Tommy, Krien en Koosje zijn The Podcats: ‘Dit medium komt nu echt op, iedereen wil het’

De Podcats podcast Dordrecht Koosje Peeters Krien de Jong Tommy Kolkman
Tommy, Krien en Koosje | Foto: The Podcats

Neem drie vrienden, combineer hun liefde voor podcasts en katten en voilà: je hebt The Podcats. Het bedrijf van Tommy Kolkman, Krien de Jong en Koosje Peeters bestaat een jaar. Tijd voor een ditigaal gesprek met Tommy en Koosje over werken als vrienden en geliefden, het geheim van een goede podcast en lol beleven.

Heb je nog nooit van een podcast gehoord? Geen probleem, Koosje legt uit wat dat nou is. “Eigenlijk is het niet meer dan een audiobestand, een soort radioshow die altijd online blijft staan. Meestal bestaat die uit meerdere aflevering die je elke week of maand kun luisteren.” Tommy vult haar aan: “Ik heb mijn opa en oma verteld dat ik radioprogramma’s maak die je altijd kunt beluisteren.”

Koosje vertelt verder: “Met zo’n podcast kun je kletsen over muziek of het dagelijks leven, maar bedrijven kunnen zo hun klanten op een andere manier bereiken. Het leuke eraan is dat je het overal kunt luisteren. Je zit niet vast aan een tv-scherm of radioprogramma. Een podcast kun je luisteren in de auto, als je aan het wandelen bent of wanneer je gewoon een avondje lekker op de bank ligt. Dit medium komt nu echt op, iedereen wil het.”

Tommy: “Een podcast is een stuk minder vluchtig dan radio. Neem nou bijvoorbeeld een bedrijf dat voor andere ondernemers de zoekmachine-optimalisatie doet. Deze dienst is voor veel mensen iets complex. In meerdere afleveringen kunnen ze aan hun klanten uitleggen hoe ze het beste content kunnen maken.” Een laagdrempelig medium dus, dat iets toevoegt aan geschreven teksten.

Net op tijd

De twee begonnen samen met vriend Krien hun bedrijfje, net voor de coronacrisis uitbrak. Koosje: “We maakten onze plannen niet met het oog op de pandemie. De crisis kwam er toevallig bij. Het zorgde er wel voor dat organisaties ons benaderden. Met een podcast kun je als bedrijf je verhaal overbrengen.”

“Onze eerste opdracht was voor Dordrecht Marketing”, vertelt Tommy. “Zij wilden een alternatief voor de Open Monumentendag. Omdat mensen door de coronamaatregelen niet fysiek in de monumenten konden kijken, zochten ze een andere manier om hen te bereiken. Voor hen maakten we een audiogesprek en een toer door de monumenten heen.”

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door The Podcats (@thepodcats.nl)

Er waren eens twee muziekliefhebbers

Tommy en Krien kennen elkaar door de bandjes waarin ze samen speelden. “We hebben altijd al een goede connectie gehad op het gebied van muziek”, vertelt Tommy. “Met zijn tweetjes besloten we een podcast te beginnen, de Grote Krien en Tommy show. Hierin bespreken we muziek die je niet hoort op de Nederlandse radio. We kwamen op een punt waarop het professioneel begon te klinken. Waarom zouden we onze diensten niet aanbieden voor anderen, suggereerde mijn vrouw Koosje.” En zo ontstond The Podcats, een samentrekking van een veelgemaakte typfoutje en hun voorliefde voor katten.

Tommy: “Ik had nooit gedacht dat we dit samen met zijn drieën zouden doen. Toen ik zo’n twee jaar geleden begon met freelancen, had ik meer tijd om iets ernaast doen. Ik ben er dankbaar voor dat Koosje dit idee voorstelde. Al mijn hele leven maak ik websites en webshops voor anderen. Daardoor kan ik me goed inleven in het product van anderen wat goed uitkomt bij het maken van podcasts.”

Ieder in de hoek

De verdeling was makkelijk gemaakt. Met haar jarenlange ervaring in de horeca en reserveringen is Koosje projectmanager. Ze zorgt voor het intakegesprek waarin hun klanten aangeven wat hun idee is en hoeveel afleveringen ze willen. Aan de hand daarvan maakt ze een concept waarmee de klant een script schrijft. Krien heeft een vaste baan bij een gemeente, werkt daarnaast als fotograaf bij Bibelot én is de audiotechnicus bij de podcast van de twee vrienden. Hij zorgt voor de opname op locatie en montage van het geluidsmateriaal en kijkt samen met de klant of het eindproduct klopt. Vervolgens zorgt Tommy ervoor dat online alles klopt: welke tekst moet er komen bij het podcast-platform, welk plaatje komt erbij te staan.

“Ik heb altijd gezegd: begin nooit een bedrijfje met familie of vrienden”, zegt Tommy. “Maar we hebben allemaal ons eigen hoekje, onze eigen expertise, en vertrouwen er 110 procent op dat de anderen kwaliteit leveren. Bovendien: we hebben hiernaast nog een fulltime baan. Dat maakt het prima werkbaar.”

Geen kwestie van microfoon aan en gaan

Dat niet alles geschikt is voor een podcast, weten de ondernemers goed. Koosje: “Dit medium werkt vooral voor mensen met diensten. Een webshop heeft er meer aan als mensen meteen kunnen doorklikken naar een product. Het succes van een goede podcast zit in de rust, afwisseling en lengte. Door een goed script vertel je een logisch verhaal. Wissel dat af met archiefmateriaal, een interview of een telefoongesprek en je krijgt een fijn gesprek om naar te luisteren.”

Al is tot in lengte van dagen doorkletsen de grootste valkuil van beginners. “Dan duurt zo’n audiobestand anderhalf uur en vraag je je als luisteraar af wat er nou eigenlijk is gezegd. We gaan meestal uit van een klein half uur, al is het met een luisterboek natuurlijk wat anders.”

‘We willen lol beleven en staan achter wat we maken’

Voor Koosje is dit de eerste stap om iets voor zichzelf te beginnen. “Ik vind het leuk om zelf iets te ontwikkelen. We zijn vanaf nul begonnen en hebben nu dit staan. Het is heel bijzonder dat mensen ons weten te vinden en we zulke mooie opdrachten hebben mogen doen.” Tommy: “Ik vind het het leukste dat ik samen met mijn vrouw en vriend iets creatiefs kan oppakken. Nu kan ik eens wat anders doen dan websites en webshops opzetten. Ik mag iets dat mijn hobby is, bezig zijn met audio, voor anderen inzetten.”

Hebben de ondernemers nog een droom? “We werken wel aan iets tofs, maar daar kunnen we nog niets over zeggen. Maar het lijkt ons gaaf om zelf een concept te bedenken, bijvoorbeeld over de Biesbosch, en daar sponsoren bij te vinden. Daar hebben we wel dromen over. Ons doel is om het leuk te blijven vinden wat we doen. Dan kun je gaan voor de projecten die je echt leuk vindt.” Koosje vat samen: “Ons uitgangspunt is om lol te beleven en te staan achter wat we maken.”

Ook leuk:

Embed niet geladen. Accepteer eventueel de cookies om deze te kunnen zien. Cookie-instellingen

Meer in deze categorie

Ondernemer uitgelicht

Ga naar “Nieuw! Maurice opent horecazaak die helpt bij re-integratie: ‘Het wordt meer dan een cafetaria’”

Nieuw! Maurice opent horecazaak die helpt bij re-integratie: ‘Het wordt meer dan een cafetaria’

Ga naar “Het kleinste winkeltje van Dordrecht: LULU Teabar is in de stad geopend”

Het kleinste winkeltje van Dordrecht: LULU Teabar is in de stad geopend

Ga naar “Gaaf! Angela ruilde een administratieve baan in voor haar eigen beautysalon”

Gaaf! Angela ruilde een administratieve baan in voor haar eigen beautysalon

Aangeboden door Philomena Beauty

Angela Heidman Philomena Beauty - nagelstylist

In onze gids

Aanbiedingen

Ga naar “Hangmat polyester katoen assorti 290×100 cm van € 39,99 voor € 29,99”

Hangmat polyester katoen assorti 290×100 cm van € 39,99 voor € 29,99

  • Geldig t/m 31 december 2022
Ga naar “Jan van Haasteren puzzel € 9,99”

Jan van Haasteren puzzel € 9,99

  • Kruidvat
  • Geldig t/m 11 december 2022
Ga naar “Kwekkeboom Oven & Airfryer snacks van € 4,29 voor € 2,39”

Kwekkeboom Oven & Airfryer snacks van € 4,29 voor € 2,39

  • Dirk
  • Geldig t/m 6 december 2022
Ga naar “Flanellen pyjama** van € 14,99 voor € 11,99”

Flanellen pyjama** van € 14,99 voor € 11,99

  • Kruidvat
  • Geldig t/m 11 december 2022
Ga naar “Lamswollen sloffen vanaf € 22,99”

Lamswollen sloffen vanaf € 22,99

  • Kruidvat
  • Geldig t/m 11 december 2022

Vacatures

Ga naar “Teamleider Techniek”

Teamleider Techniek

  • Sportboulevard Dordrecht
  • Fulltime/Parttime
Sportboulevard Dordrecht