Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Personal trainer helpt je verder: zo maak je de perfecte lunge

Aangeboden door Switch for Life 1 november 2016

Wie regelmatig in de sportschool staat weet het: een perfecte lunge maken is behoorlijk lastig. Omdat personal trainer Olaf Gosses dat probleem regelmatig tegenkomt, vertelt hij je hoe je de oefening het best kunt uitvoeren.

“Voor de uitvoering sta je goed rechtop, borst vooruit en schouders naar achteren”, vertelt Olaf. “Neem langzaam een stap naar achteren met een been en je buig de ander. Je achterste knie gaat naar beneden tot op een aantal centimeters van de vloer en je voorste bovenbeen is evenwijdig aan de vloer. Zorg dat je hiel van je voorste voet aan de grond blijft en je knie niet voorbij je tenen komt.”

Achterwaarts = veiliger

“De achterwaartse lunge is veiliger en makkelijker dan de voorwaartse, omdat je gewicht voortdurend op je voorste been blijft. Dit vermindert dit de kans op instabiliteit en omvallen  tijdens de beweging. Daarnaast kun je makkelijker overeind komen, omdat je gewicht niet steeds van been naar been hoeft te worden verschoven. Zo kun je dus meer gewicht aan je oefening toevoegen als je meer spiermassa wilt krijgen.”

Deze spieren train je

Welke spieren je dan het meest traint? “De hoofdspier die wordt gebruikt in deze oefening is de bovenbeenspier. De hulpspieren die ook worden versterkt zijn de bilspier, de spier aan de binnenzijde van je bovenbeen en de spieren in je kuit. Omdat je tijdens deze oefening een van je benen constant in beweging is, krijgen je balansspieren (onder meer je hamstrings) ook een aardige workout.”

Uiteindelijk ziet het er als het goed is zo uit:


Meer over Switch for Life ontdekken?

Switch for Life sportscholen

Vandaag gesloten

Papsouwselaan 291, Delft

Bekijk meer:sportscholen

adv.