Deventer

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Wilco verkoopt nu ook fietsen aan huis: ‘Het scheelt veel keuzestress’

Aangeboden door Visa 5 augustus 2020

”Boodschappen worden thuis bezorgd, waarom fietsen dan niet?”, dacht Wilco Wolterink van Roto Tweewielers. Hij breidde de afgelopen tijd zijn bezorgservice drastisch uit: ”Of je nu je fiets wilt laten repareren of een nieuwe fiets wilt kopen, wij komen met onze bus bij iedereen aan de deur. Dat is nog steeds een prettig idee voor veel mensen.” 

Wilco Wolterink is een ondernemer die altijd meegaat met verandering. ”Ik ben gewoon van het doen. Beginnen en dan zien we wel hoe het loopt.” Dat zorgde ervoor dat hij de afgelopen periode in no time de service van zijn tweewielerwinkel volledig coronaproof had gemaakt. ”Fietsen die gerepareerd moeten worden halen en brengen we bij de mensen thuis, we verkopen fietsen aan huis en we bieden de mogelijkheid om gekochte fietsen thuis te brengen. Alles volledig contactloos. In principe hoef je niet naar onze winkel voor een nieuwe fiets.”

Meer behoefte aan buiten zijn

Hoe hij op het idee kwam? ”Ik ging nadenken: waar is behoefte aan? Ik ging zelf ook liever niet naar de supermarkt. De bezorgservice daar vond ik perfect. Wij werkten al met een bezorgservice voor reparatie, die hebben we uitgebreid.” Een andere reden voor het uitbreiden was de drukte in de winkel, veel mensen kochten de afgelopen maanden een nieuwe fiets. ”Er was meer behoefte aan buiten zijn, sportscholen waren dicht dus voor veel mensen was fietsen één van de weinige manieren om te bewegen en buiten te zijn.”

‘Ik ben gewoon van het doen’

Zijn uitgebreide service pakte goed uit. En de verkoop aan huis had nog een ander bijkomend voordeel. ”Je haalt een stukje keuzestress weg bij de klant. Dat hebben we teruggekregen van klanten. We rijden namelijk niet zomaar met een paar fietsen naar iemand. Het begint allemaal met een telefonische intake. Ik vraag de mensen wat ze met de fiets gaan doen, wat ze van hun fiets verwachten en ga zo maar door. Op basis van die informatie neem ik één, twee, drie of hooguit vier modellen mee. Dan moet het gek lopen wil een klant niet enthousiast zijn over één van die fietsen. Het is een stukje vertrouwen.”

Tekst gaat verder onder foto’s

Foto Roto Tweewielers Deventer
Foto Roto Tweewielers Deventer

Ondertussen zijn de maatregelen versoepeld en gaan we weer veel op pad, toch maken er nog steeds veel mensen gebruik van de haal- en brengservice. ”Dit weekend gaan er weer veertig fietsen de deur uit”, vertelt Wilco. ”Er zijn nog steeds mensen die bang zijn en liever niet naar de winkel gaan. Onder andere senioren zijn erg blij met de service. Voor hen is het sowieso prettig dat ze een nieuwe fiets in hun eigen straat kunnen proberen, in plaats van op de drukke weg hier voor de winkel. Ze zijn blij dat we die service doorzetten.”

Een stukje beleving

Hoe hij naar de toekomst kijkt? ”Ik denk wel dat er weer meer mensen naar de winkel gaan komen. De winkel is een ontmoetingsplek en zorgt voor een stukje beleving. Zo kocht ik laatst een barbecue, die stond klaar op een pallet, ik kon hem zo inladen en weer naar huis. Ik had het toch leuker gevonden als iemand die er veel verstand van heeft me wat had verteld onder het genot van een kopje koffie. Dat geldt ook voor andere belevingsproducten zoals fietsen.”

”Boodschappen zullen mensen online blijven bestellen geloof ik, maar voor fietsen komen mensen liever naar de winkel. Je kunt alle modellen zien, we geven je alle aandacht: dat vergroot dat gevoel.” Daarom is Wilco, naast bezorging, druk bezig om de winkel klaar te maken voor de verwachte toenemende drukte. ”We willen meerdere balies maken: één voor aflevering, één voor verkoop en één voor de kleine dingen.”

Vernieuwende ondernemers opgelet!

Ben jij ook ondernemer en heb je je bedrijf – net als Wilco Wolterink – opnieuw uitgevonden? Dan heb je geluk! Visa is een actie gestart om innovatieve ondernemers te ondersteunen. Je kunt jouw idee insturen via deze website. Uit alle inzendingen selecteert Visa vijftien winnaars. Iedere winnaar krijgt een advertentiecampagne t.w.v. €2.000,- op Facebook en/of Instagram om zijn bedrijf te promoten. De tweede prijs is ook niet mis: vijftien ondernemers krijgen een online workshop van een retailspecialist. Enneh, ben jij geen ondernemer maar ken je wel iemand waarvan je zegt: die moet hier écht aan meedoen? Stuur hem of haar dan dit artikel door!


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Visa. Meer over Visa ontdekken?

Lees ook:

Best gelezen ondernemersverhaal? Valentijn opent restaurant The Lemon Tree: ‘Ik wilde iets wat niemand anders heeft’

Het eind van het jaar komt steeds dichterbij, dus is dit het perfecte moment om eens terug te kijken...
online cocktailworkshop

Hun online cocktailworkshops worden over de hele wereld gevolgd: ‘Bij de grens in Dubai werd ons pakket tegengehouden’

''De coronacrisis bracht ons geluk bij een ongeluk'', vertelt Jelmer Clemenkowff (27). Hij zou samen...
Foodboss

‘Foodboss’ Lieke (25) deelt voedingsadvies en recepten: ‘Er zijn zoveel meningen over gezond eten, ik ga uit van literatuur’

Nee, ze is niet een zoveelste 'foodie' die verantwoorde receptjes deelt via de socials. "Ik haal mij...
Frietmeester horecaprijs

Deze Deventer horecaondernemers horen bij de beste van Overijssel

Deze week werden de Nederlandse Horeca Prijzen uitgereikt, waarbij veel awards werden overhandigd aa...
rory-dansmove

Drukke baasjes: 5 x leuke sportieve ondernemers in Deventer

Deventer is een stad in beweging. Letterlijk en figuurlijk. Wij hebben de leukste ondernemers en hee...

adv.