Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Cobi is vrijwilliger bij De Laatste Eer: ‘Wij geven nabestaanden graag de steun en aandacht die zij nodig hebben’

Aangeboden door Uitvaartverzorging “De Laatste Eer” 22 mei 2020

Een dierbare verliezen is een ingewikkeld proces. Vaak neemt de aandacht voor de achterblijvers na enkele maanden af. De vrijwilligers van Steun en Aandacht van de Laatste Eer nemen na een bepaalde periode contact op met de verdrietige familie of rouwende vrienden. Wij spraken Cobi Fransoo over hoe dat in zijn werking gaat. 

Coördinator Cobi Fransoo vertelt: “Wij merken dat enkele maanden na een overlijden, de aandacht voor de achterblijvers vaak afneemt. Wij, de vrijwilligers van Steun en Aandacht, nemen dan contact op en vragen hoe het gaat. We horen graag of wij nog iets kunnen voor iemand kunnen betekenen.”

Steun en Aandacht

Cobi legt uit: “Nabestaanden weten van te voren niet dat we bellen. We stellen ons eerst voor, vragen of het gelegen komt en leggen uit wat het doel is van het contact. Daarna stellen we de vraag: mag ik vragen hoe het met u gaat? Veel mensen gaan op deze vraag in. We merken de laatste tijd dat er veel behoefte is aan het bellen van de nabestaanden.” Eerst belden de vrijwilligers drie maanden na het overlijden, in de coronaperiode bellen ze na twee maanden. “We merkten dat de mensen nu alleen thuis zitten met hun verdriet. Ze kunnen hun familie en vrienden niet zien en missen juist even die arm om hen heen of die extra knuffel”, aldus Cobi.

Andere gesprekken in deze periode

Volgens Cobi zijn de gesprekken die de vrijwilligers voeren in deze periode anders dan voorheen. “Ik merk dat er momenteel meer behoefte is aan een gesprek. Ook merk ik dat de gesprekken langer zijn. Het is natuurlijk ook dubbel zo zwaar om een dierbare te verliezen en dat vrienden en familie dan niet langs mogen komen.” Maar de gesprekken die de vrijwilligers voeren zijn niet alleen verdrietig. Cobi vertelt: “We voeren ook hele mooie gesprekken. Met mensen die dankbaar zijn dat hun familielid een prachtige uitvaart heeft gehad. Ook merken we vaak berusting bijvoorbeeld bij een kind die een ouder heeft moeten wegbrengen. Zij zeggen vaak: ‘Het is goed zo’.”

Iets betekenen voor een ander

Na het gesprek vragen de vrijwilligers vaak of ze nog iets voor iemand kunnen betekenen. Cobi legt uit: “De uitvaartverzorger zorgt altijd voor goede nazorg, maar het kan gebeuren dat de nabestaande nog met vragen achterblijft. Wij noteren deze vragen en zorgen dat de mensen worden teruggebeld door de Laatste Eer. De vragen  gaan bijvoorbeeld over het plaatsen van een steen of het ophalen of verstrooien van as. Soms helpen we mensen aan professionele hulp, als zij in hun verdriet blijven hangen of er geen weg in kunnen vinden.”

Motto

Cobi vertelt verder: “Ons motto is: ‘Wat niet uit het hart komt, zal het hart niet raken.’ We doen het echt om een luisterend oor te bieden en om de mensen de steun en aandacht te geven die zij nodig hebben. Men is altijd wel dankbaar dat we even gebeld hebben. En daar doen we het voor.”


Deze bijdrage wordt je aangeboden door Uitvaartverzorging “De Laatste Eer”. Meer over Uitvaartverzorging “De Laatste Eer” ontdekken?

Uitvaartverzorging “De Laatste Eer” uitvaartcentra

Juniusstraat 4, Delft

Bekijk meer:uitvaartcentra

adv.