Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Sebastiaansbrug op de schop: een nieuw ontwerp en een jaar lang omrijden

Door Iris Olsthoorn 15 februari 2017

De Sebastiaansbrug is inmiddels berucht in Delft. Hij valt nog nét niet uit elkaar en wanneer gaat die tram 19 nou eens rijden? Maar er is licht aan het einde van de tunnel. We weten hoe brug er straks uit komt te zien én hoe lang we moeten omrijden voor de verbouwing.

10 jaar verder

Dat de Sebastiaansbrug aangepakt moet worden, is geen geheim. Een korte voorgeschiedenis: Tien jaar geleden (!) lagen er al plannen om tram 19 door te laten rijden naar de TU campus. Maar de Sebastiaansbrug komt uit eind jaren ’60 en heeft zijn beste tijd gehad, dus moest er een nieuwe brug komen. De omwonenden vonden het vorige ontwerp te groot, te breed en te hoog en stapten naar de rechtbank. De rechter besloot dat de plannen inderdaad niet goed in het bestemmingsplan voor dit deel van Delft paste. Dus in 2011 werden de plannen van tafel geveegd.

Zo gaat het eruit zien

Sebastiaansbrug ontwerp
Planten tegen de zijkant en goede fietspaden

Maar! Het moment is daar: we krijgen echt een nieuwe brug. Er is een nieuw ontwerp gemaakt dat veel beter in het bestemmingsplan past (en dus – hopelijk – ook bij de wensen van de omwonenden). Het moet een sobere brug worden, vertelt projectleider Iwan de Vries: “De brug wordt 4.5 meter hoog, dat is even hoog als nu. Hij wordt 1.5 meter breder, want er komt een aparte rijstrook voor het OV en aparte fietspaden. Dat zorgt voor een beter doorstroom.”

Hoewel de brug niet teveel poespas krijgt, wordt er wel gedacht aan onze ogen en aan onze oren. “De zijkanten van de brug worden bedekt met groene planten. We zorgen voor een jonge, frisse uitstraling door ook het beton en metselwerk een likje verf te geven. En tegen het geluid worden ook verschillende maatregelen genomen, zoals een geluidsvriendelijke tramrails”, vertelt Iwan.

We moeten best lang omrijden

Sebastiaansbrug ontwerp
De tram rijdt er volgens de planning eind 2019 overheen

We moeten nog wel ‘even’ afzien voordat we een stevige brug voor dit rammelding terug krijgen. Het plan is om in 2018 in het voorjaar te gaan bouwen. Een jaar later, halverwege 2019, moet hij af zijn. In de tussentijd moeten we – je raadt het al – omrijden. Maar liefst een jaar lang.

Op de fiets kan je best makkelijk via de Hambrug of via de Oostpoort op bestemming komen, maar met de auto is het een ander verhaal. Er wordt nog gekeken naar hoe de omleidingsroute precies gaat lopen, maar waarschijnlijk gaat deze via de Westlandseweg.

Zo gaat de nieuwe brug er straks uitzien
Planten tegen de zijkant en goede fietspaden
Door ronde pilaren te gebruiken krijgt de brug een fijner aanzicht

 

adv.