Zo geniet je van de feestdagen zonder aan te komen

Aangeboden door IJsselgym 10 december 2018

Genieten van de feestdagen zonder dat de kilo’s er aanvliegen, het kan echt! December staat vaak vol etentjes, borrels, gezelligheid en verplichtingen, maar dat hoeft geen excuus te zijn om niet aan je gewicht te denken. Hoe dan? Personal coach Marc Jansen van IJsselgym geeft tien tips. 

<< < Pagina 1 / 10 >
⟵ swipe swipe ⟶

Start met een sterke mindset

IJsselgym

Zolang alles goed gaat, blaak je van zelfvertrouwen. Maar zodra je een keer hebt gefaald, denk je ‘wat heeft het nog voor zin’ en sla je door in veel en gedachteloos eten. Herkenbaar? Dit heet het ‘what the hell’-effect. Gelukkig kan je dat soort ontremmende gedachten aanpakken. Word bewust van die gedachten en de hindernissen die je zult tegenkomen tijdens de feestdagen. Dan ben je al een heel eind!

Een goede voorbereiding is het halve werk

IJsselgym

Om te voorkomen dat de kerstkilo’s eraan vliegen is het handig om een beetje vooruit te denken. Ga je gezellig gourmetten met de familie of wordt het toch een all-you-can-eat buffet? Krijg je een vast menu of kun je zelf keuzes maken?

Probeer jouw gewenste eetsituatie voor je te zien en bedenk zo concreet mogelijk wat nodig is om deze te realiseren. Denk ook aan de sociale druk en onzichtbare calorieën (zoals de ruime laag olie in de pan bij het all-you-can-eat wokrestaurant) en bedenk oplossingen voor de momenten dat je het moeilijk hebt.

Compenseren kun je leren

kerstdiner

Je komt geen kilo’s aan van één uit de hand gelopen kerstdiner. Ga je alleen niet nog twee dagen volproppen. De gouden regel: als je de ene dag wat meer eet, dan eet je een andere dag wat minder.

Dit kun je doen door voor, tijdens en na de feestdagen je te beperken tot kleine maaltijden. Kies voor magere eiwitbronnen (kip, kalkoen, witte vis, sojaproducten, magere zuivel), groente en fruit dat laag is in calorieën (meloen, aardbeien en pruimen) en laat koolhydraatbronnen (aardappelen, brood, pasta, rijst) en vetten zoveel mogelijk staan.

Geniet, maar eet met mate

IJsselgym

Zorg dat je start met een bord eiwitrijke en vezelrijke voeding. Goede vullers zijn bijvoorbeeld gegrilde kip of vis, een magere steak, sojaproducten en gegrilde groente. Deze magere eiwitbronnen en groenten zorgen er o.a. voor dat je minder geneigd bent om teveel te eten.

In een restaurant kun je ervoor kiezen om een extra portie groente of salade als bijgerecht te bestellen. Laat sauzen en gefrituurd eten zoveel mogelijk achterwege. En neem een klein bord, zodat het lijkt alsof er meer eten op je bord ligt.

Kies wat je écht lekker vindt

kerstdiner

Je gaat ongetwijfeld lekker eten met je familie en vrienden en de tafel zal bol staan van verschillende gerechten, hapjes en drankjes. Maar je hoeft niet alles te eten. Kies de dingen die je écht lekker vindt. Zo voorkom je een schuldgevoel achteraf en kun je echt genieten van wat je in je mond stopt.

Eet met aandacht

kerstdiner-deventer

Wanneer we eten in gezelschap zijn we vaak geneigd om sneller en meer te eten. Dit heb je vaak niet eens bewust door. Door mindful te eten, heb je hier minder last van. Je hoeft jezelf niet van alles te ontnemen. Je voegt vooral iets toe: aandacht. Je wordt zo meer bewust van je eetgewoonten: eet je omdat je honger hebt of eet je uit verveling of gedachteloosheid?

Toetjes gaan harder dan je denkt!

fruit

“Een toetje gaat er altijd wel in”, zeggen we vaak. Zelfs wanneer we helemaal vol zitten, hebben we vaak nog ruimte voor een toetje. Weet alleen wel dat toetjes harder gaan dan je denkt in calorie opzicht.

Moet je toetjes dan maar vermijden? Dat ligt er aan. Als je tijdens de maaltijd voldoende calorie ruimte hebt gespaard, dan kun je zonder schuldgevoel aan dat toetje beginnen. Maar heb je tijdens de maaltijd al veel calorieën op, dan is het verstandig om het toetje af te slaan. Wil je toch graag nog iets zoets na? Kies dan voor fruit of een kopje koffie met wat zoetstof.

Let op met alcohol en frisdrank

drinken alcohol

Wil jij met de feestdagen gezellig een drankje mee kunnen drinken? Ook hier geldt portiecontrole en voorbereiding. Alcohol levert 7 kcal per gram en werkt ontremmend. Je let even niet op en een gezellig avondje drinken kan zomaar uitlopen in een calorierijk eet- en drinkfestijn. Ook frisdrank en sap zijn relatief hoog in calorieën.

Probeer dus vooral te gaan voor niet-calorie dranken zoals water, thee en light frisdrank en voor alcoholische drankjes met een lage calorie waarde, zoals mixdrankjes met light frisdrank, wodka, whiskey of wijn.

Plan van tevoren hoeveel je gaat drinken en houd hier rekening mee. Weet je van tevoren dat je het op een zuipen gaat zetten? Eet dan zo minimaal mogelijk calorieën door vooral magere eiwitbronnen en koolhydraatarm en vezelrijk te eten op jouw gebruikelijke maaltijdmomenten.

Blijf in beweging

IJsselgym

We weten hoe verleidelijk het is om tijdens de koude winterdagen lekker binnen te blijven, maar je kunt toch beter in beweging blijven. Ga dus vooral trainen, ook tijdens de feestdagen. Je verbrandt namelijk al snel een paar honderd calorieën extra tijdens een intensieve training.

Lukt het je niet om te gaan trainen, zorg dan dat je bijvoorbeeld te voet of met de fiets naar je etentje gaat of  lekker een uur gaat wandelen na het eten. Maar let op: één wandeling of training is nog geen vrijbrief voor een onbeperkt aantal toetjes.

Onthoud: december is een genietmaand!

IJsselgym

Zo zie je maar! Met een sterke mindset, voldoende kennis over wat voeding en alcohol met je lichaam doet en een goede voorbereiding hoeven de feestdagen helemaal geen obstakel te zijn. In december hoor je te genieten van de gezelligheid, want het draait niet allemaal om eten.

Voelt december voor jou wel als een obstakel? IJsselgym helpt jou graag te genieten van de feestdagen zonder aan te komen. Stel niet uit tot volgend jaar, maar zet nu nog de eerste stap naar een fitte leefstijl en jouw ideale lichaam. Neem contact op met Marc of boek een gratis proefsessie bij IJsselgym.

IJsselgym sportscholen

Nu open17:00 - 20:00

Leeuwenbrug 89 A, Deventer

Bekijk meer:sportscholen
<< < Pagina 1 / 10 >
⟵ swipe swipe ⟶

adv.