Met de tijd mee: zo veranderde Agelink Uitvaartzorg de afgelopen 70 jaar

Aangeboden door Agelink Uitvaartzorg 7 juli 2019

Van een traditionele uitvaart met zwarte kledij tot hedendaagse manieren. Met 70 jaar ervaring in de uitvaartbranche is Agelink Uitvaartzorg een begrip in Doetinchem en omstreken. Zo veranderde het bedrijf door de jaren heen.

<< < Pagina 1 / 4 >
⟵ swipe swipe ⟶

Als klein jochie liep ondernemer Erik Pubben (34) al door het uitvaartbedrijf van zijn ouders. Kijkend hoe onder andere Paul Kelderman en zijn vader Peter Pubben druk in de weer waren met het monteren van uitvaartkisten of het verzorgen van een uitvaart. Inmiddels is hij zelf ook verbonden aan Agelink Uitvaartzorg, een bedrijf dat al vier generaties in de familie is. Ook Paul is nog altijd werkzaam bij het bedrijf. Samen met de andere collega’s hebben ze de branche flink zien veranderen de afgelopen jaren.

Agelink Uitvaartzorg
Foto: Agelink Uitvaartzorg

Deze bijdrage wordt je aangeboden door Agelink Uitvaartzorg. Meer over Agelink Uitvaartzorg ontdekken?

Agelink Uitvaartzorg uitvaartcentra

Nu openHele dag

Terborgseweg 126, Doetinchem

Bekijk meer:uitvaartcentra

‘Met 300% verbeterd’

Paul Kelderman
Foto: Agelink Uitvaartzorg

Als ‘groentje’ van 25 jaar kwam Paul Kelderman (55) werken bij Agelink Uitvaartzorg. “Puur toeval. Ik reageerde op een advertentie en kreeg de baan. Het was een sprong in het diepe”, zegt Paul over zijn komst. Dertig jaar later werkt hij nog steeds bij het Doetinchemse bedrijf. In de tussentijd heeft hij de branche flink zien veranderen. Paul: “Vroeger was de branche meer gesloten. Veel uitvaarten waren traditioneler en de nabestaanden hadden niet zoveel eigen inbreng als nu. Vandaag de dag is het veel opener. Het is met 300% verbeterd als je het mij vraagt.”

Een vak apart 
“Het vak draait om het begeleiden van de familie. Luisteren naar hun wensen en zorgen dat hun dierbare de uitvaart krijgen die zij voor ogen hebben.” Uitvaarten waren van oudsher in het zwart. Volgens Paul is het nu minder zwaarbeladen. Het is informeler, al zijn er ook mensen die voor een traditionele uitvaart kiezen. Hoewel de vorm de afgelopen 30 jaar veranderde, blijft het verzorgen voor Paul hetzelfde. “Het beroep is een kwestie van gevoel en hoe je mensen helpt. Dat moet in je zitten. Je moet goed kunnen luisteren en aanvoelen wat een familie nodig heeft”, zegt Paul.

Kwestie van ervaring 
Met al zijn ervaring fungeert hij als mentor voor de jongere generatie. Toch denkt Paul dat de het begeleiden vooral een kwestie van ervaring is. “Ik ben steeds zelfverzekerder geworden. Dat komt de begeleiding ten goede, omdat je meer rust en ruimte brengt. Je weet wat nodig is om bepaalde families te helpen.” Nabestaanden nemen ook eerder wat van hem aan nu hij ouder is: “Vroeger keek men nog wel eens van ‘wat weet een 25-jarige nou van uitvaarten’. Dat is nu totaal niet meer het geval.”

De rollen zijn omgedraaid

Peter Pubben
Foto: Agelink Uitvaartzorg

Sinds 1 september 1986 is Peter Pubben (66) dag en nacht bezig met Agelink Uitvaartzorg. Bijna 33 jaar runt hij het bedrijf en heeft de branche sinds het einde van de jaren ’80 flink zien veranderen. Zo is de familie volgens Pubben senior veel mondiger geworden, iets wat hij ziet als een goede ontwikkeling. “Ze geven nu echt aan wat ze willen met de uitvaart. Zo denken nabestaanden meer na over de uitvaart en leveren zelf teksten aan. Dit is een wereld van verschil met mijn beginjaren”, zegt Peter. 33 jaar geleden bepaalde hij in grote lijnen hoe de uitvaart eruit zag, omdat dat nou eenmaal zo werkte. “Ik kreeg destijds de vraag ‘wanneer heb je tijd voor de uitvaart’, nu vraag ik hen wanneer zij de uitvaart willen. De rollen zijn omgedraaid.”

Alles kan, niets moet
In Peters’ ogen is het fijn dat de invloed van de familie groter is dan voorheen. “Het is persoonlijker. Nu vraag ik vaak alleen ‘mag ik met u meedenken’, daarbij scheelt het dat mensen ook bij leven al nadenken over hun uitvaart. Vroeger had je standaard een zwarte rouwauto met twee volgwagens. Nu zijn ze vrij om in te brengen wat ze zelf willen. We horen vaak of sommige ideeën kunnen. Natuurlijk! Het is voor hen een manier van afscheid nemen. Dan moeten zij daar volledig achter staan.”

Technologische spurt
Ook de technologische ontwikkeling heeft een positieve invloed op de uitvaartbranche. “Nu gaat alles met de mobiele telefoon. Vroeger gebruikte ik nog een semafoon. Een andere tijd.” Na de semafoon volgde de fax en al snel kwam er een mobiele telefoon. Toch was het voor ons al een vooruitgang.” Ondanks de technologische spurt van de laatste jaren gaat Peter niet met zijn laptop naar nabestaanden. “Dat doe je gewoon niet. Ik ben er echt voor de familie.

Meer kiekjes uit de oude doos:

Agelink Uitvaartzorg
Foto: Agelink Uitvaartzorg
Agelink Uitvaartzorg
Foto: Foto Luijben
<< < Pagina 1 / 4 >
⟵ swipe swipe ⟶

adv.