Den Haag

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Jasper startte zijn milieuvriendelijke bedrijf Seepje en verkoopt die nu in elke supermarkt

Door Allan Vos 23 oktober 2020

Eigenlijk komt Jasper Gabriëlse (28) uit Zoetermeer, maar hij woont en werkt inmiddels al 10 jaar in ons mooie Den Haag. Reden genoeg om de Hagenaar dus eens te spreken over zijn bedrijf Seepje, dat niet alleen goed is voor het milieu, maar inmiddels ook langzaam Europa verovert via de supermarkt.

Vanaf de tijd dat Jasper (links op de foto) een jaar of 9 was heeft hij al leren werken voor zijn geld. “Als je geld wilt, moet je ervoor werken zei mijn vader altijd”, zegt Jasper. “Dus begon ik met het wassen van auto’s in de straat en vanaf een jaar of 10 á 11 programmeer ik al websites. Ik ben altijd ondernemend geweest”.

Studiemaatje

Samen met goede vriend Melvin Loggies, die hij al vanaf de middelbare school kent, zag hij op televisie een programma dat hen beiden aan het denken zette. “We volgden 7 jaar geleden een opleiding Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, toen we een programma zagen waarin een Nepalese vrouw de was deed met fruitschillen.

‘Waarom zou je wassen met iets synthetisch als het kan met iets uit de natuur?”

We zijn beiden flink ondernemend en willen graag iets goeds achterlaten met de dingen die we doen dus zijn we gaan Googelen wat die schillen waren. Want waarom zou je nog wassen met vervuilende synthetische middelen als het kan met iets uit de natuur?”

500 kilo schillen

Tijdens het onderzoek kwamen de heren erachter dat de schillen van de oneetbare vrucht van de Sapindus boom voor een schone was zorgen voor mensen in Nepal en India. Samen met hun moeders sloegen ze aan het testen met de schillen en wat bleek?

Tekst gaat verder onder de foto.

De bekende schillen van Seepje

“Ze werken perfect. We legden al onze studiefinanciering bij elkaar en bestelden de schillen. We moesten meteen 500 kilo bestellen, anders mocht het niet in een container mee op de boot. De €4.600,- die we hadden waren dan ook vrijwel meteen op aan de schillen, overtocht en een mooie verpakking.

Toen de schillen aankwamen hebben we de 500 kilo zelf naar de zolderkamer van Melvin gedragen en ingepakt en toen begon het ‘bootstrappen’. Dat is simpelweg zorgen dat het product waar we zo in geloofden ook echt te verkopen. Hosselen dus.”

Madal Bal

Een van hun eerste klanten was de biologische winkel Madal Bal aan de Denneweg. “Daar hebben we zoveel geleerd. Ze legde ons alles uit hoe het werkt om ons product op verschillende locaties te kunnen verkopen. Dat was echt geweldig.”

Die winkel was de eerste, maar zeker niet de laatste. “Nu verkopen we onze producten op 2.500 locaties. Onder anderen Albert Heijn en Etos en in Duitsland en België. En we hebben nu niet meer een doosje schillen onder onze arm, maar Seepje heeft nu 18 producten. Ook vloeibare handzeep en (af)wasmiddelen en allesreinigers, dat hebben we allemaal in ons ‘washok’ op de Binckhorst ontwikkeld.”

Geld

Jasper hoopt dat Seepje ‘het meest inspirerende en impactvolle poetsmerk’ blijft. “Omzet is niet perse het belangrijkste van Seepje. We proberen een product te maken met zo min mogelijk impact op mens en milieu en we zien dat de mensen in India en Nepal meeprofiteren van ons succes, dat is prachtig.”

Lees ook:

Video: Binnenkijken bij de kerstafdeling van tuincentrum Ockenburgh

De een heeft er nog lang geen zin in, de ander heeft de kunstboom al van zolder gehaald. Hoe dan ook...

Judith werkt als conservator voor het Escher museum: ‘Ik mocht zelf een Escher kopen’

Ooit was Judith Kadee (28) de jongste museumdirecteur van Nederland, maar inmiddels is ze al weer bi...

Zo weet je dat de koning niet in het land is

Afgelopen weekend spotte een vliegtuigspotter het koninklijke vliegtuig. Wat bleek: Willem-Alexander...

adv.