Squat je gezond: 4 x voordelen van krachttraining

Aangeboden door IJsselgym 13 november 2018

Krachttraining is hot! Het versterkt je spieren, geeft mooie vormen aan je lijf en helpt bij afvallen. En wist je dat je met twee keer per week krachttraining al spiermassa en kracht op kan bouwen? Duik het krachthonk in en squat je gezond. Nog niet overtuigd? We zetten een aantal wetenschappelijk onderbouwde gezondheidseffecten van krachttraining op een rijtje:

<< < Pagina 1 / 6 >
⟵ swipe swipe ⟶

Nieuwe beweegrichtlijnen

ijsselgym-krachttraining

Volgens de nieuwste Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad zouden een hele hoop Nederlanders meer moeten bewegen, want maar liefst 65 procent van de Nederlands beweegt volgens de raad te weinig.

Wat is wel genoeg?

Wekelijks zouden we minstens tweeënhalf uur matig intensief moeten bewegen, zoals fietsen en wandelen. Daarbovenop raden ze aan om spier- en botversterkende activiteiten te doen en dus om minder te zitten. Het is voor het eerst dat de Gezondheidsraad bot- en spierversterkende activiteiten, zoals traplopen, herhaald opstaan en krachttraining, opneemt in de beweegrichtlijnen.

Dus doe je naast het half uurtje per dag beweging, ook nog twee keer per week krachttraining, dan ben je al een stuk beter bezig!

Helpt bij het afvallen

ijsselgym-krachttraining

Wist je bijvoorbeeld ook dat krachttraining jouw spiermassa beschermt tijdens een periode van gewichtsverlies? Door regelmatig aan krachttraining te doen, zorg je er namelijk voor dat je spieren ontwikkelt en sterker wordt. Tijdens een gewichtsverlies fase leer je jouw lichaam als het ware om energie te halen uit vetreserves, in plaats van spierweefsel af te breken. Zo val je af, maar behoud je toch je spieren. Een win-win situatie.

Verlaagde kans op westerse welvaartsziekten

ijsselgym-krachttraining

Het klinkt misschien wat cru, maar de wetenschap is er helder over: veel zitten is dodelijk. Wie acht uur per dag zit, heeft 40 procent meer kans om vroeg te overlijden. Ook krijgen mensen die veel zitten eerder diabetes, hart- en vaatziekten, depressies, overgewicht en andere westerse welvaartsziekten. Krachttraining heeft een positieve invloed op onder andere je bloeddruk, cholesterol, stofwisseling en glucose- en insulinehuishouding.

Verbeterende fysieke prestaties

ijsselgym-krachttraining

Je fysieke (sport-)prestaties als mobiliteit, flexibiliteit, kracht en snelheid verbeteren aanzienlijk. Je wordt dus sterker en je wandelt sneller. Bij ouderen verkleint de afname of stopt de afbraak van spiermassa, waardoor de onafhankelijkheid toeneemt. Krachttraining zorgt daarnaast voor meer flexibiliteit en balans, waardoor het valrisico bij ouderen wordt verlaagd. Ten slotte draagt krachttraining bij aan pijnverlichting bij atrose en vermindert het (lage) rug- schouder- en nekklachten, tenminste als je het goed toepast.

Mentale boost

ijsselgym-krachttraining

Door krachttraining word je niet alleen fysiek maar ook mentaal sterker. Door te trainen met zwaardere gewichten, geeft dit je ook mentaal een boost! Zo verbetert het je cognitieve prestaties, vermindert het stress, heeft het een remmend en positief effect op depressieve symptomen en krijg je meer zelfvertrouwen. En vergeet niet: de zelfverzekerde houding krijg je er gratis bij!

Train slimmer, leef gezonder

ijsselgym-krachttraining

Wetenschap is de basis om slimmer te trainen. En wie slimmer traint, leeft gezonder. IJsselgym werkt daarom met wetenschappelijk onderbouwde methodes, volgens de Bayesiaanse principes.

Bij IJsselgym word jij niet alleen intensief begeleid bij krachttraining, maar ook bij jouw voedingsgewoontes en mindset. Samenwerken naar een fitte leefstijl die ervoor zorgt dat jij je fysiek en mentaal beter en sterker gaat voelen.

Van jouw coach krijg jij een op maat gemaakt trainingsschema en een voedingsplan die vol te houden is. Je wordt persoonlijk betrokken in het hoe en waarom van alles wat jij doet, zodat jij uiteindelijk zonder begeleiding jouw fitte lichaam en leefstijl kunt voortzetten.

Ben jij inmiddels overtuigd en wil je nu starten met krachttraining? Neem dan contact op met Marc voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

dick-voor-na

Dick (51) is een fittere versie van zichzelf: ‘Ik wil nooit meer terug naar de oude ik’

Dick heeft nooit van zijn leven gesport. ''Ik heb er altijd een hekel aan gehad.'' Toen hij drie jaa...

IJsselgym sportscholen

Nu gesloten09:00 - 13:00 |17:00 - 20:00

Leeuwenbrug 89 A, Deventer

Bekijk meer:sportscholen
<< < Pagina 1 / 6 >
⟵ swipe swipe ⟶