Delft

×

indebuurt categorieën

Meer indebuurt

Service

Alles wil je wil weten over de nieuwe parkeerplannen in Delft

Door Iris Olsthoorn 9 juli 2020

De nieuwe parkeerplannen van de gemeente doen veel stof opwaaien in de stad. Het is een uitgebreid plan en daarom roept het bij sommige autobezitters veel vragen op. We zetten een aantal van die vragen voor je op een rij, om zo de parkeertransitieplannen te verduidelijken.

Pagina 1/9
⟵ swipe swipe ⟶

Waarom wil de gemeente een parkeertransitie?

Delft krijgt er de komende jaren 15.000 woningen en 10.000 banen bij als het aan de gemeente ligt en wordt dus steeds voller. We moeten daarom volgens wethouder Martina Huijsmans (D66) van Ruimtelijke ordening, Mobiliteit en Dienstverlening het bezit en gebruik van een auto verminderen. ”Voetgangers, fietsers en het openbaar moeten belangrijker worden. Het is beter dat mensen een auto met elkaar delen. Of nog beter: met de fiets gaan of het openbaar vervoer gebruiken.” De schaarse ruimte op straat wil het college reserveren voor groen, spelende kinderen en toeristen. Vooral in de binnenstad wil de gemeente een ‘kwaliteitsimpuls’ aan de openbare ruimte geven door minder auto’s op straat. Het college heeft daarom een heleboel plannen om parkeren in de openbare ruimte minder vanzelfsprekend te maken. Er is ook nog eens flinke haast bij: het Delftse stadsbestuur wil de maatregelen voor het eind van het jaar doorvoeren.

Wat houdt de transitie precies in?

Heb je even? De parkeertransitie is nogal uitgebreid. Voor verschillende gebieden komen er verschillende maatregelen. Allereerst goed om te weten is dat de gemeente af wil van de parkeerzones. Tot nu toe wordt er gewerkt met zone B (binnenstad), C, D, F, H en Z. In de nieuwe plannen wordt er alleen nog onderscheid gemaakt tussen de binnenstad, de Schil en overig gebied. Dat ziet er zo uit:

Tekst loopt door onder de afbeelding. 

Beeld: gemeente Delft

De grootste verandering? In de toekomst kun je in heel Delft alleen nog betaald parkeren of met een vergunning. Dit moet ervoor zorgen dat het minder aantrekkelijk is om je auto op straat te zetten. Op de volgende pagina’s leggen we uit wat dit per gebied betekent.

Wat betekent het voor de binnenstad?

Voor de binnenstad ziet het college vooral graag dat er minder auto’s op straat worden geparkeerd en er mensen de parkeergarages meer gebruiken. Dit noemen zij een ‘kwaliteitsimpuls’ voor de openbare ruimte. Daarom wordt de parkeervergunning voor straat duurder (€200,- per jaar), terwijl parkeren in de parkeergarage met vergunning een stuk goedkoper wordt (€300,- per jaar). Voor wie twee auto’s heeft op één woonadres is er slecht nieuws: de tweede straatvergunning verdwijnt helemaal. Je kunt voor je tweede auto we een vergunning voor een parkeergarage aanschaffen a €500,-. De gemeente wil dat er ongeveer 550 vergunninghouders ‘verhuizen’ van de straat naar de parkeergarages.

Verder moeten ook bezoekers meer gebruikmaken van de parkeergarages. Hiervoor gaat het uurtarief op de Voorstraat en Paardenmarkt omhoog naar €4,50 per uur. Parkeren in een van de parkeergarages scheelt je dan aanzienlijk als je een dagje Delft doet, want in alle garages betaal je €3,- per uur. Op de Gasthuisplaats verdwijnt het mix-parkeren; daar mag je straks alleen nog staan met een vergunning.  Het autoluwe gebied in de binnenstad moet dankzij deze maatregelen worden uitgebreid.

Wat betekent het voor ‘de Schil’?

Voor de Schil worden er vooral maatregelen doorgevoerd om ‘ parkeeroverlast door uitwijkgedrag [uit de binnenstad] te voorkomen’.  In sommige wijken in de Schil is er al sprake van parkeren met vergunning, waardoor het in andere wijken juist drukker wordt. Door één lijn te trekken voor dit gebied hoopt de gemeente dat de parkeerdruk zich zoveel mogelijk verspreid. Ook hier wil de gemeente zo’n 150 bewoners verleiden om hun bolide zo veel mogelijk in de garages te zetten, bijvoorbeeld vergunninghouders uit gebied C. Bewoners uit de Schil kunnen nog wel een tweede vergunning aanvragen, maar ook hiervoor gaan de kosten flink omhoog (naar €200,- per jaar).

In de hele Schil wil de gemeente straks mix-parkeren mogelijk maken op alle plekken die nu exclusief voor vergunninghouders zijn. ‘Om duidelijkheid te verschaffen over wie, waar, en wanneer tegen welke kosten een parkeerplek kan vinden’ wordt straatparkeren straks overal betaald tussen 12.00 en 24.00 uur, van maandag tot en met zaterdag. Dit betekent dus bijvoorbeeld dat er in gebied Z niet meer tot 18.00 uur betaald parkeren geldt, maar tot 24.00 uur. Net als in de binnenstad wordt het tarief hier verhoogd naar €4,50 per uur. Bij winkels en voorzieningen kun je het eerste uur voor €1,- parkeren.

Wat betekent het voor het ‘overige gebied’?

In het ‘overige gebied’ kun je op veel plekken tot op heden vrij parkeren. Dat wil de gemeente aanpakken. Ze willen ‘meer grip’ op de parkeerdruk krijgen en dan met name in de gebieden waar nu veel bijgebouwd wordt. Dat kan volgens hen alleen wanneer ‘parkeren niet vrij is’, is te lezen in het raadsvoorstel. De gemeente schrijft in dit voorstel dat er nu niet meteen overal betaald parkeren ingevoerd wordt, maar dat dit in fases gebeurt. ‘Dit betekent niet dat we in heel Delft gelijk overgaan tot regulering van parkeren en overal borden en betaalautomaten gaan plaatsen. In wijken/gebieden waar nog geen parkeerproblemen (te verwachten) zijn, doen we nu nog even niets.’

Toch zijn er in het voorstel wel al tarieven te lezen voor dit overige gebied, namelijk €50,- per jaar voor de eerste vergunning en €100,- voor de tweede. De gemeente voert dit in zodra er ergens parkeeroverlast ontstaat. Opvallende passage uit het voorstel: ‘Voor het verschaffen van duidelijkheid over wie waar tegen welke kosten een parkeerplek kan vinden, kiezen wij in de basis voor een gefaseerde uitbreiding van parkeerregulering waarbij keuzes worden uitgelegd. Dat betekent geen participatie van bewoners bij het vaststellen van tijden, tarieven en gebiedsgrenzen.’

Hoeveel meer zouden we moeten betalen volgens het nieuwe plan?

In alle wijken gaan de prijzen volgens het nieuwe plan flink omhoog. In de binnenstad betaal je nu €170,- per jaar voor een eerste parkeervergunning, dat wordt €200,-. Wil je een plekje in een van de parkeergarages, dan betaal je €300,-. Heb je een tweede auto? Dan moet je in de parkeergarage parkeren en betaal je daarvoor €500,-. De tweede straatvergunning wordt in de binnenstad afgeschaft. Ook het uurtarief voor kort parkeerders op de Voorstraat en Paardenmarkt gaat flink omhoog: van €3,20 per uur naar €4,50 per uur.

In de Schil betaal je nu €77,40 per jaar voor je bewonersvergunning. Dat wordt als het aan de plannen ligt €100,-. De prijs voor een tweede straatvergunning stijgt van €163,20 naar €200,-. Ook bewoners uit de Schil mogen parkeren in de parkeergarages voor €300,- per jaar (of €500,- voor een tweede auto). Voor kortparkeerders gaat het uurtarief naar € 1,00 voor de eerste 60 minuten en € 4,50 voor elke volgende 60 minuten.

In het overige gebied gaan bewoners €50,- per jaar betalen voor een parkeervergunning en €100,- voor een tweede auto. Hier wordt het straattarief €1,00 voor het eerste uur en daarna €3,- per uur.

Het blijft nog steeds mogelijk om een bezoekersvergunning te kopen voor als je visite hebt. Hiervoor blijf je in de binnenstad net als nu €38,20 per tweehonderd uur betalen. In de Schil en overig gebied wordt dit ook ingevoerd. Hier betaal je €19,35 per tweehonderd uur.

Waarom zijn bewoners boos?

Bewoners uit alle wijken van Delft hebben zich inmiddels laten horen over de plannen. Er zijn hele uiteenlopende bezwaren en klachten over de gang van zaken. Veel bewoners zijn boos over het feit dat het college deze besluiten zo snel willen nemen, zonder vooraf met bewoners en andere betrokkenen te overleggen. Volgens hen druist dit in tegen de beloftes die het college eerder heeft gedaan, namelijk om burgerparticipatie toe te passen op grote besluiten in de stad. “Het is te gek voor woorden dat de plannen zonder inspraak worden doorgedrukt,” zegt bestuurslid Harry van Adrichem van de belangenvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier in een interview tegen het AD. “Het is de omgekeerde volgorde om eerst een besluit te nemen en dan pas met de stad te gaan praten.’’

Ook zijn bewoners boos over de plannen in zijn geheel en over de grote stijging van de tarieven. In de ruim honderd brieven en ingevulde enquêtes naar de gemeenteraad is bijvoorbeeld te lezen dat veel ouderen uit de binnenstad zich zorgen maken. “Ik ben een vrouw, ouder dan 70 jaar, blij dat ik nog auto kan rijden, stukje zelfstandigheid, maar om nu ‘s avonds laat in een parkeergarage te moeten parkeren en dan alleen naar huis te moeten lopen vind ik niet verantwoord, en daar zal ik niet alleen in staan”, schrijft een bewoonster. Bewoners uit de Schil zijn juist bang dat zij door deze parkeertransitie ondergeschikt worden gesteld aan de binnenstad.

Op Facebook verschenen er ook talloze boze en bezorgde reacties over de plannen. Zo schrijft een bewoonster van de Schil dat het invoeren van mix-parkeren volgens haar een slecht plan is, omdat er daarmee veel onbekende automobilisten de wijk inkomen. “De straten in parkeerzone C bijvoorbeeld, typeren zich door een smalle doorgang en een zeer hoge parkeerdruk. Dit alles zorgt voor gevaarlijke situaties, denk aan hulpdiensten die niet bij de huizen kunnen komen omdat ze er simpelweg niet door kunnen. Bewoners houden hier zoveel mogelijk rekening mee door hun auto zo goed mogelijk te parkeren. Onbekenden door mix-parkeren zullen hier minder rekening mee houden.”

Dit is slechts een greep uit de vele reacties. Op het ris vind je alle elf (!) bundels met burgerbrieven terug.

Hoe zit het met de aangekondigde demonstratie?

Behalve brieven schrijven, komen bewoners ook fysiek in actie. Om het verzet kracht bij te zetten, heeft Belangenvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier besloten te demonstreren voorafgaand aan de raadsvergadering op donderdag 9 juli. Vanuit veel andere bewoners en bewonersverenigingen klinken enthousiaste geluiden over dit protest, dus ook zij sluiten aan. De demonstratie begint om 19.00 uur op de Markt.

De organisatoren van dit protest roepen iedereen die het niet eens is met de plannen op om van zich te laten horen. Zij drukken iedereen op het hart om tijdens de bijeenkomst de coronamaatregelen in acht te nemen.

Mocht je niet naar de demonstratie kunnen komen, maar wil je wel van je laten horen? Dan kun je bijvoorbeeld ook deze online petitie ondertekenen.

Wat gaat er de komende tijd gebeuren?

Deze donderdag, 9 juli, is er een raadsvergadering. Wethouder Martina Huijsmans vertelde het AD dat deze vergadering en de beslissingen die er worden gemaakt, gelden als kader voor het daadwerkelijke plan. “Het is in eerste instantie aan de gemeenteraad dit vast te stellen. Als dat is gebeurd, heb ik iets in handen om met de bewoners te overleggen.” Zij stelt dat betrokkenen in het najaar uitgebreid de gelegenheid krijgen om mee te praten over de plannen. Het eerste deel van de nieuwe plannen moeten volgens het uitvoeringsbesluit op 1 november al ingaan. Het invoeren van mixparkeren in de verschillende parkeerzones gebeurt vervolgens in fases, tot de laatste zone in januari 2022.

Maar eerst donderdag: dan is de demonstratie en daarna de vergadering. Eerder stelde CDA voor om de besluitvorming over deze plannen uit te stellen, maar daar wilde de meeste andere partijen niets van weten. De vele brieven, petitie en de demonstratie zullen vast en zeker invloed hebben op wat er deze donderdag besproken wordt. Hoe de parkeertransitie er uiteindelijk uit gaat zien, is dus nog maar de vraag.

Lees hier het hele raadsvoorstel nog eens na. 

Lees ook

Delftenaren plannen een demonstratie op de Markt tegen het nieuwe parkeerplan

Het stadsbestuur bracht onlangs een nieuw plan rondom parkeren in Delft naar buiten. Veel bewoners v...

Dit is wat de gemeente wil doen met de parkeerplaatsen in de binnenstad

Balen voor autobezitters: gratis parkeren zit er, als het aan gemeente ligt, in heel Delft niet meer...
Pagina 1/9
⟵ swipe swipe ⟶

Meer over

Verkeer

adv.