Dordrecht

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Dordtse Mysteries: zo komt de Lijnbaan aan zijn naam

Door Lisanne Doff 1 juni 2019

Heb je ooit wel eens gedacht: hoe is deze straatnaam ontstaan? We hebben onder andere het Bagijnhof behandeld en gaan het nu over de Lijnbaan hebben, want… hoe komt de Lijnbaan aan zijn naam?

In Dordrecht werden vroeger veel schepen gebouwd. En om een schip te bouwen heb je nogal wat nodig. Zo hadden de scheepsbouwers op de werven ovens staan, zodat ze teer en pek konden smelten. Met dit goedje werden de naden tussen de planken dicht gesmeerd want ja, zo’n schip moet nou eenmaal het water op en dus is het handig als het waterdicht is.

Zeilmakers en touwslagers

Dat klinkt allemaal niet te ingewikkeld voor de scheepsbouwers. Maar er waren natuurlijk ook delen die ze zelf niet konden maken. Er waren bijvoorbeeld zeilmakers die de zeilen op maat moesten naaien. Dat gebeurde binnenshuis en sprak weinig tot de verbeelding, is te lezen in het tijdschrift Ach Lieve Tijd over de Dordtse schepenbouw. Wat wel tot de verbeelding sprak is wat er op de Lijnbaan gebeurde.

Touwen draaien met hennep

Daar werden namelijk touwen gedraaid. Zoiets werd ook wel een touwslagerij genoemd. Achteruitlopend liet de touwslager plukken hennep vieren en een jongen hield het grote wiel, waarmee de hennep tot touw in elkaar werd gedraaid, in beweging. Daarvoor was enorm veel ruimte nodig. Een lange straat met weinig verkeer. Dat werd een lijnbaan genoemd. Er waren nog veel meer plekken waarop de touwen gedraaid werden, maar je kunt nou eenmaal niet je hele stad Lijnbaan noemen.

Lees ook: 

Dordtse mysteries: hoe komt het Bagijnhof aan zijn naam?

De ene straatnaam klinkt logischer dan de andere. En soms kom je er zo vaak dat je er niet eens bij ...

Dordtse Mysteries: dit is waarom het Dolhuis zo heet

Het Dolhuis... nu een plek om uit te gaan, maar vroeger was het er veel minder gezellig. Ze hebben d...

Meer over

Mysteries

adv.