Gaaf! Twintig fotografen maken samen één beeld van de Deventer skyline
Eén gezamenlijke foto van de Deventer Skyline gemaakt door meerdere fotografen. Het was een idee van fotograaf Marc Lemmens. Binnen...
Karel Kloeze (27) en Bas Dijkhuis (26) hebben veel gemeen. Ze wilden allebei van jongs af aan ondernemer worden, zijn rete gemotiveerd en willen het liefst heel groot worden. Dat laatste lukt ze al aardig. Ze werkten samen met grote dj’s zoals Reinier Zonneveld en willen nu, vanaf hun kantoor in De Gasfabriek, de wereld veroveren met hun eigen kledinglijn. ”We pushen elkaar continue.”
Deventenaren Bas en Karel werken nu twee jaar samen aan Brand Your Merch. Een bedrijf waarmee ze ’s werelds grootste artiesten voorzien van high fashion merchandise. Pasgeleden herlanceerden ze ook het eigen kledingmerk van Bas, waarvan ze nu zo’n 500 stuks per maand verkopen. Maar waar is het allemaal begonnen?
‘Ik ben liever creatief op een ander vlak: lullen en netwerken’
Bas: ”Niemand in mijn omgeving is ondernemer. Toch heb ik altijd het gevoel gehad dat ik mijn eigen geld wil verdienen. Van jongs af aan was ik bezig met handelen. Ik bouwde Playstations om zodat je er net wat meer mee kon. Mensen uit heel Deventer kwamen hiervoor naar mij toe.”
”Maar ik verkocht ook iPhone accessoires. Bij elke verkoop maak je winst. Dat geeft me een kick.” Toen zijn studie journalistiek op Windesheim slecht in het nieuws kwam besloot Bas te stoppen. ”Ik wilde graag werken in dat tussenjaar, maar was overal net te jong voor. Toen ik via via petten en mutsen kon inkopen, besloot ik me daarop te focussen.”
De petten en mutsjes verkocht hij 1,5 jaar lang succesvol via Marktplaats, toen liep het vast. ”Er waren steeds meer mensen die hetzelfde gingen doen. Ik wilde onderscheidend zijn en besloot daarom om mijn eigen merk te beginnen.”
‘Ik had een autoriteitsprobleem’
Dat klinkt makkelijk gezegd, maar zo voelde het ook voor de toen achttienjarige Bas. ”Ik zag geen beren op de weg. Ik denk dat dat mijn onwetendheid was.”
Dat het goed liep blijkt wel uit het feit dat de wereldberoemde dj Don Diablo hem benaderde. ”Don Diablo liep vast in zijn branding en wilde uitbreiden. We begonnen met een testcollectie. Die was binnen een paar dagen al uitverkocht.”
Over de samenwerking zegt hij: ”Natuurlijk is het vet, maar ik blijft meestal redelijk rustig.” Dat blijkt, want de collectie werd een groot succes. ”Toen het klaar was dacht ik: dit concept kan ik ook voor andere dj’s gebruiken.”
Tekst gaat verder onder foto
Daar komt Karel in beeld. Ook hij wilde altijd al ondernemer worden. ”Dat heb ik vroeger vaak tegen mijn ouders geroepen. Ik had nogal een autoriteitsprobleem.” Hij en Bas kenden elkaar uit Colmschate en zaten op de middelbare school bij elkaar in de klas.
‘Ik wilde iets om trots op te zijn’
Na zijn studie in Groningen kwam Karel terug naar Deventer. ”Ik had me ontwikkeld in telefonische verkoop, acquisitie en was als zzp’er begonnen. Dat was leuk, alleen verkocht ik de droom van andere ondernemers. Ik wilde graag iets van mezelf. Iets om trots op te zijn.”
De jongens ontmoetten elkaar opnieuw in de vierde klas van de opleiding Small Business en Retailmanagement. Karel: ”Ik weet nog goed dat Bas de klas in kwam lopen. Hij vertelde me over zijn website en de samenwerking met Don Diablo. ”Of ik niet wat telefoontjes voor hem kon plegen”, vroeg hij.”
‘Alsof het zo moest zijn dat we elkaar weer tegenkwamen’
Daar begon Karel die middag op Saxion mee. ”Uit die telefoontjes kwam een afspraak en ook gelijk een klant. Vanaf daar zijn we samen verder gegaan.”
”Alsof het zo moest zijn dat we elkaar weer tegenkwamen”, gaat Bas verder. ”We vullen elkaar goed aan. Ik doe als ontwerper de modekant en Karel de sales. Op het gebied van persoonlijke ontwikkeling hebben we veel raakvlakken.”
Karel: ”Ja, we hebben een visie en willen heel groot worden. Ik zou niet zeggen dat ik een enorm modieus persoon ben. Bas is mijn stylist”, lacht hij. ”Ik ben liever creatief op een ander vlak: lullen en netwerken.”
Bas: ”Daar vind ik dan weer niks aan. Dat schuif ik het liefst zo ver mogelijk aan de kant.” Ruzie heeft het duo nog nooit gehad. ”We snappen elkaar gewoon. We luisteren goed naar elkaar en maken compromissen.”
‘Alles gaat met vallen en opstaan’
De jonge ondernemers leren graag van anderen. ”We lezen veel boeken, luisteren podcasts en kijken documentaires. Zowel op het gebied van mode als e-commerce en mindset. Dat helpt om om zeven uur op te staan, te gaan sporten en daarna een dag te knallen”, aldus Bas.
Karel: ”Maar we leren ook veel van onze fouten. Dat is het leuke, alles gaat met vallen en opstaan.”
Aangeboden door Bouwmensen Deventer
In onze gids
Populaire rubrieken