Hé tof! Dit spel is gemaakt in Deventer én nu ook te koop in Deventer
Anderhalf jaar lang werkten Debbie Huijs, Glenn van den Berg, Amber Bekker en Lauren Bijen aan hun droom, het op…
Eigenlijk is het iedere dag feest in de winkel van Kristianne Dijkstra-Suasso. Maar komende maand kan de vlag helemaal uit, dan bestaat Hoge Ramen 35 jaar. “Stiekem is ook dit pand alweer te klein.”
Als eigenaresse van Hoge Ramen in de Grote Overstraat treedt Kristianne in de voetsporen van haar moeder Mia. “Mijn ouders hadden een huisje in België en daar bezochten ze regelmatig brocantemarkten. Na jaren stond de zolder van mijn ouders vol met antiek en brocante. Daarop besloot mijn moeder spullen te verkopen. Hier, op deze plek”, vertelt Kristianne. “De naam van de winkel was toen al ‘Hoge Ramen’, simpelweg omdat het pand hoge ramen had.”
“De Grote en Kleine Overstraat waren toen zeker nog geen winkelstraten zoals nu. Het was uitgaansgebied en er waren drugspanden.” Juist zo’n drugspand zorgde voor de eerste uitbreiding van Hoge Ramen. “In het naastgelegen pand werd een drugspand opgerold, om te voorkomen dat hier weer ‘foute buren’ kwamen, kocht mijn vader het op. Zo bestond de winkel ineens uit twee panden.”
Niet veel later kwam ook de broer van Kristianne in de zaak werken. “En hij bracht zijn voorliefde voor design mee. Zo ontstond vanzelf een wel heel bijzondere mix van antiek en design.”
Bij die variatie bleef het niet. “Al snel kwamen er meubels en woonaccessoires bij. Het assortiment was toch al zo breed, dus waarom niet?” Ook met haar eigen voorliefde voor mode kwam Kristianne helemaal aan haar trekken. “We begonnen samen te werken met mooie modemerken, voor dames en kinderen.”
Wie zoveel verkoopt, heeft ruimte nodig. “Momenteel hebben we vier aaneengesloten panden, maar het kriebelt wel weer om uit te breiden, de ruimte is alweer krap en het loopt hartstikke goed.”
Volgens Kristianne is het vooral haar team dat Hoge Ramen zo leuk maakt. “We gaan altijd met het hele team op inkoop, zodat iedereen achter het assortiment staat. Dit zorgt voor een verrassende samenstelling van spullen, er is hier altijd iets nieuws te ontdekken. Wat je hier vind is niet altijd logisch en misschien zijn we juist wel een beetje eigenwijs. De hardloper is op dit moment onder andere een Deventer tegeltje.”
Wel wordt kritischer gekeken naar wat er ingekocht wordt. “We letten steeds meer op duurzaamheid van de producten. Je moet hier zonder schuldgevoel kunnen winkelen en wij willen geen dingen inpakken waarvan we weten dat het eigenlijk niet meer kan. ‘Fun & Gifts’ vind je bij ons nog wel, maar misschien minder. We kopen spullen in die duurzamer zijn gefabriceerd met duurzamere materialen. Ook gaat er meer aandacht uit naar onze webshop.”
Klanten zijn er niet minder enthousiast door. “We krijgen de leukste reacties. Bijvoorbeeld dat ze zoiets nog nooit hebben gezien, dat dit een unieke winkel is en dat ze zeker nog eens terugkomen. Er komen toeristen, maar ook dames die hier hun hele garderobe scoren of kinderen die hun spaarpotje op de kop gooien voor dat ene item.”
In de maand november kunnen sommige klanten hun spaarpotje laten voor wat het is, want de vijfendertigste verjaardag wordt gevierd met cadeautjes. “Iedere dag in de maand november delen we een cadeautje uit, van een softshell regenjas tot een cadeaubon van King Louie. Verder vieren we de verjaardag met ons team zelf op 13 november, de dag dat mijn moeder haar winkeltje opende.” Lees hier meer over het jubileum en de bijbehorende acties.
Aangeboden door Kipperij
In onze gids
Populaire rubrieken