Station Delft Zuid gaat op de schop en er gaat flink wat veranderen

Door Iris Olsthoorn 7 december 2017

Onze stad én campus zijn de laatste jaren flink aan het groeien en blijven dat nog wel even doen. Dat is fijn, maar station Delft Zuid blijft een beetje een ongelukkige, kale plek. Maar niet voor lang meer, want de gemeente heeft grootse plannen. We zetten voor je op een rijtje wat dit allemaal voor jou betekent: 

<< < Pagina 1 / 5 >

Je hoeft straks véél minder lang te wachten

We beginnen meteen maar het allerfijnste puntje: in plaats van twee sporen, komen er op dit stuk straks ook vier sporen. Nu stoppen er ongeveer vier treinen per uur, in de toekomst moet je elke tien minuten vanaf dit station op de trein kunnen stappen. Dat betekent dus dat je veel minder lang hoeft te wachten. 

Je staat straks lekker droog

De gemeente wil van station Zuid een veel aantrekkelijker station maken. Nu is het een koude en natte plek als je moet wachten in de winter, straks is het hele perron overdekt én krijgt het een mooie entree. En omdat het station dichtbij ons technische paradepaard de TU ligt, kan het niet zomaar een gewone overkapping worden: het wordt het allereerste nul-op-de-meter station. Dat houdt in dat de overkapping van het station alle energie opwekt die nodig is voor bijvoorbeeld verlichting en omroepsystemen.

 

Het station is makkelijker bereikbaar

Het station gaat flink op de schop, dus kan de omgeving natuurlijk niet achterblijven. Omdat de gemeente plannen heeft voor de omgeving van dit station, bijvoorbeeld de Schieoevers uitbouwen tot woon- en werkgebied, worden er ook flink wat nieuwe wegen aangelegd. Zo komt er een fietstunnel onder het spoor door, een aantal extra fietsbruggen over de Schie (ter hoogte van de Kruithuisweg) en er worden betere fietspaden aangelegd.

Om al die fietsen kwijt te kunnen wordt ook de fietsenstalling bij het station verdubbeld. Bonus: ook deze wordt overdekt. 

Het station krijgt een andere naam

Over een tijdje bestaat ‘station Delft Zuid’ niet meer, want het krijgt een nieuwe naam. De gemeente vindt dat ‘Delft Zuid niet bij een station met deze allure en uitstraling past’.  Dus pak je straks de trein op ‘Delft Campus’. Natuurlijk toepasselijk, omdat de TU zo dichtbij ligt en het station voornamelijk door studenten en medewerkers gebruikt zal worden.

De gemeente hoopt met het nieuwe station trouwens ook meer voorzieningen aan te trekken, zoals restaurantjes of koffietentjes. Fijn!

Wie gaat hiervoor betalen?

We willen in Delft natuurlijk altijd weten wie hier de portemonnee voor moet gaan trekken. Dat zit bij dit project een beetje ingewikkeld. De gemeente, Metropool Regio Den Haag/Rotterdam, NS, Prorail, het Rijk én de TU Delft nemen allemaal een deel van de kosten op zich. Dit komt omdat het project niet alleen voor onze gemeente goed is, maar ook voor de hele infrastructuur in de regio en natuurlijk voor de TU. De totale kosten van het project worden geschat op zo’n 15 miljoen euro, waarvan ongeveer 1 á 2 miljoen euro van de gemeente afkomstig moet zijn. Dat geld komt uit de spaarpot die de gemeente heeft opgebouwd (Fonds 2040). En wanneer moet het dan allemaal af zijn? Dat duurt nog even: volgens de planning moet de hele boel in 2021 af zijn.

 

<< < Pagina 1 / 5 >
Foutje gezien?

Lees mee en reageer! (106 reacties)

Reactie