Byebye coronakilo’s: 6 x gouden tips van Deventer voedingsdeskundige Claudia om fit én gezond te blijven

Foto: Eigen Foto

Wijntje hier, comfortfood daar, sportschool dicht.. Hallo coronakilo’s! Geloof ons, je bent echt niet de enige die tijdens de lockdown is aangekomen. Wij vroegen voedingsdeskundige Claudia (26) uit Deventer naar haar gouden tips om coronakilo’s te voorkomen én om er van af te komen.

De 26-jarige Claudia uit Deventer is voedingsdeskundige en volgt op dit moment de studie tot gewichtsconsulente. Op haar Instagramaccount deelt ze haar kennis in de vorm van recepten, tips en interessante feiten. Dat er in deze crisis flink wordt geworsteld met een gezonde leefstijl merkt ook de Deventerse. ”We zitten thuis, bewegen minder en ervaren stress. Dat is natuurlijk geen ideale combinatie.”

Ruim 21 kilogram afgevallen

Dat kilo’s kwijtraken niet altijd even makkelijk is, kan Claudia over meepraten. Ze viel 21 kilogram af door kleine gewoontes aan te passen. ”Op een gegeven moment had ik geen gezond gewicht meer. Dit moést anders, dus werkte ik aan een doel: mijn gewicht weer op gezond niveau krijgen. Na een half jaar was ik tien kilogram afgevallen, en behaalde ik mijn doel! Mijn nieuwe levensstijl zette ik voort, waardoor ik nog eens ruim 11 kg kwijtraakte. Nu is het natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar afvallen kan écht zonder streng dieet. Kleine aanpassingen kunnen een wereld van verschil maken.” Claudia deelt haar gouden, basis tips die volgens haar iedereen zou moeten weten, komen ze!

Weet wat je eet!

”Het is belangrijk om te weten dat afvallen en aankomen te maken hebben met je energiebalans. Eet je te veel energie (ook wel ‘calorieën’ genoemd) dan je lichaam nodig heeft, dan kom je aan. Krijg je minder calorieën binnen, dan val je af. Allereerst is het verstandig om bij te houden wat je precies eet. Zo krijg je inzicht in wat je binnenkrijgt en wat je zou kunnen veranderen.”

Kleine aanpassingen, groot effect

”Drastisch je hele eetpatroon omgooien gaat op de lange termijn niet werken. Begin met kleine aanpassingen in je huidige eetpatroon. Leg jezelf ook geen restricties op. Je kan en mag alles gewoon blijven eten, met mate.”

Doe de foodswitch

”Een eenvoudige, maar effectieve tip: vervang calorierijke drankjes door caloriearme drankjes. Vervang alcohol, frisdrank, fruitdrankjes – zoals sinaasappelsap – door water, ranja zonder calorieën of zero/light frisdrank. Drink je koffie of thee? Laat dan de suikerklontjes achterwege en gebruik eventueel zoetjes. Dat bevat véél minder calorieën. Zorg er sowieso voor dat je voldoende drinkt op een dag. Het geeft je een ‘voller’ gevoel.”

Halveer de grootte van je porties

”Let op de grootte van je porties. Eet bijvoorbeeld geen twee borden pasta, maar schep één keer op. Neem in plaats van twee bolletjes ijs, voortaan eentje. Check ook eens welke bakboter je gebruikt, want dit kan een boel calorieën schelen! Wat je kunt gebruiken tijdens het koken? Olijfoliespray, probeer het maar.”

Raak sneller vol met gezonde producten

”Kies voor verzadigende producten en een goede basis! Ga bijvoorbeeld voor een lekkere appel of stukjes paprika in plaats van een koekje. Wat je ook gemakkelijk kunt toepassen: ga voor volkoren graanproducten in plaats van de witte variant. Door producten te kiezen met een meer verzadigende werking, voel jij je langer vol en ben je minder snel geneigd zijn om te snacken.”

Beweging is the key!

”Ga meer bewegen, al is het maar heel even. Wandel iedere dag een rondje of pak de fiets naar de supermarkt in plaats van dat je direct in de auto stapt. Ga iets doen wat je leuk vindt en waar jij je prettig bij voelt. Gek op skeeleren, zwemmen of dansen? Yes, zet ‘m op! Dan houd je het écht langer vol!”

Meer tips van Claudia?

Heb jij een prangende vraag voor de Deventerse voedingsdeskundige of heb je hulp nodig met het kwijtraken van de coronakilo’s? Stuur Claudia gerust een berichtje via Instagram of Facebook, of mail je vraag naar [email protected].

Ook interessant op indebuurt:

Meer in deze categorie

Corona

Ga naar “Zoveel boetes deelde de politie in Deventer uit vanwege de avondklok”

Zoveel boetes deelde de politie in Deventer uit vanwege de avondklok

Brink-Wilhelminafontein-Waag-verlicht
Ga naar “Terrassen in Deventer gaan open! Dit moet je allemaal weten”

Terrassen in Deventer gaan open! Dit moet je allemaal weten

hip-terras
Ga naar “Winkelen in Deventer zonder afspraak: dit zijn de regels”

Winkelen in Deventer zonder afspraak: dit zijn de regels

In onze gids

Ga naar “Buitenpost”

Buitenpost

  • Rijksstraatweg 17A
  • Vrijetijd en uitgaan

Nu geopend

Ga naar “KaWin”

KaWin

  • Dorpsstraat 26A
  • Kringloopwinkels
  • Gesloten

Nu gesloten

Ga naar “Voetbalshirtskoning.nl”

Voetbalshirtskoning.nl

  • Kromme kerkstraat 1
  • Sportwinkel
  • Gesloten

Nu gesloten

Aanbiedingen

Ga naar “Speciale afhaalactiemenu De Zomertuin”

Speciale afhaalactiemenu De Zomertuin

  • De Zomertuin
  • Geldig t/m 31 december 2021
Afhaalactie menu De Zomertuin

Topper

Ga naar “Tulpenvaas € 17,50”

Tulpenvaas € 17,50

  • HEMA
  • Geldig t/m 9 mei 2021
Ga naar “Blokker heteluchtfriteuse XXL van € 79,99 voor € 55”

Blokker heteluchtfriteuse XXL van € 79,99 voor € 55

  • Blokker
  • Geldig t/m 9 mei 2021
Ga naar “Alle Ola handijs 2 stuks, 35% koritng”

Alle Ola handijs 2 stuks, 35% koritng

  • Albert Heijn
  • Geldig t/m 9 mei 2021
Ga naar “Witte asperges € 3,49”

Witte asperges € 3,49

  • PLUS
  • Geldig t/m 8 mei 2021

Vacatures

Ga naar “Junior Recruiter”

Junior Recruiter

  • Spar City Deventer
  • Fulltime
Werken bij SPAR city

Topper

Ga naar “Bijbaan kassamedewerker”

Bijbaan kassamedewerker

  • Spar City Deventer
  • Parttime
Werken bij SPAR city
Ga naar “Oproepkracht / vakantiekracht servicemedewerker”

Oproepkracht / vakantiekracht servicemedewerker

  • Carinova Zorgorganisatie
  • Parttime
Carinova Zorgorganisatie

Topper

Ga naar “Productiemedewerker Laboratorium”

Productiemedewerker Laboratorium

  • Adecco
  • Fulltime/Parttime
Ga naar “Praktijkopleider bij KonnecteD”

Praktijkopleider bij KonnecteD

  • KonnecteD
  • Fulltime

Topper