Hotel Des Indes bestaat 140 jaar, dit is de rijke historie
Wanneer je over het Lange Voorhout richting de Denneweg fietst, kan het niet missen… op de hoek straalt Hotel Des…
Al jaren stond het Haagse Hotel Des Indes op haar verlanglijstje om te werken, nu is ze er zelfs directeur! Yvonne van der Klaauw zit helemaal op haar plek in het mooiste en bekendste hotel van Den Haag.
Iedereen in Den Haag kent Hotel Des Indes aan het Lange Voorhout. De een omdat ‘ie er al jaren komt voor de overbekende high tea, de ander omdat een nachtje slapen in dit bekende hotel op de to-do lijst staat. Yvonne van der Klaauw kende het hotel ook al van jongs af aan en is er nu de directeur.
De in Friesland geboren Yvonne wist al op haar 12de dat ze de hotellerie in wilde. “Wanneer ik vroeger op reis ging met mijn ouders verbleven we regelmatig in hotels”, vertelt Yvonne. “Ik vond dat altijd heel fijn en de gastgerichtheid van het personeel zorgde ervoor dat mijn interesse werd gewekt voor het werken in een hotel.”
Het hotelvak zit in je, al kun je een deel ook zeker aanleren legt Yvonne uit. “Ik volgde zelf de hotelschool in Zwolle waarna ik na een stage in Parijs, daar zes jaar ben blijven werken in een luxehotel. Daar kwamen écht de ‘rich and famous’.”
Er is er maar één waarvoor ik zou willen werken
“In Parijs ontmoette ik destijds ook mijn man (†) en via Brussel kwamen we uiteindelijk weer in Nederland terecht. Hier werkte ik voor de mooiste hotels zoals het Sheraton op Schiphol, Westin Rotterdam en het Pulitzer in Amsterdam. In mei 2021kreeg ik een telefoontje of ik interesse had om in Den Haag te komen werken. ‘Er is er maar één waarvoor ik zou willen werken’, dacht ik. En inderdaad, het was Hotel Des Indes. Sinds 1 september 2021 werk ik hier met veel plezier.”
Yvonne kende Des Indes al goed want ze heeft vele jaren, tot 2013, de sales & marketing voor het hotel gedaan. “Het hotel stond echt bovenaan mijn lijstje om directeur van te worden. Het is zo’n overzichtelijk hotel met een rijke historie.”
Juist die historie laat Yvonne graag zien. “Ik ga natuurlijk niet het hele hotel veranderen nu ik directeur ben, maar ik vind storytelling erg belangrijk. Dat gasten een bijzondere ervaring overhouden aan een bezoek aan het hotel.”
“Binnenkort openen we bijvoorbeeld een expositie over de historie van het hotel. In 141 jaar is er zoveel gebeurd en hebben hier zulke bijzondere mensen geslapen. Bijvoorbeeld Josephine Baker, dankzij haar en haar aap (huisdier) krijgt ieder kind dat komt slapen nu een knuffelaapje. Het verhaal van deze mensen en het hotel geven we zo mee aan onze gasten.”
Dat is niet de enige verandering in het bekende hotel. “Misschien zie je nu best de ‘female touch’ terug in het hotel: het bloemetje en het kaarsje op tafel en de handgeschreven kaartjes bijvoorbeeld. Ook hebben we een Des Indes taartje ontwikkeld in de kleuren van de rode stoelen uit het restaurant, die details doen ertoe. Maar het belangrijkste is de service.”
“Er werken nu steeds meer jonge mensen en daardoor is het hier wat minder stijf dan vroeger”, vertelt Yvonne. “Ik vind het belangrijk dat er een persoonlijke link tussen de gasten en het hotelpersoneel ontstaat. Sommige gasten komen hier al van kinds af aan. Generatie op generatie komt hier slapen, dineren of gebruiken hier de bekende high tea. Dat is mooi om te zien. Het hotel is een onderdeel van de geschiedenis van zoveel families.”
Aangeboden door Oliebollenkraam Nico Sterrenberg
Aangeboden door Haags Retailpunt
In onze gids
Nu gesloten
Populaire rubrieken