdat de vliegers en toestellen altijd overal inzetbaar moeten zijn, worden er regelmatig testvluchten gedaan. De testvluchten boven Dordrecht zijn Functional Check Flights. Deze worden gedaan om te checken of de F-16 nog steeds goed vliegt. De vluchten mogen alleen overdag met helder weer gedaan worden.
Er zijn drie redenen om een Functional Check Flight uit te voeren. Na groot onderhoud, als het toestel 180 dagen of meer niet gevlogen heeft en als er een probleem is ontdekt en voor de oorzaak en oplossing vliegen nodig is.
1200 kilometer per uur
Tijdens zo’n vlucht wordt er een Supersonic run gedaan. Daarbij vliegt het toestel sneller dan het geluid. Dit kan alleen als een F-16 harder dan 330 meter per seconde of 1.200 kilometer per uur vliegt. Het doorbreken van de geluidsbarrière gaat samen met een schokgolf die klinkt als een doffe dreun (sonic boom).
Een leuk wist-je-datje: de vlieger hoort de dreun helemaal niet omdat hij sneller vliegt dan het geluid.
Waarom dan boven Dordt, vraag je?
Nou eigenlijk vliegen ze niet echt boven Dordt, maar gaan ze van Steenbergen naar Tiel. Dat is een vaste route. Er is ook een route boven zee. Maar omdat de toestellen zo licht mogelijk moeten vliegen en ze dus geen extra brandstof meenemen, kunnen ze niet heel ver vliegen voor het testen. En dus worden de vluchten zo hoog mogelijk boven land gedaan zodat we zo min mogelijk last van de knal hebben.
Wil je weten wanneer er weer een knal komt zodat je niet van je stoel afvalt van de schrik? Volg dan dit Twitteraccount, dan word je gewaarschuwd.