Deventer

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

In Indonesië tijdens de coronacrisis: ‘We vroegen ons af hoe we thuis zouden komen’

Door Sanne Albers 24 maart 2020

Als we Deventerse Lieke Degger dinsdagmiddag spreken heeft ze nog een flinke jetlag. Na een vlucht van 38 uur met twee tussenstops kwam ze dit weekend aan op Schiphol. ”Als je de verhalen hoort van mensen die vastzitten denk ik dat we geluk hebben gehad. Er zijn wel vluchten, maar de vliegtickets zijn lastig te vinden.”

Toen Lieke en haar vriendinnen vier maart naar Bali vlogen was er in Nederland nog niks aan de hand. ”We hebben er geen moment aan gedacht om niet te gaan.”

‘We hebben geluk gehad’

Zo’n vier weken zou het drietal in Indonesië verblijven. ”De maximale periode die je zonder visum in het land kunt blijven, dat was het plan.”

Terug naar Nederland

Dat liep anders: in plaats van drie april, vlogen ze afgelopen weekend al terug. ”Als je de verhalen hoort van mensen die vastzitten den ik dat we geluk hebben gehad. Er zijn wel vluchten, maar de vliegtickets zijn lastig te vinden.”

Nu zit ze thuis met een dubbel gevoel. ”Er is iets heel ergs aan de hand in de wereld en ik ben blij dat we veilig terug zijn, maar ben ik ook verdrietig dat deze vakantie waar ik zo lang naar uitkeek zo gelopen is.”

Een fantastisch land

Indonesië vindt ze een fantastisch land ”De natuur is geweldig, vooral de rijstvelden zijn magisch! Maar ook de mensen, die zijn ontzettend lief!”

‘Als iemand zich niet meer veilig voelt, dan gaan we’

De vakantie begon op het Bali, ”daar waren in Changgu en Ubud nog grote feesten, overal was het druk.” Dat de situatie in Nederland veranderde merkten Lieke en haar vriendinnen echter wel aan de andere kant van de wereld.

Coronaberichten

Lieke: ”Zodra we ergens WiFi hadden kwamen er honderd berichten binnen van familie en vrienden. Daarvan was 85 % corona gerelateerd. Dan waren we weer een uurtje stil aan het lezen.” De vriendinnen maakten de afspraak, ”als iemand zich niet meer veilig voelt, dan gaan we.” Maar in Indonesië zelf leek er op dat moment nog weinig aan de hand te zijn.

Lege restaurants

De situatie veranderde op de Gili-eilanden. ”Gili Air werd op reisblogs aangeprezen als een rustige plek, maar we waren de enigen in ons verblijf met bungalows. Ook de restaurants waren leeg.”

‘De nieuwsvoorziening in Indonesië is vaag’

Na een paar dagen op de Gili’s hoorden de vriendinnen dat de laatste boten van de Gili-eilanden naar Bali zouden vertrekken. ”Toen we dat bericht kregen van de bootmaatschappij werden we ons bewust van de situatie.”

Bellen met het RIVM

Ze zaten in een lastige situatie. Lieke: ”Mensen zeiden ook tegen ons: ‘Je kunt beter daar zitten dan in Nederland op dit moment.’ Daarbij is de nieuwsvoorziening in Indonesië niet heel duidelijk, het was moeilijk om Engels geschreven nieuwsberichten te vinden.”

Dus belden de dames met het RIVM. ”Die adviseerden ons naar huis te komen, al was dat advies toen nog niet bindend.”

‘We zaten ons af te vragen hoe we thuis zouden komen’

Daarna ging het snel. ”Scholen en musea gingen dicht. We hebben gebeld met de Nederlandse ambassade, die verwezen ons door naar het ministerie van Volksgezondheid. Toen is snel besloten dat we terug zouden gaan.”

Alleen was dat makkelijker gezegd dan gedaan. ”We zaten ons vanaf onze hotelkamer met uitzicht op een mooie blauwe zee af te vragen hoe we naar huis zouden komen.”

Hulptroepen inschakelen

”Er gingen bijna geen vluchten meer vanaf de luchthavens in Denpasar en Kuala Lumpur.” Thuis werden de hulptroepen ingeschakeld. ”Onze vriendinnen in Nederland boden gelijk hulp aan. De een belde de luchthaven, de ander keek online mee naar tickets. Echt heel fijn!”

De knop ging om. ”We zaten in een modus van: dit gaan we nu fiksen. Gelukkig zijn we nooit echt in paniek geweest.”

‘Door de douane op Singapore betekent momenteel: veertien dagen in quarantaine in de kelders van de luchthaven’

Bijna zaten de vriendinnen vast op Singapore. ”We wilden tickets boeken bij Scoot Airlines, waarbij we zouden overstappen op Singapore. Alleen zit Singapore in lockdown. Door de douane op het vliegveld zou veertien dagen in quarantaine op de luchthaven betekenen. Gelukkig kwamen we daar op tijd achter!”

Een lange vlucht naar huis

Uiteindelijk werd het een vlucht van 38 uur. Via Den Pasar, Kuala Lumpur en Dubai kwamen de vriendinnen aan op Schiphol. Lieke: ”Normaal gesproken ga je naar zo’n vakantie naar je ouders om de vakantie te bespreken en foto’s te kijken, dat kan niet. Ze fietsten gisteren langs, ik heb vanuit het raam met ze gepraat.”

Ze blijft voor de zekerheid de aankomende twee weken thuis. ”En ik hoop in de toekomst nog een keer terug te kunnen naar Indonesië!”

Lees ook:

Rubia

Cynthia opent haar patisserie RUBIA: ‘Hier loop je direct de werkruimte van de patissier in’

Ken je Cynthia van der Giessen nog? Afgelopen augustus spraken we haar over grootse plannen met haar...

Heleen beleeft haar Franse droom: ‘En toen stond ons huis in Diepenveen te koop’

"Dan zet je ineens het huis te koop. Daar waar we twintig jaar hebben gewoond en waar onze kinderen ...
lege winkelstraten in Deventer

Dit is vanaf nu verboden in Deventer

Veel mensen houden zich aan de maatregelen tegen het verspreiden van het coronavirus, maar lang niet...

Binnenkijken bij Sharon: ‘Als interieurontwerper is mijn huis een visitekaartje’

Sinds drie jaar woont Sharon Kuipers (36) met haar man Justin en hond in Epse. Als interieurontwerpe...
evenementen

Koningsdag en tal van andere evenementen die nu niet doorgaan in Deventer

Alle evenementen en samenkomsten in Deventer worden tot 1 juni verboden, óók die met minder dan hond...