5 x veelgemaakte fouten in de sportschool (en zo voorkom je ze)

Aangeboden door Switch for Life 7 februari 2019

Sta jij iedere week een paar uurtjes te zweten in de sportschool (of is dat in elk geval wel de bedoeling 😉)? Dan zit het er dik in dat je niet alle oefeningen helemaal goed doet. Personal trainer Olaf Gosses vertelt wat de meest gemaakte fouten zijn in de sportschool én hoe je ze voorkomt.

Teveel gewicht

Je herkent het vast wel: je wilt indruk maken op je mede-sporters en neemt stiekem nét iets teveel gewicht. Niet handig! “Daardoor kun je de oefening meestal niet correct uitvoeren”, vertelt Olaf. “Je strekt je armen of benen bijvoorbeeld niet helemaal of kunt maar een paar herhalingen doen. Het is effectiever om wat minder gewicht te nemen en meer herhalingen te doen.”

Verkeerde houding

Het is superbelangrijk dat je de houding aanneemt die hoort bij een oefening. Sta je tóch niet helemaal perfect, dan kan dat serieuze gevolgen hebben. “De spier die je wilt trainen, kan door een verkeerde houding niet optimaal getraind worden. Hierdoor duurt het langer voor je resultaat merkt. Daarnaast kunnen er zelfs blessures ontstaan. Kijk dus altijd goed hoe je de oefening moet uitvoeren of vraag een personal trainer om je te helpen.”

Teveel dagen achter elkaar sporten

Heb je ein-de-lijk die sportvibe weer te pakken en wil je het liefst iedere dag losgaan? Trap dan wel op tijd op de rem. “Als je teveel dagen achter elkaar dezelfde spieren traint, krijgen ze te weinig rust om te herstellen en op te bouwen. Het beste is om één of twee dagen achter elkaar dezelfde spieren te trainen en dan één dag rust te nemen.”

Niet goed eten voor de workout

Ook als je op dieet bent, is het belangrijk dat je niet met een lege maag de sportschool induikt. “Je lichaam heeft energie nodig om te presteren. Neem tot een half uur voor de workout een lichte maaltijd. Denk aan een salade met kip of een pasta met vis. Na het sporten kun je nogmaals een lichte eiwitrijke maaltijd nemen.”

Te weinig drinken

Tijdens het sporten ben je (als het goed is) flink aan het zweten. “Daardoor raakt je lijf afvalstoffen kwijt. Maar het vochttekort dat ontstaat, moet wel worden aangevuld! Vergeet dus niet die bidon te vullen voor je op de loopband stapt.”

Wil jij sporten onder begeleiding van een echte professional die ervoor zorgt dat je bovenstaande fouten in elk geval niet maakt? Maak dan een afspraak met Olaf. Je kunt een mail sturen naar [email protected] om een afspraak te maken.


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Switch for Life. Meer over Switch for Life ontdekken?

Switch for Life sportscholen

Geopend08:30 - 21:00

Papsouwselaan 291, Delft

Bekijk meer:sportscholen

adv.