Jannie Bozuwa: ‘Nu is de boot aan’

Door Caty Groen 20 maart 2018

Jannie (81) en Leen Bozuwa wonen in een appartement aan een van de Dordtse havens. Ze hebben het er enorm naar hun zin en genieten volop van het prachtige uitzicht over de rivier. Maar vandaag niet. Direct na binnenkomst beent Jannie kordaat voor ons uit en steekt meteen van wal. “Ik ben erg boos. Net nu we dachten dat er een busverbinding zou komen in Nieuw Krispijn en bij begraafplaats Essenhof, moet ik nota bene in de krant lezen dat het niet doorgaat. Ik dacht: het zal toch niet waar zijn? Drie jaar ben ik bezig geweest, de hele gemeenteraad staat achter me.” Ze balt haar vuist. “Nu is de boot aan.”

Jannie Bozuwa begrijpt er niets van. “We zijn zo knap, alles kan tegenwoordig”, zegt ze. “Waarom kun je dan niet een stadsbus een iets andere route laten nemen zodat hij door Nieuw Krispijn rijdt en stopt in de buurt van de begraafplaats. Het gaat me niet alleen om een bushalte bij de Essenhof. Dat is natuurlijk belangrijk, maar die hele hoek in Nieuw Krispijn is verstoken van openbaar vervoer. Dat is toch te gek voor woorden?”

De ideale route

Jannie ziet de ideale route van lijn 5 al voor zich. “Vanaf het station door de tunnel de Krispijnseweg op met een bushalte, dan links de Mauritsweg op, rechts de Nassauweg op en stoppen bij het Paulusplein, onder andere voor de bewoners van de Prinsemarij en bij het kruispunt Nassauweg en Julianaweg een bushalte voor de begraafplaats. Dan door naar de Hugo van Gijnweg waar hij de route vervolgt tot het eindpunt Slangenburg. Terug dezelfde route en dan kunnen de bewoners van Nieuw Krispijn weer opstappen op de Nassauweg richting centrum. Dat is toch zo veel gevraagd?”

De tekst gaat onder de foto verder.

Arriva
Arriva verloor de aanbesteding van het regiovervoer en daarom rijden er per 1 januari 2019 bussen van Qbuzz. Foto: ANP

Het gezicht

Het begon allemaal toen Jannie eens met een vrouw sprak die bij de bushalte stond en vertelde dat zij het graf van haar zoon niet meer kon bezoeken vanwege het gebrekkige openbaar vervoer. Dat raakte Jannie zo enorm dat besloot er direct iets aan te doen. Ze kaartte de kwestie aan bij iedereen die er maar enigszins invloed op kon uitoefenen. In de praktijk waren dat dus vaak vertegenwoordigers van de gemeente. Toen de media er lucht van kregen werd ze ‘het gezicht’ van de strijd voor de bushalte bij de Essenhof. En niet zonder succes.

‘Ze moeten niet met zulke dingen aankomen, dan word ik nijdig’

De voltallige gemeenteraad schaarde zich achter het idee van Jannie. Totdat bekend werd dat Qbuzz de aanbesteding van het regiovervoer had gewonnen en per 1 januari 2019 de huidige vervoerder Arriva gaat vervangen. Qbuzz liet voor een perplexe gemeenteraad weten niets te voelen voor Jannie’s plan. Nou ja, ze zouden nadenken over een buurtbusje. “Dat is geen oplossing,” vindt Jannie. “Die rijdt hooguit overdag en het gaat juist om een structurele busverbinding.”

Ze mag dan de tachtig gepasseerd zijn, haar strijdlust is nog altijd groot. “Ze moeten niet met zulke dingen aankomen, dan word ik nijdig. Ik kan niet tegen onrecht. Begrijp je dat? Hè, van de weeromstuit vergeet ik te vragen of je nog koffie wilt.”

De tekst gaat onder de foto verder.

Nieuwe Haven
Jannie Bozuwa vindt dat lijn 10 ook een halte moet krijgen op de Nieuwe Haven. Foto: ANP

En vergeet lijn 10 niet

Jannie heeft dus nog een appeltje te schillen met Qbuzz en ze gaat desnoods door tot het hoogste orgaan. Maar dat is niet het enige. “Soms bellen mensen mij op en zeggen: Jannie, je vergeet lijn tien toch niet? Nou, dat is een elektrisch busje en die rijdt ook een rare route. Het zou fijn zijn als die zou stoppen op de Nieuwe Haven. Ideaal voor toeristen naar het museum. Het busje kan dan via de Aardappelmarkt en Grote Markt de Wijnstraat in en de route vervolgen.”

Dan maar landelijk

“Als het niet voor elkaar komt, dan moet het via het landelijke nieuws. Maar ik hoop dat de gemeenteraad hun tanden laat zien en ook dat onze nieuwe burgemeester zijn stem laat horen. Zo. Jij nog koffie?”

adv.