Den Haag

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Robert helpt kwetsbare Hagenaars: ‘Vooral nu is er veel eenzaamheid in de stad’

Aangeboden door Servicepunt XL 11 november 2020

Pittig, zo omschrijven wij van indebuurt deze coronaperiode. Maar wij hebben een baan en zijn gezond: kan je nagaan hoe deze tijd is voor kwetsbare Hagenaars. Denk aan ouderen zonder (naaste) familie, gehandicapten en chronisch zieken. Bij Robert van der Linden (45) van Servicepunt XL staat de telefoon roodgloeiend: “Door corona is er nog meer eenzaamheid in de stad.”

Ruim drie jaar werkt Robert nu bij het Servicepunt XL in de wijk Escamp. Daar helpt hij inwoners met gratis advies en informatie over werk en inkomen. En helpt hij mensen bij het vinden van de juiste zorg.

“Een ontzettend leuke en afwisselende baan. En ik vind het mooi om te zien dat mensen zich echt gesteund voelen door mijn hulp.”

Maatje

Normaal gesproken komen mensen langs bij het Servicepunt XL, die je kunt vinden in verschillende wijkcentra door de stad. Robert: “Dat zit er nu even niet in, tenzij het echt niet anders kan. Dan kunnen mensen van tevoren een afspraak maken.”

Maar Robert, die maar liefst drie functies bekleedt (sportconsulent, ouderenconsulent én welzijnscoach), heeft het drukker dan ooit. “Telefonisch zijn we de hele dag bereikbaar en je kunt ons ook bereiken via de chat.” Robert kreeg tijdens de eerste lockdown in maart veel telefoontjes van ouderen die zich eenzaam voelden. Doordat bezoek bijna niet meer mogelijk was, en hun wereld nóg kleiner werd. Ook nu ziet hij weer een stijging van zulke telefoontjes.

Robert: “Veel mensen willen weten hoe ze een maatje kunnen aanvragen: iemand die je af en toe gezelschap houdt of (telefonisch) een praatje met je maakt. Maar ik krijg ook veel praktische vragen over het aanvragen van huishoudelijke hulp, of het regelen van vervoer via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning, red.). Ze weten niet waar ze terecht kunnen met hun vraag, wij zijn er om hun naar de juiste instantie te leiden.”

Tekst gaat verder onder de foto

Robert achter zijn computer: het is ietsje anders werken tijdens corona. Foto: Servicepunt XL

Successen

Ondanks de omstandigheden rond corona is Robert tevredener dan ooit over zijn werk bij het Servicepunt XL. “Mensen helpen, daar doe ik het voor. En ik ben trots op de successen die we halen voor de inwoners. Zo hadden we afgelopen zomer een project met de Participatiekeuken, waarbij we in totaal 100.000 maaltijden hebben uitgedeeld. Medewerkers van het wijkcentrum brachten één keer per week maaltijden naar de meest kwetsbare Hagenaars.”

En waar hij normaal gesproken live sportlessen geeft aan ouderen, doet Robert dat nu online. “Ik ben bezig een aantal video’s op te nemen met sportinstructies en wekelijks posten we ‘bewegingschallenges’ op onze social media (Facebook, Instgram en ons YouTube kanaal). En we bieden online gezonde kookcursussen aan. Onze nieuwsbrief Gezondheid en Energie verschijnt nu twee keer per maand, die bol staat van de tips om gezond en energiek te blijven.”

Nieuwe initiatieven

Al met al proberen Robert en zijn collega’s van Servicepunt XL steeds met nieuwe initiatieven te komen, om deze coronatijd een klein beetje gemakkelijker te maken voor kwetsbare Hagenaren. Zelf vindt hij deze tijd ook niet altijd even gemakkelijk: “Ik mis het best wel om mijn collega’s te zien, of de mensen live te spreken. We moeten er het beste van maken, en dat doen we ook.”

Je kunt bij de Haagse Service XL-punten terecht via de chat en dan plopt ie vanzelf op, van maandag t/m donderdag 9.00-17.00 uur en op vrijdag van 9.00-13.00 uur. De Servicepunten XL zijn telefonisch bereikbaar: kijk hier voor het telefoonnummer van het Servicepunt het dichtst bij jou in de buurt. 


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Servicepunt XL. Meer over Servicepunt XL ontdekken?

Servicepunt XL

Gesloten09:00 - 18:00

Zichtenburglaan

adv.