5 tips van personal trainer Bart om af te vallen

Aangeboden door BMFITT Personal Trainer Delft 12 april 2019

Zit jij stiekem al de weken af te tellen voor je op vakantie gaat, maar zie je er tegenop om in bikini of zwembroek over het strand te banjeren? Dan is het misschien tijd om dat buikje eraf te werken. Personal trainer Bart van BMFITT geeft vijf tips om in shape te komen voor de zomer.

<< < Pagina 1 / 5 >
⟵ swipe swipe ⟶

Bereken hoeveel energie je nodig hebt

Je hoeft heus niet elke calorie die je eet te tellen, maar het is wel handig om ongeveer te weten wat je binnenkrijgt en hoeveel je nodig hebt. “Het is eigenlijk heel simpel: als je teveel calorieën eet, kom je aan. Eet je ongeveer 500 kcal per dag onder je energiebehoefte, dan val je af”, vertelt Bart. Je kunt onder meer op deze website uitrekenen hoeveel kcal je per dag nodig hebt.

Weet wat je eet

Bart vertelt: “Op de voorkant van een verpakking staan vaak de mooiste beloftes, maar op de achterkant zie je wat er écht in een product zit. Er kan bijvoorbeeld heel groot op de voorkant staan dat er geen suikers zijn toegevoegd, maar soms bestaat het product van nature voor de helft uit suiker. Ook op een light product kan staan dat het 30 procent minder vet bevat, maar dan kan het nog steeds een heel vet product zijn.”

Eet in de juiste verhoudingen

Als je superveel producten met koolhydraten eet en amper eiwit, is dat niet goed. Maar andersom geldt hetzelfde. De sleutel is dus: balans. “Hou vooral je eiwitten hoog, tussen de 1,6 en 2 gram per kilo lichaamsgewicht”, vertelt Bart. “Als ik met je ga trainen, mag je in een app bijhouden wat je eet. Dit is handig om inzicht te krijgen wat je eet en waar bepaalde calorieën vandaan komen Ik stel de juiste verhoudingen koolhydraten, eiwitten en vetten voor je in. Jij hoef het alleen maar bij te houden. Tijdens onze afspraken kijken we wat anders moet en hoe we dat gaan doen.”

Doe krachttraining

Je hebt misschien de neiging om als een malle rondjes te gaan lopen in het park om die kilo’s kwijt te raken. Dat is prima, maar zorg dat je daarnaast óók krachttraining doet. “Dit zorgt dat je lichaam er mooier uitziet. En nee: als vrouw word je echt niet meteen een bodybuilder.” Als je krachttraining doet, is het efficiënt om je volledige lijf te trainen. “Ik train mensen vanuit de big five. Dit zijn vijf basisoefeningen waar je bijna oneindige variaties op hebt. Gebruik deze oefeningen in je schema, dan heb je snel een volledige training. Een aantal voorbeelden zijn kniebuigers (squats, lunges), heupstrekkers (deadlift, hipthrust), duwen (push-ups), trekken (bent over row, reverse fly) en je core (planken, v-ups).

Wees niet te streng voor jezelf

“Het belangrijkste is: wees niet te streng voor jezelf. Anders hou je het nooit vol”, vertelt Bart. Geloof je het niet? Lees dan het verhaal van Boudewijn maar eens. Hij verloor 36 kilo, maar ging tijdens het afvallen nog steeds af en toe naar de KFC. “Als je daar rekening mee houdt in je ontbijt en lunch, is er echt niets aan de hand.”

Enneh, kun jij wel een beetje hulp gebruiken van Bart of één van de nadere personal trainers van BMFITT? Dan helpen ze je graag. Maak via de onderstaande button een afspraak voor een gratis intake.


Deze bijdrage wordt je aangeboden door BMFITT Personal Trainer Delft. Meer over BMFITT Personal Trainer Delft ontdekken?

BMFITT Personal Trainer Delft sport en bewegen

Industriestraat 16, Delft

Bekijk meer:sport en bewegen
<< < Pagina 1 / 5 >
⟵ swipe swipe ⟶

adv.