Binnenkort rijdt er een nieuwe busmaatschappij en dit betekent het voor jou

Door Iris Olsthoorn 22 augustus 2019

Ga je vaak met de bus in Delft? Dan ga je vanaf 25 augustus niet meer met Connexxion mee, maar met de bussen van EBS. Zij mogen de komende elf jaar het busvervoer in Delft regelen. EBS voert meteen wat veranderingen door. Wij hebben voor je op een rijtje gezet wat het voor jou betekent.

Pagina 1 / 6
⟵ swipe swipe ⟶

Deze lijnen verdwijnen (deels) uit de stad

Sommige bussen rijden nu halfleeg door woonwijken heen. Daar gaat EBS verandering in brengen door dienstregelingen (deels) te schrappen. Zo verdwijnt lijn 62 tussen station Delft en Tanthof. Deze lijn blijft tussen station Delft en Delfgauw wél rijden. Lijn 60 rijdt straks ook niet meer naar Tanthof, maar wordt ingekort en rijdt vanaf Nootdorp voortaan niet verder dan station Delft. Lijn 64 rijdt juist alleen nog maar vanuit Tanthof naar het station, en niet verder naar IKEA. Ook lijn 61 vanuit de Kuyperwijk rijdt voortaan niet meer tot IKEA, maar alleen naar het station.

Van alle stadslijnen rijden alleen lijn 69 en 63 zonder (hele grote) wijzigingen in de dienstregeling.

Pfoe, ingewikkeld hè, al die wijzigingen. Wil je nog eens uitgebreid nalezen wat er precies verandert voor de lijn die jij gebruikt? Dat kan hier. En hier vind je een kaartje met de (nieuwe) routes in de stad.

Deze lijnen in de regio gaan anders rijden

Ook in de regio verandert er het een en ander. Zo blijft lijn 53 tussen Delft en Rijswijk alleen op werkdagen in de spits met grote bussen rijden. Buiten die tijden zijn de haltes TNO/Lange Kleiweg, ’t Haantje en Wateringseweg  alleen te bereiken met de Delfthopper.

Lijn 33 past zijn route iets aan door van Delft over het viaduct over de A4 te rijden. Binnen Den Hoorn gaat deze bus dezelfde route rijden als lijn 32 en 37. Dat geeft reizigers vanuit Maassluis, Maasland en Schipluiden een kortere reistijd volgens EBS.

Lijn 32, lijn 37, lijn 51, lijn 284 en lijn 455 (was lijn 55) blijven nagenoeg dezelfde routes rijden.

Pfoe, ingewikkeld hè, al die wijzigingen. Wil je nog eens uitgebreid nalezen wat er precies verandert voor de lijn die jij gebruikt? Dat kan hier. En hier vind je een kaartje met de (nieuwe) routes in de regio.

Je kunt wel met de Delfthopper

Denk je nu: help, zo kom ik dus niet meer op mijn bestemming? Dat valt mee. Op de plekken waar de vaste dienstregeling straks niet meer rijdt, kun je met de Delfthopper. De Delfthopper is een kleiner busje en rijdt alleen op aanvraag. Je moet hem minimaal een half uur van te voren ‘oproepen’ door te bellen of via een app. De bus brengt je vervolgens naar je bestemming. De Delfthopper rijdt op alle haltes waar geen andere tram of bus stopt (zoals sommige plekken in Tanthof en Buitenhof, richting Rijswijk buiten de spits en de haltes van de huidige lijn 61 richting IKEA). Er vervallen dus geen haltes, je moet er alleen met een ander voertuig naartoe.

Veel bussen gaan vaker rijden

Misschien is het balen als jouw vaste buslijn (deels) verdwijnt. Maar er is ook beter nieuws: EBS gooit de frequentie van veel buslijnen wel omhoog. Zo gaan lijn 60, 61, 62, 63 en 64 op werkdagen tot 19.00 uur vier keer per uur rijden. Lijn 32 en lijn 455 (was 55) rijden in de spits straks zes keer per uur.

Groen vervoer

In Delft en omstreken is EBS nog onbekend, maar in Noord-Holland rijdt deze streekvervoerder al. Het is een van oorsprong Israëlisch bedrijf en richt zich vooral op duurzaamheid. EBS gaat in Delft met Zero-Emissie, elektrische bussen rijden. Lekker groen en weinig uitstoot, dus!

Dit is waarom Connexxion weg moet

Dan nog wat achtergrondinformatie: waarom moet Connexxion eigenlijk weg? Niet omdat het slecht gaat met de streekvervoerder, maar omdat dat nu eenmaal de regels zijn. Eens in de zoveel tijd bieden verschillende busmaatschappijen op een ov-regio, zodat reizigers het goedkoopst en met de beste service met het OV kunnen. Bij de bieding in 2018 heeft Egged Bus Systems onze regio ‘gewonnen’. Van 2019 tot en met 2030 rijden nieuwe bussen door onze stad. Behalve in Delft zien we de bussen straks ook in het Westland, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer en Wassenaar .

Pagina 1 / 6
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Nieuws Verkeer

adv.