Deventer

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Ilse zet Zeldzaam Mooi Festival landelijk op de kaart: ‘Het Worpplantsoen blijft onze thuisbasis’

Door Simone Groot Lipman 6 juli 2018

Wat bijna tien jaar geleden begon als een webwinkel, is uitgegroeid tot een landelijk evenement. Ilse van Haasen Nuesink startte een webwinkel met producten van kunstenaars en creatieve ondernemers, maar mistte een live podium en organiseerde daarom het Zeldzaam Mooi festival. Nu heeft ze gemiddeld 25 events in het jaar door oost- en noord Nederland. Volgende week is het lustrum in het Worpplantsoen, de thuisbasis van het Zeldzaam Mooi Festival.

Ilse heeft een achtergrond in de interieur- en designbranche. In het begin struinde ze beurzen en andere markten af om ondernemers te vinden om aan haar platform te binden. Gewoon omdat ze het leuk vond. Er ging alleen steeds meer tijd in zitten. ”Ondernemers wilden graag een live podium en ik miste een familie en kindvriendelijke festival. Ik hou van de vrijheid, het ongedwongen en de inspirerende sfeer van festivals.” Vijf jaar geleden besloot ze er gewoon om ervoor te gaan en sindsdien is het haar fulltime job. ”Ik wil graag mensen bewust maken en kennis laten maken – zonder entree – met kunst, cultuur, natuur én ambacht. Het leuke aan dit werk is dat je het in je hoofd bedenkt: van workshops tot demonstraties. En dat het plaatje dan klopt!”

Worp

Zes jaar geleden was het eerste festival in Schalkhaar met bijna 6.000 bezoekers. Het was al snel te klein, omdat er te weinig parkeergelegenheid was. In 2014 koos ze voor de Worp. ”De Worp is de thuisbasis van Zeldzaam Mooi Festival. Het is het oudste stadspark van Nederland en met de muziekkoepel als middelpunt is het een prachtige locatie.” Dit jaar is het de vijfde editie. Vorig jaar kwamen bijna 10.000 bezoekers op het event af. Een continue doorstroom van ’s ochtends tot ’s avonds. ”Een succesvol festival maak je samen, met de ondernemers de omwonende en de bezoekers. Ook dit jaar staan er weer 100 marktkramen en 10 foodtrucks.”

‘De consument betaalt liever meer als ze weten wat het verhaal erachter is’

Stress

Het festival vindt bijna altijd buiten plaats, dus met één ding kun je niet rekening houden: het weer. ”We hebben wel eens extreme weersomstandigheden gehad. Zoals op Tweede Paasdag in Groningen, waar een markt was met 150 deelnemers. We zaten vol in de opbouw, maar 53 kramen waren ineens weggewaaid. We konden de veiligheid niet garanderen, dus moesten we het festival afblazen. Ja, het weer geeft dan wel stressmomenten.” In deze zomermaanden is ze elk weekend weg. Ze heeft nu zelfs sinds 1 jaar ook haar eigen foodtruck, waar ze mee op festivals staat. ”Het is een soort drankenbus, een koffie- & theebus met biologische frisdranken en wijn. En het is een herkenbaar punt voor informatie.”

zeldzaam-mooi-foodtruck

Verhaal

Bij Zeldzaam Mooi vind je bijzondere producten, maar ook merken met een bijzonder verhaal. ”Het is geen markt om te onderhandelen. Neem een goed gevulde portemonnee mee en in ruil daarvoor krijg je kwaliteit. De consument betaalt graag wat meer als ze weten wat het verhaal erachter is. Hoe het gemaakt wordt, waar het vandaan komt. En je hebt op het festival de kans om in gesprek te gaan met de ondernemer. De meeste ondernemers hebben van hun hobby hun werk kunnen maken. Ze hebben hun baan opgezegd en doen nu het werk wat ze echt leuk vinden. Ze vertellen vol passie over het product, dat is mooi om te zien.”

‘Het is een beleving voor bezoekers en een andere manier van winkelen’

Trends

Een harde eis voor het product is volgens Ilse diversiteit. ”Ik zoek naar unieke producten met hoge kwaliteit en in kleine oplages. En het moet natuurlijk niet dubbelen, dus soms moet je mensen teleurstellen. Dat is wel lastig, want je wilt mensen toch ook een podium bieden.” Zeldzaam Mooi speelt in op duurzaam, ecologisch, biologisch en persoonlijk op maat. ”Wij lopen voor op de trends in de winkels. Zo hadden we ooit van zijde vloei papier bloemen die je kon uitvouwen tot bollen. Hier hebben we 1.000 stuks van verkocht en toen lag het daarna bij de Xenos en Action. Verder zie je ook verschil in producten door de jaren heen. In het begin hadden we veel illustraties, zoals kaarten. Nu zie je dat materiaal belangrijker wordt, zoals handgeschept papier. Mensen vinden nu natuurlijke materialen interessant. En minimalistisch, terwijl het vroeger veel meer kleur was.”

‘Ik leer mezelf nog steeds dat ik zo af en toe stil sta en van het moment geniet’

Ambitie

Op ieder event is Ilse er, als eindverantwoordelijke zorgt zij ervoor dat alles vlekkeloos verloopt. ”Ieder evenement heeft een half jaar voorbereiding, dus zoals je begrijpt loopt veel door elkaar heen. Op de dag zelf ben ik ook vaak druk met regelen. Dus ik leer mezelf nog steeds dat ik zo af en toe stil sta en van het moment geniet. Met meer dan 100 events in 5 jaar tijd, is het nog steeds niet voorbij. ”Het is een komen en gaan van organisatoren. Veel doen het 1 of 2 jaar en stoppen er dan mee. De deelname prijzen zijn vaak best hoog. Wij zitten voornamelijk in het oosten en noorden en willen de kosten zo laag mogelijk houden. Ondanks dat er vele festivals zijn, is nog lang niet voorbij. Het is een beleving voor bezoekers en een andere manier van winkelen. Ik wil gewoon events organiseren die ik zelf leuk vind. Op zoek naar mooie unieke locaties en niet perse groter of meer. Mijn doel heb ik al bereikt, alleen is er altijd ruimte voor nog meer gekkigheid.”

Zeldzaam Mooi Festival is op zondag 15 juli van 11.00 tot 19.00 uur op het Worpplantsoen.


Meer over Zeldzaam Mooi Events ontdekken?

Zeldzaam Mooi Events entertainment

Vossebeltweg 27, Diepenveen

Bekijk meer:entertainment

adv.