Fijne overstap naar de brugklas: deze school geeft kinderen een ‘zachte landing’

Door Natasja de Vrind 10 oktober 2019

Voor brugklassers is het nieuwe schooljaar extra spannend. Voor de zomervakantie afscheid nemen van je vertrouwde basisschool en na de vakantie brugpieper zijn op de middelbare school. Er verandert een hoop: zelf je boeken mee naar school slepen, geen speelkwartier meer, nieuwe klasgenoten. Daarnaast wordt er een beroep gedaan op de zelfstandigheid. Huiswerk plannen, maken en leren valt soms niet mee. Op het Stanislascollege Westplantsoen hebben ze daar alle begrip voor en bedachten ze een project genaamd ‘de zachte landing’.

Start in 2018

De aanleiding voor het starten met dit project was dat docenten steeds vaker merkten dat leerlingen moeite hadden met aanhaken in de brugklas. “Denk daarbij aan het niveau, het tempo en de veranderingen die de middelbare school met zich meebrengt”, aldus Annette van Oosten, conrector van de brugklassen. Met de activiteiten en afspraken binnen dit project worden brugklassers meer aan de hand meegenomen. Ze krijgen de kans geleidelijk aan te wennen aan hun nieuwe school, nieuwe klas en vooral aan het leren leren en plannen van huiswerk. Met als doel leerlingen beter te begeleiden in hun eerste jaar, ging het project in 2018 van start. Inmiddels is het project geëvalueerd en bijgeschaafd tot ‘zachte landing 2.0’, wat dit schooljaar van start ging.

Inhoud

In de eerste week zijn er vooral kennismakingsactiviteiten, waarbij ze de school en de medeleerlingen beter leren kennen. Ook omgaan met het Chromebook hoort daarbij. Daarnaast krijgen de leerlingen mediatheekles, is er studiebegeleiding en een Rots & Watertraining voor het vergroten van de sociale vaardigheden.

Alle leerlingen gebruiken het eerste jaar dezelfde agenda, waarin een studieplanner te vinden is. Docenten helpen met het leren plannen van huiswerk. In de agenda is ook ruimte voor eigen activiteiten, zoals sport of muziekles, zodat er in één oogopslag zicht is op waar nog ruimte is.

In de eerste periode worden er wel toetsen gegeven, maar tellen nog niet alle cijfers mee. Zo kunnen de brugklassers wennen aan de vraagstelling. Er wordt vooral geleerd te kijken wat er goed of fout ging en hoe je daarvan kunt leren voor je volgende toets. Docenten houden uiteraard wel bij welke ontwikkeling de studenten doormaken.

Ouders

Ouders worden actief betrokken in het leerproces van hun kind. Drie keer per jaar vindt het zogenaamde MOL-gesprek plaats. Dit gesprek tussen mentor, ouders en leerling heeft de eerste keer als doel te kijken naar wat de leerling de eerste periode wil bereiken.

Voor de herfstvakantie vult de leerling een zogenaamd rubric in, waarmee hij zichzelf beoordeelt. Deze beoordeling deelt de student in het tweede MOL-gesprek aan het eind van de periode. De cijferkaart wordt bekeken en de eerste periode wordt geëvalueerd. In een derde MOL-gesprek aan het einde van periode twee, wordt weer gekeken naar hoe het gaat en vooruit geblikt naar leerjaar twee.

“Zachte landing werpt zijn vruchten af”, aldus Annette van Oosten, “brugklassers en hun ouders hebben meer rust en duidelijkheid, terwijl docenten het leerproces op de voet volgen.”

Lees ook

kind IKC voorhof

Nu alweer zin in vakantie? Op deze data vallen de schoolvakanties in Delft

De scholen zijn nog maar net begonnen, maar we kijken nu al uit naar de volgende vakantie. Op welke ...

Stanislascollege Reinier de Graafpad is nu Daltonschool: dit is er veranderd

Het is je vast niet ontgaan: het Stanislascollege op het Reinier de Graafpad, oftewel ‘het Reinier’ ...

4 x vragen en antwoorden over de Citotoets op Delftse basisscholen

Je hoeft eind januari, begin februari maar een willekeurige klas op een willekeurige Delftse basissc...

Meer over

Studenten

adv.