Den Bosch

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Bossche Dennis over internethit Darum: ‘Maar weinig mensen weten dat ik de oprichter ben’

Door Marèl Holtermans 3 oktober 2020

Je moet het maar kunnen: een quote bedenken die grappig, herkenbaar én relevant voor meerdere generaties is. De Bossche Dennis Gerritsen (26) weet het perfect te combineren op zijn internetplatform Darum. Op Instagram heeft hij 312.000 volgers en op Facebook staat de teller op 430.000. WOW!

Dit artikel is eerder op indebuurt verschenen. 

Het maakt niet uit wat je hobby is, wie je vrienden zijn of hoe oud je bent: de kans is groot dat je je herkent in één van de posts van Darum. Op het platform worden dagelijks quotes geplaatst over grappige situaties, gênante momenten of gewoon opmerkingen. En die worden erg gewaardeerd. “Eigenlijk besef ik bijna nooit hoe groot het bereik is”, vertelt Dennis bescheiden. Want dat het groot is, blijkt wel uit de vele likes en tags. Eén van de laatst gepubliceerde foto’s op Instagram leverde 13.000 likes op. Een aantal waar menig influencer alleen maar van kan dromen. “Ik had nooit verwacht dat dit zo zou lopen.”

Horeca Be Like

Een paar jaar voordat Darum werd opgericht, was er een andere pagina populair op Facebook: Horeca Be Like. Op de pagina werden (en worden) strips en memes gedeeld waar iedereen die in de horeca werkt zich in herkent. Dennis: “Ik werkte toen in de Efteling en vond heel veel posts hilarisch. Daarom stuurde ik er zelf ook een paar in. Op die manier kwam ik in contact met de oprichter.”

Tekst loopt door onder de Facebookpost van Horeca Be Like.

Dennis werd een van de bedenkers en leerde de kneepjes van het vak. Totdat hij besloot een eigen pagina te maken: Darum. “Ik had een groot voordeel: ik kon (in overleg) de eerste posts van Darum op Horeca Be Like delen, waardoor mensen het leerden kennen. Na verloop van tijd ben ik me helemaal gaan richten op Darum.”

Gouden jaren van Facebook

“Toen ik in 2015 begon, werkte Facebook nog anders”, vertelt Dennis. “Nu is het zo dat bedrijfspagina’s minder gezien worden door het algoritme van Facebook, maar dat was destijds nog niet het geval. Ik zag het aantal volgers stijgen naar 100.000 in vier maanden. Maar ik beweer geen expert te zijn. Social media blijft veranderen en daarom denk ik niet dat er één gouden tip is. Social media moet je ervaren om het te leren.” Dat ‘ervaren’ zit bij Dennis wel goed, want je kunt tegenwoordig onder een dekbed van Darum slapen of een kledingstuk van het merk dragen. “Ja, het is flink uitgebreid. Maar ik kan het wel nog met mijn studie combineren.”

(Tekst loopt door onder de post van Darum)

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Lekker hoor zo’n vakantie gevoel #darum #saharazand

Een bericht gedeeld door #DARUM! Instagram (@darumnl) op

Geen BN’er

Hoewel Darum een groot succes is, zijn er maar weinig mensen die weten dat Dennis het brein achter de pagina is. “Het is wel eens voorgekomen dat ik op mijn eigen Twitteraccount iets had getweet, vervolgs dezelfde tekst op het account van Darum postte en daarna een berichtje kreeg van een lezer: Darum heeft je tekst gejat! Dat vind ik alleen maar grappig. Een andere keer zei iemand iets in een groepsapp en daar maakte ik een post van op Instagram. Even later werd het doorgestuurd in de groepsapp met de melding dat het toevallig overeenkwam.”

Sommigen zouden het misschien jammer vinden om die roem zelf niet te pakken, maar dat vindt Dennis helemaal niet. Sterker nog, hij vindt zijn positie wel fijn. “Ik heb de lasten van het bekend zijn niet. Via deze baan kwam ik in contact met onder meer YouTuber Dylan Haegens. Hij kan niet overal meer anoniem op straat lopen. Dat lijkt me verschrikkelijk! Ik denk ook niet dat mensen willen weten wie er achter dit platform zit. Je gaat naar Darum voor de leuke quotes, niet zozeer voor mij. Maar ik maak er geen geheim van. Als mensen het écht willen weten, komen ze erachter.”

Speciaal voor indebuurt

De inspiratie voor de quotes pikt Dennis overal op. Soms op de bank, soms in de klas of heel ergens anders. “Ik zat eens in de bus toen twee mensen een grappig, pijnlijk én herkenbaar verhaal tegen elkaar vertelden. Dat heb ik vervolgens gebruikt voor een post. Er kwam al snel een reactie: ‘heee, dit heb ik ook meegemaakt!’. De kans dat dit daadwerkelijk deze persoon was, is natuurlijk klein. Maar het zou zomaar kunnen!”

Aangezien de inspiratie uit alle hoeken kan komen, daagden we Dennis uit om inspiratie uit indebuurt te halen. En dat resulteerde in het volgende plaatje, wat duidelijk onze favoriet is:

Lees ook: 

Stadswandeling Emiel Bootsma

Gaaf! Bossche Emiel maakte dit gedicht over indebuurt tijdens de stadswandeling op rijm

Rijmwandelaar Emiel Bootsma (52) organiseert stadstochten door Den Bosch. Maar de tour is net even a...
kledingbank den bosch

Inge van kledingbank Den Bosch: ‘Een ex-gedetineerde vloog me om de hals van geluk’

Voor velen is een kledingsetje kopen de normaalste zaak van de wereld, maar voor sommige Bosschenare...
By Lieke

Lieke maakt houten decoraties: ‘De leeuw als wanddecoratie is het populairst’

Vanuit de schuur in het huis van haar ouders maakt Lieke Heijne (23) prachtige houten kunstwerken. V...

adv.