Dit is waarom de Dordtse Wereldwinkel het wél goed doet

Reageren
Foutje gezien?
Wereldwinkel
Yvonne Veenman en Linda Pantophlet voor de Wereldwinkel op de Voorstraat. Foto: Caty Groen

Over de Wereldwinkel wordt in de media op zorgelijke toon gesproken. Winkels sluiten, andere zitten in financieel zwaar weer. Hoe komt het dat de Wereldwinkel op de Voorstraat wél floreert?

Irene Fobler, Yvonne Veenman en Linda Pantophlet zijn vrijwilliger bij de Wereldwinkel op de hoek van de Voorstraat met het Steegoversloot. Irene is bestuurslid en verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, Yvonne is penningmeester en Linda is nu voornamelijk inkoper food. Ze weten hoe het komt dat ‘hun’ Wereldwinkel wel succes heeft.

Grote winkel

“Allereerst hebben we het geluk dat we een grote winkel hebben”, zegt Irene Fobler. “In veel andere gemeenten zijn Wereldwinkels veel kleiner, weggestopt in een achterafstraatje of ze hebben een hoekje in een andere zaak.”

Yvonne Veenman zegt: “We zitten alweer vijftien jaar hier op de Voorstraat, maar toen we nog op de hoek van de Vriesestraat en de Korte Breestraat zaten was dat ook prima. We hebben dus inderdaad altijd geboft met de locaties, maar het komt ook omdat we financieel gezond zijn en goed nadenken over de inkoop en verkoop.”

Wereldwinkel
De Wereldwinkel op de Voorstraat. Foto: Facebook Wereldwinkel Dordrecht

Veel toeristen

Inkoper Linda Panthophlet weet welke producten goed lopen. “De Voorstraat Noord is flink opgeleefd en er komen veel toeristen langs”, zegt ze. “Daar kopen we op in en ook is ons vaste klantenbestand verjongd. Jongere klanten komen heus niet alleen af op de Tony Chocolonely-repen die we verkopen. We hebben superleuke andere cadeautjes en hebbedingetjes en dat is fijn want Dordrecht heeft niet zo veel cadeauwinkels. Sinds het vertrek van V&D is dat alleen maar minder geworden.”

‘Jongere klanten komen heus niet alleen af op de Tony Chocolonely-repen’

“Het bezoek van de koninklijke familie aan Dordrecht heeft de stad goed gedaan”, zegt Irene. “Daardoor weten toeristen ons nu ook te vinden. Je moet meebewegen met wat er leeft. Zo zijn we allang niet meer alleen maar bezig met de producten uit de derde wereld. Natuurlijk blijft fair trade belangrijk, maar we letten ook steeds meer op duurzaamheid. Wat ook bijdraagt aan het Dordtse succes is dat wij als bestuur de inkoop overlaten aan de mensen die veel meer bij de verkoop betrokken zijn. Een bestuur dat op afstand zit kan onmogelijk weten welk assortiment het goed zal doen in een winkel. Wereldwinkels die de inkoop niet kunnen loslaten blijven dan al snel hangen in de goedbedoelde verkoop van wierookstokjes en houtsnijwerk. Dat tijdperk zijn wij voorbij.”

Wereldwinkel
Foto: ANP

Dordrecht is leuker

Ook Linda vindt Dordrecht leuker geworden. “We hebben de stad veel te bieden en het is mooi dat de Wereldwinkel integreert. Zo maken we bijvoorbeeld deel uit van de grote Schouwman-tentoonstelling in het Dordrechts Museum en zijn Wereldwinkel-artikelen in het winkeltje in de Grote Kerk en in de stadsbibliotheek. We zijn ook actief op social media.”

Het plaatselijk succes

Al die initiatieven helpen mee aan het plaatselijke succes van de Wereldwinkel. “Dat moet ook wel, want we krijgen geen subsidie meer”, weet Yvonne. “Waar eerst de gemeente Dordrecht bijdroeg, moeten we sinds de grote bezuinigingen ons eigen broek ophouden. Gelukkig gaat dat goed.”

Reageren