Deventer

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Bij deze kapper is het ‘niet lullen maar knippen’ en dit is waarom

Door Janneke Pol 26 september 2020

“Ben je vrij vandaag?”, “Ga je nog op vakantie?” of “Al plannen voor het weekend?”. Als jij geregeld in de kappersstoel zit, dan heb je ze gegarandeerd voorbij horen komen. Bij The Hair Hub in de Nieuwstraat gaat het net even anders. “We praten wel met onze klanten, maar onzinnig geklets ga je hier niet horen.” 

Het is geen vast onderdeel op de kappersopleiding, toch is het één van de bekendste taferelen tijdens een kappersbeurt. Praten over koetjes en kalfjes. Bij The Hair Hub doen ze dat net even anders. Sterker nog, een tekst op de ruiten verzekert je ‘geen onzinnig geklets’.

Kapster als klankbord

“Als kapster ben je vaak ook een soort klankbord, soms voel ik me meer therapeut dan kapster”, lacht Cheyenne van Loon (27). Ze knipt al vanaf haar negentiende. “Ik heb de kappersopleiding in Arnhem gedaan. Daar leer je onder andere de theorie van het haar. De opbouw en structuur, maar ook het kleuren en omvormen van kapsels.” Wat zij zo mooi vindt aan haar vak? “Het creatief bezig zijn met een kapsel. De allerleukste opdrachten zijn van mensen die je veel vrijheid geven en vertrouwen op je vakvrouwschap.”

“Het is belangrijk om aan te voelen of en waarover een klant graag wil praten.”

Opvallend is vaak het gemak waarmee kapsters hun klanten aan de praat houden. “Maar daarover leer je niet tijdens de opleiding, dat zit gewoon in je. Het is belangrijk om aan te voelen of en waarover klanten graag willen praten.”

Tekst gaat verder onder foto.

Cheyenne: "Het is fijn om eens wat dieper op het behandelplan in te gaan. Foto|indebuurt
Foto|indebuurt
Foto|indebuurt
Foto|indebuurt
Foto|indebuurt

Geen onzinnig geklets

Juist door dit concept voelt Cheyenne zich zo thuis bij The Hair Hub. “Geen onzinnig geklets. Dat betekent niet dat we hier helemaal in stilte werken, maar we leggen de focus op het kapsel. We steken tijd in het bespreken van wensen en de mogelijkheden van het haar. We maken een behandelplan en sturen je goed geadviseerd weer de deur uit. Daardoor praten we misschien minder over koetjes en kalfjes”, legt ze uit. “Wil iemand wel graag even de dag bespreken? Dan doen we dat natuurlijk. Maar heeft een klant juist geen zin om te kletsen? Dan houden we daar rekening mee.”

“Mensen komen hier speciaal voor binnen.”

Cheyenne ziet dat verschillende soorten klanten dit op prijs stellen. “Mensen komen speciaal binnen omdat ze het gezien hebben op de ramen. Dat zijn zowel mannen als vrouwen. Zij geven aan dat het kappersbezoek op deze manier verrassend nuttig kan zijn.” Ook Cheyenne zelf ziet een verandering tijdens haar werkdagen. “Het is fijn om de klanten eens wat meer te kunnen vertellen en dieper op de haarverzorging in te kunnen gaan, zodat het kapsel niet alleen in de salon, maar ook thuis mooi kunnen houden.”

Teun en Lisa

Teun en Lisa van mijnpizzaoven.nl: ‘Deze samenwerking brengt mensen samen’

Het familiebedrijf van Lisa en Teun, mijnpizzaoven.nl is ontstaan uit een gezamenlijke passie voor k...

Mysterie opgelost: daarom hangt dit spandoek aan de Bolwerksmolen

Heb jij hem al gezien? Het spandoek aan de Bolwerksmolen? De vrolijke regenboogkleuren en een Peace-...

Meldingen van (jeugd)overlast flink gestegen: zo zit het in Deventer

Je kent het wel: je loopt langs de Beestenmarkt, een skateparkje of plantsoen en je wordt begroet me...
shoppen-kerst-korting

Glamour Day in Deventer! Hier shop jij zaterdag met korting

Ja, je hoort het goed: binnenkort shop je bij héél veel winkels met 20 procent korting. National Gla...

adv.